fbpx

Reizigersverenigingen: Fyra moet stoppen

07 jan 2013 16:32

De dramatische start van de Fyra Amsterdam – Brussel valt niet goed bij Rover en de Maatschappij voor beter OV. Een maand na de start heeft de trein nog steeds frequent last van vertraging, al neemt de duur wel iets af. Voor Beter OV wil een andere aanbieder via de hogesnelheidslijn, Rover wil voorlopig de Benelux terug.

De organisaties hebben genoeg van het falen van de Fyra. De staatssecretaris moet ingrijpen, vindt de Maatschappij voor beter OV. "NS International voldoet niet aan de eisen die werden gesteld bij de aanbesteding wat betreft het aantal treinen en de vertraging op het traject. Zo zouden er achttien treinen per dag heen en weer moeten rijden en zijn dat er nu maar tien", aldus de zegsman. "Daarnaast vallen de treinen met bosjes uit." De reizigervereniging wil dat Arriva de exploitatie van treinen tussen Amsterdam en Brussel op zich neemt.

Beneluxtrein
Ook reizigersclub Rover wil dat NS International stopt met de Fyra vanwege de vele problemen. Rover vreest echter dat Arriva te onervaren is en pleit ervoor de oude Beneluxtreinen weer in te zetten. "Pas wanneer de Fyra zonder problemen rijdt, is die weer aan de beurt", aldus een woordvoerder van de reizigersvereniging.

Bod
Arriva is onderdeel van Deutsche Bahn en greep bij de aanbesteding van de HSL door het extreem hoge bod van NS International (formeel HSA) mis. DB lrijdt in Duitsland op hoge snelheid met de ICE. Inmiddels is er een deal gesloten waardoor de hogesnelheidslijn straks onderdeel wordt van het bestaande hoofdrailnet en waardoor er per saldo minder betaald hoeft te worden door NS.

Arriva
Tegenover nu.nl reageert Arriva directeur Anne Hettinga op het idee van Voor Beter OV. "We zijn altijd bereid een stuk vervoer op ons te nemen, mits het rendabel is”, aldus Hettinga. Hij vindt ook dat het tijd wordt om meer trajecten uit de handen van NS te nemen. Mocht Arriva via de hogesnelheidslijn gaan rijden, dan doet het bedrijf het liefst met nieuw materieel. De in Italië gebouwde V250, die NS International inzet, zorgt nu nog voor veel problemen.

Vertragingen
Maandag ondervond de binnenlandse Fyra Amsterdam – Breda (nog niet uitgevoerd met de V250) problemen. De meeste problemen doen zich voor bij de Fyra Amsterdam – Brussel. Dit weekend strandde bijvoorbeeld een Fyra uit België onderweg naar Nederland bij de grens, waardoor de trein ruim 2,5 uur vertraagd raakte.

Treinreiziger.nl/Novum