fbpx

NS OV-chipkaart van start: alles over de OV-chipkaart bij NS

01 okt 2009 12:11

Vanaf vandaag – 1 oktober – kan er bij NS gereisd worden met een anonieme OV-chipkaart en vanaf 1 december kunnen reizigers met een persoonlijke chipkaart dat ook. NS kondigde eerder aan om bij de introductie van de OV-chipkaart een nieuwe extra goedkope voordeelurenkaart te introduceren, maar dat idee is van de baan. Of de normale voordeelurenkaart geldig blijft bij andere vervoerders, is nog maar de vraag.

Voordeelurenkaart
De OV-chipkaart is bedacht om het reizen met het Openbaar Vervoer gemakkelijker te maken. De OV-chipkaart heeft voordelen: zo zijn enkele reizen tot 9% goedkoper met de OV-chipkaart. Maar er zijn ook nadelen: het retourtje verdwijnt, en het is nog maar de vraag of andere vervoerders als Veolia, Arriva en Connexxion in de toekomst de NS voordeelurenkaart gaan accepteren. Op dit moment is er één tariefsysteem dat geldig is voor alle treinen in Nederland, dat gaat veranderen. "De politiek heeft besloten om regionale spoorvervoerders meer vrijheid te geven. Zij kunnen straks hun eigen tarief bepalen, daarover hebben wij niets te zeggen. Het is onze insteek dat onze vaste klanten ook straks bij andere vervoerders de voordeelurenkaart kunnen en blijven gebruiken. Daarover zijn we ook in gesprek." legt een woordvoerder van NS uit.

Nieuwe kortingskaart
Toen NS in augustus 2008 haar plannen voor de OV-chipkaart ontvouwde, maakte het spoorbedrijf ook bekend dat er een nieuwe voordeelurenkaart zou komen. Voor slechts 19 euro zouden reizigers een kaart kunnen kopen waarmee zij in de daluren 20% korting zouden krijgen. Dit plan is echter van tafel, volgens NS is er geen behoefte aan een dergelijke kaart.

Kostenneutraal
De kaart wordt door NS kostenneutraal ingevoerd: NS gaat niet meer inkomsten genereren met de kaart. Doordat het tariefsysteem veranderd, zullen er wel groepen op vooruit gaan, of juist op achteruit gaan. Zo wordt het meest verkochte treinkaartje – de enkele reis – aanzienlijk goedkoper, maar daar tegen over staat dat een retourtje juist duurder wordt (gelijk aan de prijs van twee enkele reizen).
Of de OV-chipkaart voor de reiziger ook kostenneutraal wordt, is maar de vraag. Een treinreiziger die bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl wil reizen, moet in Groningen bij NS uitchecken en bij Arriva inchecken. "Wij hebben echter geen zeggenschap over de tarieven van andere vervoerders, maar wij zullen de kaart kostenneutraal invoeren" zegt een woordvoerder van NS in een reactie.

Afschaffing papieren kaartje
Op termijn zal het papierenkaartje verdwijnen. Wanneer dat is, is nog niet bekend. "Dat zullen we pas doen als de meeste treinreizigers de OV-chipkaart gebruiken en daaraan gewend zijn. Op dat moment zullen we consumentenorganisaties ook om advies vragen."

Praktisch
Wie met een NS chipkaart wil reizen, moet éénmalig eerst langs het loket om zijn kaart te activeren. Daar kan hij ook de keuze maken of hij eerste klas of tweede klas wilt reizen. Voorlopig kan er alleen met een annonieme OV-chipkaart gereisd worden. Vanaf 1 december ook met een persoonlijke OV-chipkaart (OV-chipkaart met foto, zoals de voordeelurenkaart). In 2010 volgen andere groepen, zoals jaartraajectkaarthouders. NS heeft bewust gekozen om de OV-chipkaart gefaseerd in te voeren.
Zoals bij sommige andere vervoerders al het geval is (metro RET en metro GVB) zal ook NS in de toekomst poortjes sluiten. Van de 381 stations worden ongeveer 115 grotere stations voorzien van poortjes. In de toekomst zal 90% van de reizigers bij het begin en/of het einde van hun reis een poortje passeren. 

  • www.ikchip.nl is de startpagina van NS voor OV-chipkaart gebruikers.

Eerder verschenen: