fbpx
Foto: archief

Belangrijkste wijzigingen Dienstregeling 2014

15 nov 2013 14:52

In 2014 blijft het spoorboekje grotendeels hetzelfde als in 2013. De trein Leeuwarden – Meppel gaat echter ook buiten de spits rijden. Hoorn Kersenboogerd verliest in de spits enkele intercity´s. Daarnaast gaan er op een aantal trajecten ´s avonds meer treinen rijden. De redactie van Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet.

Algemene wijzigingen binnen Nederland:

  • De Sprinter Leeuwarden – Meppel gaat in 2014 van maandag tot en met vrijdag 1x per uur rijden.
  • De Sprinters Den Haag – Roosendaal en Den Haag – Breda krijgen andere treintijden waardoor in de daluren een halfuursdienst ontstaat tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht.
  • De Sprinters Den Haag – Weesp – Utrecht gaan dagelijks rijden van en naar Den Haag. In plaats wordt de Sprinter Den Haag – Haarlem in het weekend en ´s avonds ingekort tot Haarlem – Leiden.
  • De Spits-intercity´s Enkhuizen – Amsterdam gaan in beide richtingen niet meer stoppen te Hoorn Kersenboogerd.
  • Tussen Utrecht en Geldermalsen gaan er ´s avonds na 20:00 uur meer treinen rijden. De trein Utrecht – Den Bosch rijdt de gehele dag als een zelfstandige Sprinter en wordt ´s avonds niet meer gecombineerd met de trein naar Tiel. Volgens de reisplanner gaat de Sprinter UIT Tiel NAAR Utrecht niet meer te Utrecht Lunetten stoppen.
  • Ook tussen Apeldoorn, Deventer en Enschede blijven er ´s avonds meer treinen rijden. De Sprinter Apeldoorn – Enschede blijft na 21:00 uur 2x per uur rijden, nu rijdt deze trein ´s avonds slechts 1x per uur. 
  • De treindienst Almelo – Mariënberg gaat over van Syntus naar Arriva. Deze trein gaat op de meeste momenten volgens een halfuursdienstregeling rijden met in Mariënberg aansluiting op de trein naar Emmen. Zondags, ´s avonds en op werkdagen tussen 9u en 12u gaat de trein echter 1x per uur rijden, in plaats van 2x per uur. Op zaterdagen is dat het geval tussen 7u en 12u. 

Wijzigingen voor nachtreizigers: 

  • In de nachten vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag gaan er twee nachttreinen rijden van Utrecht naar Amersfoort (v. 2:00u en 3:00u) en één van Amersfoort naar Utrecht (v. 2:38u).
  • In de nachten van zondag op maandag, maandag op dinsdag en dinsdag op woensdag rijden er geen Nachttreinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Deze treinen worden omgeleid via Haarlem naar Leiden Centraal en stoppen extra op Amsterdam Sloterdijk.
    Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol rijden bussen. Tussen Leiden Centraal en Schiphol rijdt een pendeltrein.
  • In de nachten van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag rijden de nachttreinen tussen Den Haag HS en Rotterdam via Gouda (zonder stop) en stoppen niet te Delft. Van en naar Delft rijden er bussen.
  • De laatste Sprinter Hoofddorp – Lelystad van zondag t/m donderdag circa een half uur eerder vertrekken. Op sommige dagen moet er bovendien een deel van de reis per bus gemaakt worden.
  • Ook op andere trajecten in de regio Amsterdam en Flevoland wordt de trein in sommige nachten structureel ingewisseld door een bus. Dit vanwege onderhoudswerkzaamheden. Zo wordt de laatste trein Amsterdam – Heerhugowaard van zondag t/m dinsdag vanaf Sloterdijk door een bus vervangen. Oorzaak zijn de striktere veiligheidsregels, waardoor er ook bij onderhoudswerkzaamheden alle sporen buiten gebruik worden genomen.
  • Sommige eerste en late treinen hebben geen last meer van onderhoudswerkzaamheden en worden daardoor sneller. Er wordt bij onderhoudswerkzaamheden niet meer 5,5 uur per nacht aan het spoor gewerkt, maar maximaal 4 uur. Reizigers die bijvoorbeeld met de eerste trein van Amsterdam naar Alkmaar willen, kunnen nu tot 10 minuten later vertrekken en komen om dezelfde tijd aan als voorheen.

Andere wijzigingen