Reisinformatie vanaf september nog niet door NS

De reisinformatie op stations mag per 1 september nog niet worden verzorgd door de NS. ProRail zou de verantwoordelijkheid voor de informatie op die datum overdragen aan NS, maar dat is niet haalbaar, oordeelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) woensdag.

Eerder was de overdracht al gepland op 1 juli. Toen gaf de NMA ook al aan meer tijd nodig te hebben. Volgens een woordvoerder van NS was toen het streven om de reisinformatie per september over te laten gaan naar NS. Maar ook die datum zal dus niet gehaald worden.

Nog niet overtuigd
De NMa kijkt naar ´de prijs en kwaliteit´ die de NS in de nieuwe positie kan bieden. De overname is echter nog niet goedgekeurd, en dat gaat voor september ook niet gebeuren. De organisatie zegt nog niet overtuigd te zijn van de NS als geschikte verantwoordelijke voor de reisinformatie op stations.

Machtspositie
Vorig jaar sprak de NMa al haar bezorgdheid uit over de machtspositie van de NS als het bedrijf de reisinformatie zou gaan verzorgen. Andere vervoerders, zoals Veolia en Arriva, zouden daarmee afhankelijk worden van hun concurrent. 

GroenLinks
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is bezorgd over het uitstel van de overdracht. Ze laat woensdag weten Kamervragen over de kwestie te stellen aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Van Gent vindt dat reizigers gebaat zijn bij eenduidige informatie, die volgens haar van de NS moet komen.

Contact met reizigers
Schultz besloot vorig jaar dat de hele dienst van 250 ProRail-medewerkers naar de NS moest overgaan. Volgens Schultz was dat logischer omdat NS-personeel contact met reizigers onderhoudt. De voorwaarde is dat de NS ook andere partijen op het spoor van informatie voorziet. Dat laatste is lastig, stelt de NMa; het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrent te verzorgen. 

Huidige constructie
Op dit moment zijn NS en spoorbeheerder ProRail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Die constructie kwam in opspraak na problemen met het winterweer en een brand op station Utrecht, waarbij de informatie aan gestrande reizigers te wensen overliet.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug