Reisinformatie ‘ondergesneeuwd’ bij opstarten treindienst

Maandag zijn vervoerders er niet in geslaagd om reizigers te voorzien van juiste reisinformatie. “Bij het opstarten van het openbaar vervoer is reisinformatie ‘ondergesneeuwd'” vat reizigersvereniging Rover samen. Dinsdag lijken de vervoerders er beter in te slagen om reizigers te voorzien van de juiste reisinformatie.

Reisinformatie NS niet op orde

De reisinformatie was bij NS maandag dramatisch slecht. Het spoorbedrijf heeft op geen enkel moment gemeld welke trajecten gestremd waren. Het spoorbedrijf kwam niet verder dan een melding dat het bedrijf geen duidelijkheid kon geven hoe vaak de treinen op welk traject zouden rijden.

Een woordvoerder van het spoorbedrijf wijst erop dat er tientallen storingen waren. “Een reiziger is niet geholpen met een overzicht van de 80 wisselstoringen” stelt NS-woordvoerder Arno Leblanc. Hij herkent niet het beeld dat de reisinformatie niet op orde was. “We hebben een duidelijke melding gemaakt dat de treinen mondjesmaat rijden. Als er geen treinverkeer mogelijk was, hebben we dat gemeld. Maar niet als er sprake is van minder treinverkeer, want overal rijden minder treinen.” Hij stelt verder dat de reisplanner actueel werd gehouden.

Toch klopt die lezing van NS niet. Vanuit Amsterdam reden er maandag bijvoorbeeld urenlang in bijna alle richtingen geen treinen. Dinsdag is het bedrijf weer gestart met storingsinformatie, maar is die informatie niet volledig. In Flevoland rijden er al de gehele dag nauwelijks treinen. Volgens de actuele vertrektijden rijdt er sinds het opstarten van de dienstregeling slechts één keer per twee uur een trein. In het storingsoverzicht wordt er echter niets gemeld over de problemen.

De actuele vertrektijden van Almere Centrum: Bron: Rijdendetreinen.nl

Ook 9292 geen actuele informatie

Rover vraagt NS en andere OV-bedrijven meer aandacht te besteden aan het geven van reisinformatie tijdens de grootschalige sneeuwstoringen. De vereniging wijst erop dat niet alleen NS moeite heeft om actuele reisinformatie te geven, maar ook 9292 en andere vervoerders. Voor zowel trein als bus ontbrak adequate informatie. “We begrijpen dat de prioriteit ligt bij het opstarten van vervoer, maar de reisinformatie lijkt nu te worden ondergesneeuwd”, concludeert Rover-directeur Freek Bos.

Omdat veel reisplanners ten onrechte het vertrek van een bus of trein aankondigen, begeven reizigers zich nog steeds naar het station of de halte om daar vervolgens teleurgesteld te worden. Informatie over extra ingezette pendelbussen is juist nergens terug te vinden, meldt Rover. De vereniging prijst Arriva, die als enige er goed in slaagde om overzichtelijk duidelijk te maken wat er wel en niet reed.

Voor Beter OV

Ook Maatschappij Voor Beter OV vindt de reisinformatie de afgelopen dagen niet op orde. “De reisplanner sloeg wartaal uit. NS hoeft niet te melden dat wissel 33 niet werkt, maar wel waar er geen treinverkeer mogelijk is. Dat gebeurde nu niet” zegt voorman Rikus Spithorst namens de vereniging.

Spithorst staat erom bekend dat hij geen blad voor de mond neemt. De afgelopen dagen is de voorzitter van de vereniging echter relatief mild in zijn oordeel. “Als het twee centimeter sneeuwt en het treinverkeer wordt gehalveerd ben ik laaiend. Maar er is nu echt wel iets aan de hand. En honderden mensen zijn dag en nacht in de weer geweest om de problemen op te lossen.”

Reisinformatie van ProRail naar NS

Het is niet voor het eerst dat actuele reisinformatie ontbreekt bij winterweer. In 2009 en 2010 konden reizigers tijdens sneeuw en winterweer eveneens niet rekenen op betrouwbare reisinformatie. NS en ProRail beloofden beterschap. Destijds waren NS en ProRail samen gedeeld verantwoordelijk voor actuele informatie: ProRail voor de storingsinformatie en de omroep, NS voor de reisplanner. Op verzoek van NS is dat per 2012 gewijzigd: sindsdien is de vervoerder verantwoordelijk voor een groot deel van de reisinformatie (storingsinformatie, omroep, reisplanner etc) per spoor en van alle vervoerders.

Toch leek NS de afgelopen dagen nauwelijks te beseffen dat het bedrijf ook verantwoordelijk is voor de reisinformatie van andere vervoerders. Zo meldde de vervoerder zondag niet dat bij een aantal regionale vervoerders wel treinen reden. ProRail deed dat later op verzoek van Arriva alsnog.

Hoe verliep het treinverkeer maandag?
In cijfers: 75% van de treinen reed niet. Op tal van trajecten reden er soms urenlang geen treinen. Als er wel treinen reden, waren dat alleen sprinters. Van de treinen die wel reden, was 70% van de treinen op tijd of had een vertraging van minder dan drie minuten. Dinsdag rijden er ook alleen sprinters, maar is het NS en ProRail gelukt om de dienstregeling beter op gang te krijgen.

Winter problemen op het spoor (2021)

This post was last modified on 9 februari 2021 19:10

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

8 minuten terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug