Reizigers zwaar ontstemd over vervoer NMBS

De NMBS frustreert haar klanten. Uit onderzoek van Test-Aankoop blijkt dat treinreizigers steeds minder tevreden zijn over de diensten van de NMBS (Belgische Spoorwegen).

In oktober 2009 voerde Test-Aankoop een enquête uit onder 6000 treinreizigers in 53 treinstations. Bij het invullen werd gevraagd wat de reiziger de afgelopen zeven dagen van de NMBS vond. Test-Aankoop maakte bij de presentatie duidelijk dat er tijdens de enquête geen extreem weer of een ongeval was.

Klachtentop: stiptheid en informatie
De stiptheid van de treinen staat met stip bovenaan de lijst van klachten. Van de respondenten gaf 39% aan zeer ontevreden te zijn over de punctualiteit. Er werd ook gevraagd hoe vaak de reizigers vertraging hadden. Meer dan 80% van de reizigers gaf aan dat ze in de voorbije zeven dagen vertraging hadden opgelopen. 20% van de reizigers had zelfs vijf of meer vertragingen in die week.

Volgens het onderzoek waren maar liefst 35% van de treinen vertraagd (dat betekent in België 6 of meer minuten vertraging). 12% van die vertraagde treinen had tien of meer minuten vertraging. Die cijfers zijn beduidend slechter dan die van spoorbeheerder Infrabel, die zegt dat 11% van de treinen te laat is.

5% van de treinen worden op door-de-weeks afgeschaft. Wonderbaarlijk is dit in het weekend 11%. De cijfers van Infrabel zijn op dit vlak ook een stuk rooskleuriger. Zij meldden 1,7% geannuleerde treinen per dag.

Door de stiptheid hebben het procentuele aantal gemiste aansluitingen het ook moeilijk. 17% van de reizigers mist vaak of bijna altijd hun aansluiting.

De tweede op de lijst met ergernissen is de informatie bij vertragingen. Liefst 45% van de reizigers geeft aan zeer ontstemd te zijn over de informatievoorziening bij storingen.

Beheersovereenkomst
Test-Aankoop eist een strengere beheerdersovereenkomst voor de NMBS, met sancties indien er niet voldaan wordt aan de eisen in de overeenkomst. Het hele onderzoek komt erop neer dat reizigers meer duidelijkheid willen en op tijd willen aankomen.

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

5 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug