fbpx
Foto: Kialna Photography

Reizen met bankpas is een succes, landelijke invoering is duur

24 mei 2019 7:33

De duizend treinreizigers die tussen Den Haag en Leiden reizen met hun bankpas of creditcard doen dat naar alle tevredenheid. Dat heeft NS bekend gemaakt. Toch is nog onduidelijk of en wanneer er een landelijk vervolg komt. Vooral de kosten vormen een belemmering, meldt dagblad Trouw.

Proef

In januari zijn duizend treinreizigers geselecteerd die bij wijze van proef niet met de OV-chipkaart in- en uitchecken, maar met de bankpas of creditcard. Voor de proef is op ieder station tussen Den Haag en Leiden één poortje geschikt gemaakt voor de nieuwe manier van reizen. Inmiddels hebben de testreizigers 1783 ritten gemaakt. Een derde gebruikt de creditcard, de rest de bankpas. Reizigers hebben via een app inzicht in de reiskosten.

Eerste resultaten positief

De testreizigers zijn positief over de proef. Het wordt als een voordeel ervaren dat het niet nodig is om saldo op een kaart te laden; de reiskosten worden aan het einde van de dag van de bankrekening afgeschreven. Ook vinden reizigers het handig dat je ‘de reispas’ al op zak hebt, je hoeft geen OV-chipkaart aan te schaffen. De gedachte is dat de drempel voor incidentele reizigers verlaagd kan worden. Bijvoorbeeld voor toeristen.

Onduidelijkheid over vervolg

De huidige proef loopt tot en met juli, maar of de proef daarna een vervolg krijgt is nog niet duidelijk. “De eerste tussentijdse resultaten zijn bemoedigend, maar de besluitvorming zal echt nog een stuk langer op zich laten wachten. Het gaat uiteindelijk om de de vervanging van alle techniek bij alle vervoerders” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit.

Kosten zijn een belemmering

Een belangrijk obstakel voor een vervolg is de kosten. Bij ieder paaltje of poortje moet de hardware vervangen worden. Hoeveel dat precies gaat kosten weet NS niet, maar wel is duidelijk dat het om een mega investering gaat. Toch is dat uiteindelijk wel de wens van alle vervoerders, blijkt uit de eerdere Visie OV. Maar wanneer het zover komt is vooralsnog onduidelijk.

In- en uitchecken duurt langer

Behalve de kosten zijn er ook andere uitdagingen: de afhandelingssnelheid. Het in- en uitchecken gaat langzamer dan met de OV-chipkaart. Dit is niet alleen een verbeterpunt volgens de testreizigers, ook voor de vervoerders is het wenselijk dat het in- en uitchecken snel verloopt. Bij een traag proces kunnen immers minder mensen in- en uitchecken bij hetzelfde poortje.

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Taalnasi
5 jaren geleden

Duurt langzamer? Staat dat er nou echt? En de vervanging kost ook heel duur zeker?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Taalnasi

@Taalnasi: Nee ik zie dat nergens staan ;-). Maar het stond er wel. De kopjes heb ik aan het eind snel toegevoegd (tijdens mijn vakantie), en in de alinea wordt gesproken over langzamer. Vandaar dat ik bij het kopje per abuis in de snelheid langzamer schreef ipv langer. Foutje is menselijk toch?

Peter van Lieshout
5 jaren geleden

Het is toch wat met die ov – chipkaart:
Eerst werd iedereen de ov – chipkaart “door de strot heen geduwd” en nu wordt iedereen de ov – chipkaart weer “uit de strot getrokken”!

Door voortschrijdend inzicht? Bij wie? Bij de vervoerders? Bij de politiek?

En hoe zit het bij de ov – reizigers?
Ik ben zo’n ov – reiziger en ik ben tot de conclusie gekomen, dat het op dit moment goedkoper is om met de ov – chipkaart te reizen en te betalen dan met andere betaalmethodes, in ieder geval in het stads – en streekvervoer.

Voor de persoonlijke chipkaart wijs ik op de landelijke 65+ – korting.(Niet bestaand bij de bankpas, bij de creditcard en bij het kopen van een “los” vervoersbewijs).

Idem dito voor een kortingsproduct als de dalurenkorting (Ook niet bestaand bij andere betaalmethodes).

En zelfs de anonieme ov – chipkaart kent het goedkopere OVERSTAPtarief binnen een tijdsbestek van 35 minuten. (Een bankpas of een creditcard kent het begrip OVERSTAPPEN niet eens en constateert alleen maar in – en uitstappen en weer in – en uitstappen. Weg lager overstaptarief!)

Ov – reizigers mét een ov – chipkaart zijn er mee gebaat om zo lang mogelijk met hun ov – chipkaart te reizen! Tot het bittere einde!

Of de vervoerders moeten – onder druk van de reizigers – en consumentenorganisaties – komen met de introductie van vergelijkbare kortingsproducten bij de introductie van nieuwe betaalmethodes.

Ari
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Je stelt dat overstapkorting verloren gaat bij inchecken met een bankpas. In hoeverre is dat daadwerkelijk een feit? De ritprijs wordt achteraf afgeschreven, dus dan kan de korting eraf gehaald worden. Dat er geen “OVERSTAP OK” in het schermpje komt te staan komt inderdaad doordat de lezer een overstap niet kan detecteren, maar het proces daarachter kan dat natuurlijk wel.

Peter van Lieshout
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ari

U hebt een punt. Ik ben daar inderdaad niet zeker van, maar u ook niet. Maar vindt u ook niet, dat de vervoerders daar dan in een vroeg stadium – liefst nu al – duidelijkheid over dienen te verschaffen?

Op dit moment kan – naast met een ov – chipkaart – al in veel bussen in het stads – en streekvervoer met een bankpas of creditcard – bijvoorbeeld bij Hermes in zuidoost Brabant – betaald worden.

Ik woon in de deze regio. Ik zal deze vraag eens voorleggen aan de Klantenservice van Hermes.

Een leeftijdsregistratie (bijvoorbeeld 65+ of 65-) bij een bankpas of creditcard kan alleen al niet in verband met privacyregels. En terecht!

Het reizen buiten de spits – de dalurenkorting – is gekoppeld aan een “ov – product” gekoppeld aan de ov – chipkaart dat bij een specifieke vervoerder gekocht en betaald moet worden in de vorm van een abonnement. Kan dat ook bij de creditcard/de bankpas? Ik betwijfel dat.

Onder de volgers van de onvolprezen “treinreiziger.nl” zijn ongetwijfeld ov – reizigers die ervaring hebben met het reizen/betalen via hun bankpas of creditcard in vergelijking met de ov – chipkaart?
Wat zijn hun ervaringen op dit punt?

Elke prijsbewuste ov – reiziger wil als consument zo goedkoop mogelijk reizen en moet uit zien te vogelen welk “ov – product” het goedkoopst is (in het “oerwoud” van tarieven, voorwaarden, abonnementen, etc., waardoor in veel gevallen hij/zij “door de bomen het bos” niet meer ziet, voeg ik daar maar even kritisch aan toe).
Het is aan de vervoerders daar in de informatievoorziening duidelijk over te zijn.

Consumenten – en reizigersorganisaties hebben de taak de vervoerders hierin kritisch te volgen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Peter, je gaat wel erg snel. Er hebben nu 300 reizigers ervaring met deze manier van reizen (de andere 700 hebben nog niet gereisd). Er is nog geen besluit over landelijke invoering (wel intentie), laat staan dat je dus duidelijkheid kunt geven hoe het eruit komt te zien. Wat je nu kunt in sommige bussen, is een kaartje kopen en die betalen per pin (ipv contant geld). Dat is heel iets anders. Dan reis je namelijk met het kaartje dat je koopt, en check je niet in- en uit met de bankpas.

Zoals in het bericht staat is reizen met de bankpas ideaal voor incidentele reizigers zonder ov-chipkaart. Die moeten nu een veel duurder kaartje kopen (bijvoorbeeld het kaartje in de bus, waaraan je refereert). En het is veel te vroeg om nu te vrezen voor het verdwijnen van de overstapkorting. Ik heb geen enkele aanwijzing om te veronderstellen dat die zou verdwijnen.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

@Treinreiziger.nl (Hildebrand)
“Zoals in het bericht staat is reizen met de bankpas ideaal voor incidentele reizigers zonder ov-chipkaart.”
Dit doet me toch net iets te veel denken aan diverse mooie beloftes die werden gedaan vóór de invoering van de OV-Chipkaart die uiteindelijk met groot gemak als technisch onhaalbaar terzijde werden geschoven. Het suggereert namelijk dat je zomaar in kunt checken met elke bankpas van elke binnenlandse of buitenlandse bank. Als je echter straks alleen na een registratie vooraf en alleen met een Nederlandse bankpas kunt inchecken blijft de drempel voor toeristen minstens net zo hoog als nu en is er wéér een zelflosser vol geld verspild aan een systeem dat de beloftes niet waarmaakt. Het probleem is immers niet het pasje, het probleem is dat de vooraf beloofde gebruiksmogelijkheden niet zijn omgezet in strikte randvoorwaarden bij het systeemontwerp. Ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.

Je kunt de drempel voor toeristen veel gemakkelijker verlagen door anonieme OV-chipkaarten tegen kostprijs aan te bieden en/of de aanschafprijs te veranderen in een borg die je samen met het overgebleven saldo gewoon terugkrijgt als je de kaart na afloop van je verblijf weer inlevert bij de kaartautomaat.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden

In Londen had ik niet de indruk dat inchecken met creditcard langer duurder dan met de chipkaart. Dus dan vraag ik me af wat ze in Nederland verkeerd (of anders) doen.

alwaysconnected
5 jaren geleden

In Londen veel met creditcard in en uit gegaan. Door poortjes, geen enkele belemmering
Wat gaat hier dan in Nederland mis?

Een werkbezoek doen lijkt mij zo

Rogier de Wit
5 jaren geleden
Antwoord aan  alwaysconnected

Helemaal eens!!

Chris S.
5 jaren geleden

Raar dat het in- en uitchecken langer gaat duren, dan denk ik toch dat ze een iets ander systeem zullen moeten maken, dat dit net zo snel is als de systemen in het Verenigd Koninkrijk.

De Doler
5 jaren geleden

Ik hou het wel bij de ov chipkaart, ga niet op mijn bankpas reizen. De dataverzameldrift van commerciële bedrijven kent geen grenzen.

Henny
5 jaren geleden

Ik was heel erg tegen het invoeren van de OV Chip kaart en wist 10 tallen argumenten te bedenken om hem niet te kopen en er vooral tegen te blijven. Tot ik een dal voordeel abonnement kocht en er dus een op naam kreeg. En wat is nu eigenlijk het werkelijke probleem? Je krijgt automatisch je kortingen, je kunt je reisproducten laden, ik kan op het laatste moment (op het perron) m’n reisweg bepalen en eventueel een andere route nemen, en nog veel meer. Het enige nadeel is een extra pasje naast die 246 andere pasjes die ik al bezit.So what? Maar waarschijnlijk zijn het de mensen die nooit reizen die er het meeste over zeuren.

Martijn Kösters
5 jaren geleden

Vreemde conclusie, eerst de proef doen, hardware vervangen (aangepast poortje) en vervolgens zeggen: ‘Het werkt maar we zouden alle poortjes moeten aanpassen, dat is ons te duur’.

Voortschrijdend inzicht? Iemand?

Patrick
5 jaren geleden

De toekomst visie voor het gebruik van de pin-pas/credit-card is, dat deze alleen bedoeld is voor de incidentele reiziger, met andere woorden, de reiziger die een kaartje koopt aan de automaat. De vaste reiziger met een trein abonnement krijgt een nieuwe reispas. De kosten voor de aanpassingen van de hard/software om de ESV chip uit te kunnen lezen word geschat op 80 miljoen.

Peter van Lieshout
5 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

Bedankt voor deze precisering.

Blijft voor mij de vraag wat de vervoerders én de politiek in petto hebben voor de “structurele” treinreizigers ZONDER abonnementen – en omdat het openbaar vervoer meer omvat dan alleen de trein – ook voor de “structurele” bus/tram/metro – reizigers ook ZONDER abonnementen. Ik heb het over grote groepen forenzen, scholieren, studenten.

Met andere woorden: de ov – chipkaarthouder van vandaag met zijn/haar persoonlijke of anonieme ov – chipkaart.

In het meest negatieve scenario worden deze in de toekomst óók beschouwd als “incidentele” ov – reizigers die voor hun vervoer van A naar B niet alleen veel, maar heel veel duurder uit zullen zijn.

Ik was ook uitgesproken negatief bij de invoering van de ov – chipkaart, maar op dit moment zeg ik “Je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je ervoor in de plaats krijgt”,
met andere woorden een pleidooi voor het behoud van de ov – chipkaart!