fbpx

Regiotram Groningen gaat niet door

Vanaf 2015 had in Groningen de tram moeten terugkeren. Maar dat gaat waarschijnlijk toch niet door. Groningse collegepartijen D66 en SP weigeren steun te geven aan de huidige begroting waarin de tram is opgenomen. De andere coalitiepartners – GroenLinks en de PvdA – willen wel dat de tram er komt.  

Daarmee zorgt de Groningse regiotram voor crisis bij het bestuur van de stad. D66 en SP willen de regiotram niet langer meer steunen omdat de financiële vooruitzichten voor de stad slecht zijn. D66-wethouder Ton Schroor en SP-wethouder Jannie Visscher zijn echter bang dat de investeringen in de tram ten koste gaan van de voorzieningen in de stad. De wethouders worden gesteund door hun fracties.

CDA en VVD
“De aanleg van de tram mag er niet voor zorgen dat zich een kaalslag voltrekt in de stad”, zegt SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar in een verklaring. De partijen vroegen woensdag een spoeddebat aan over de kwestie. Volgens de Groningse fractievoorzitter van de VVD – Joost van Keulen – is de Groningse tram daarmee definitief van de baan. PvdA en GroenLinks hoeven ook niet op steun te rekenen van het CDA.

Ondernemers blij
Diverse Groningse ondernemers uiten zich in de lokale media verheugd over de blokkade. Zij zijn van begin af aan tegen de tram geweest, omdat volgens hen er onvoldoende ruimte was voor dubbelspoor door het centrum.

Nu of nooit
Het provinciebestuur daarentegen hoopt dat de tram er alsnog gaat komen. Maar die kans is klein, erkennen ook voorstanders. Bijvoorbeeld Oscar Kars van de website GroningerTram.com. “Het was nu of nooit, het werd nooit.” Hij wijst erop dat in de huidige plannen geld vrij komt uit de zogenoemde RSP gelden. Deze gelden vervallen in 2020. Een nieuw tramplan goedgekeurd en aanbesteed voor 2020 ziet Kars niet als haalbaar. Daarmee lijkt het doek voor de Groningse tram dan ook definitief te vallen.

Plan Groningse tram
Groningen praat al jaren over de aanleg van twee tramlijnen. Na veel discussie leek het erop dat de lijnen er nu ook echt zouden komen. Zo gaven het stads- en provinciebestuur in 2010 nog aan dat alternatieven – zoals verlengde bussen – duurder zouden zijn. “Die zijn in aanleg goedkoper, maar duurder in gebruik, en trekken minder reizigers. Daardoor stappen minder mensen van de auto over op het openbaar vervoer”, aldus de beide besturen in 2010.

Geschiedenis
In de plannen gingen de bestuurders uit van zo´n 50.000 tramreizigers per werkdag. Na de aanleg van de twee tramlijnen had het netwerk uitgebreid moeten worden via bestaand spoor naar Hoogezand-Sappermeer en Zuidhorn. De bouw van de tramlijnen had in 2013 moeten starten. Nu blijft de tram waarschijnlijk alleen een herinnering in de geschiedenisboeken: van 1860 tot en met 1949 had de stad namelijk wel een tram.

Het geplande tramnetwerk

 Foto van Bert Peihak, afbeeldingen afkomstig van RegioTram.