fbpx
Archieffoto

Reisinformatie bij storingen ook lastig voor RET

06 aug 2014 9:57

Goede reisinformatie leveren bij een storing is niet alleen lastig voor NS, maar ook voor andere ov-bedrijven. Tot die conclusie kwam ik dinsdag toen ik tijdens een reis bij de RET zeven keer met onjuiste of onvolledige informatie werd geconfronteerd. Een vervelende conclusie, want juist bij storingen hebben reizigers behoefte aan accurate reisinformatie. 

Reisblog door Hildebrand van Kuijeren

Dinsdag zou mijn neefje voor het eerst alleen met de metro reizen. Van Rotterdam Zuidplein rechtstreeks naar Pijnacker Centrum, daar zou hij opgewacht worden door zijn moeder. Dat plan hebben we twee minuten voor zes maar snel ingetrokken toen de omroep vertelde dat er geen metroverkeer mogelijk was tussen metrostation Beurs en Blijdorp (die stations liggen op de route naar Pijnacker). 

Personeel niet geïnformeerd
Dankzij de accurate reisinformatie op het station konden we de reisplannen aanpassen. Ik besloot met mijn neefje mee te reizen. In de metro bleek het RET-personeel nog niet op de hoogte te zijn van de storing en bleef volhouden dat er zover bekend er geen problemen waren. Bij Rijnhaven veranderde dat, toen het personeel via de portofoon ook de informatie doorkreeg. De ene medewerker verwonderde zich dat wij op Zuidplein al op de hoogte waren gebracht, en zij nog niet. De andere medewerker had daar een verklaring voor: "Wij rijden gewoon verder, er is alleen van Blijdorp naar Beurs geen metroverkeer mogelijk".

Verkeerde informatie
Ook de metrobestuurder bleek bij Leuvehaven niet de juiste informatie te hebben. "Deze metro rijdt niet verder. Er is geen metroverkeer mogelijk tussen Leuvehaven en Stadhuis, neem de tram", riep hij om. Een aantal mensen bleef in vertwijfeling op het perron wachten, want de digitale reisinfoborden gaven hele andere informatie. En even later klonk er inderdaad een nieuw omroepbericht: "Ter verduidelijking: deze metro rijdt tot Beurs, u kunt daarna verder reizen per tram naar Rotterdam Centraal, vanwaar metrolijn E weer zal rijden".

Werkzaamheden vergeten
Helaas bleek ook die informatie onjuist, maar deze werd ook gecorrigeerd. "Update op vorig bericht: reizigers naar Den Haag nemen vanaf Beurs tram 25 naar de Melanchtonweg, vandaar reist u weer verder met de metro naar Den Haag". De RET was echter klaarblijkelijk vergeten dat tram 25 vanwege werkzaamheden bij de Erasmusbrug helemaal niet via Beurs reed.

Niet-relevate adviezen
Op zich was het allemaal geen ramp, maar wel fijn als je de juiste informatie hebt. Ik heb mijn reis met tram 21 kunnen vervolgen, waarna ik later alsnog kon overstappen op tram 25, waardoor we toch op de Melachtonweg kwamen. Daar aangekomen werd iedere paar minuten netjes omgeroepen dat er geen metroverkeer was tussen Blijdorp en Beurs. Alleen met niet relevante adviezen: reizigers richting Zuidplein en Slinge werden verwezen naar lijn 21 en 24, terwijl deze lijnen niet bij de Melachtonweg stoppen. En reizigers naar Den Haag kregen nog even te horen hoe ze gereisd hadden.

Geen actuele vertrektijden
De infomatieschermen op de metrostations en tramstations gaven wel continu informatie over de stremming. De informatie wanneer de metro zou komen, bleek echter ernstig ontregeld. Richting Den Haag werden net vertrokken metro´s nog aangekondigd, terwijl het richting Blijdorp volgens de borden 54 minuten zou duren voordat er een metro zou komen. Gelukkig bleek die info onjuist.

Weer terug
Voor mij de pech dat ik nadat mijn neefje naar Pijnacker had gebracht, direct weer terug naar Zuidplein mocht. Gelukkig wist ik inmiddels hoe ik kon omreizen, want die informatie werd niet in de metro zelf omgeroepen. 

Verbeteren
Dus ondanks dat de RET zowel het metrospoor beheert als de dienstregeling uitvoert, verliep de reisinformatie toch chaotisch. Ook in de luchtvaart bij KLM en Transavia heb ik slechte ervaringen met reisinformatie bij verstoringen. Kennelijk blijft het voor iedere vervoerder lastig om ad-hoc de reisinformatie aan te passen en up-to-date te houden. Daarin zijn nog veel verbeterslagen te maken.