fbpx

Regionale vervoerders hebben last van structureel ziekteverzuim

10 jan 2023 22:34

Regionale vervoerders kampen met een structureel ziekteverzuim, sommigen meer dan voor de coronacrisis. Dat zeggen vervoerders Connexxion en Arriva. De huidige griepgolf leidt bij hen vooralsnog niet tot extra ingrijpen zoals het afschalen van dienstregelingen, maar medewerkers zijn bijvoorbeeld door corona en uitgestelde zorg wel langer uit de running dan voor de pandemie.

GVB

Bij de Amsterdamse vervoerder GVB stijgt het verzuim en is het plannen van de dienstregeling “lastiger”, maar de dienstregeling wordt nog niet aangepast, zegt een woordvoerder. “Om verzuim te voorkomen, kijken we wat mensen nodig hebben zodat ze zich niet ziek melden. Zijn ze toch ziek dan kijken we welke werkzaamheden ze kunnen doen zodat de afstand tot werk zo klein mogelijk gehouden wordt”, zegt een woordvoerder. Bij het GVB werken ongeveer 5000 mensen.

Transdev

Transdev, het moederbedrijf van regionaal vervoerder Connexxion, signaleert een “echt wel structureel hoger ziekteverzuim dan pre-corona”, zegt een woordvoerder. “Dat is een mix van corona, griep en uitgestelde zorg.” Transdev vervoert dagelijks zo’n 400.000 reizigers.

Transdev neemt nog geen maatregelen vanwege griepverzuim, zegt het bedrijf op 9 januari. De griepgolven zijn volgens het bedrijf “van alle tijden”. Door de coronacrisis weet de onderneming nu hoe te handelen, aldus de woordvoerder. “Het moet wel heel erg uit de hand lopen” voordat de vervoerder maatregelen zal nemen. Dan wordt medewerkers gevraagd extra te werken of diensten te ruilen. “Soms is afschalen beter dan ongeplande uitval, maar daar is nu geen sprake van.” Transdev biedt openbaar vervoer in onder meer de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en Noord-Brabant.

Aangepaste dienstregeling Noord-Brabant

Een dag later, op 10 januari, heeft Transdev bij dochter Hermes alsnog maatregelen genomen vanwege het ziekteverzuim. Hermes gaat vanwege personeelstekort in het zuidoosten van Noord-Brabant volgens een aangepaste dienstregeling rijden. De busvervoerder meldt op de website dat het de komende weken noodgedwongen de vakantiedienstregeling voortzet.

Hermes zegt dat het mogelijk drukker kan zijn in bussen dan normaal, maar dat met deze maatregel wordt voorkomen dat onverwacht bussen uitvallen. Het bedrijf zet zoveel mogelijk lange bussen in en als het nodig is worden er extra ritten ingepland. Zo kan het zijn dat in de spits op de drukste lijnen meer bussen rijden. Deze bussen staan niet in de reisplanner, maar rijden kort voor de bus die volgens het normale schema vertrekt.

Arriva

Arriva, waar zo’n 5500 medewerkers zijn, zegt “zeker last” te hebben van ziekteverzuim, maar merkt vooralsnog geen grote impact van het huidige griepseizoen. “Sowieso hebben we meer last van ziekteverzuim als gevolg van corona, zoals medewerkers die langdurig in de ziektewet zitten. Dat speelt al sinds vorig jaar”, zegt een woordvoerder. Het ziekteverzuim is op dit moment “niet anders dan in andere jaren”, zegt de woordvoerder. “Er valt wel eens een rit uit, maar we hoeven geen hele dienstregeling af te schalen.”

Critici vinden dat Arriva te veel treinen schrapt en ze vinden het onbegrijpelijk dat de vervoerder tegelijkertijd een nieuwe nachttrein Groningen – Schiphol opzet. Arriva wijst erop dat voor de nieuwe nachttrein extern personeel wordt ingehuurd. Dit is nodig omdat machinisten van Arriva geen ‘wegbekendheid’ hebben op het NS-traject.

Arriva stelt dat de inhuur van meer medewerkers voor het reguliere openbaar vervoer nog niet nodig is. Arriva, dat actief is in bijna alle provincies, rijdt met zo’n 1500 bussen. Ook rijden 164 treinen op trajecten in het noorden, oosten en in Limburg. Arriva vervoert momenteel zo’n 400.000 reizigers per dag. Dat is nog altijd niet op het niveau van voor de pandemie. De OV-sector zit gemiddeld op 80 procent van de reizigers van 2019.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
51 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

Iedereen gebruikt covid/griep als een smoes voor vrije dagen

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zwak argument. Long Covid is één van de boosdoeners. Pakweg 1:6 Covid besmettingen leidt tot Long Covid en pakwer 1:3 tweede Covid besmettingen leidt to Long Covid. Dat komt er op neer dat in de orde groote van 10% van de werkende bevolking Long Covid heeft. Dat zijn gigantische aantallen.

Daarbovenop komt de virus en bacterie vloed t.g.v. Covid. Drie jaar hebben we met beperkingen en mondkapjes geleefd. Het was zeer moeilijk voor virussen en bacteriën die normaal circuleren om mensen aan te steken. Als het ware hebben we 3 jaar aan verkoudheid en griep opgespaard. Nu de beperkingen wegvallen krijgen deze virussen en bacteriën hun kans en halen we de verkoudheid en griep van de afgelopen 3 jaren in.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Dat is gewoon niet waar

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Vreemd dat dat alleen gebeurt in Nederland waar je gewoon wordt doorbetaald als je je ziek meldt.

Bij Syntus in Twente was op eerste kerstdag plotseling 2/3 van alle machinisten een dag ziek. De dag erna was iedereen weer beter. Wees iets minder goedgelovig s.v.p.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

IN de meeste landen krijg je gewoon doorbetaald bij afwezigheid door ziekte. Ook heeft men vaak veel meer verlof en eerder pensioen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@dries molenaar. Als je Nederland vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland, dan verschilt het niet veel van de Nederlandse situatie. Maar ik denk dat veel werkenden het toch liever hebben zoals wij in Nederland. In Duitsland kennen ze weliswaar 24 verplichte vakantiedagen, in plaats van 20 bij ons, maar in Duitsland is dat op basis van een zesdaagse werkweek. Dus dan houd je alsnog 4 weken vakantie over. In Nederland kennen veel arbeidsovereenkomsten bovendien bovenwettelijk verlof. Vrij standaard levert dat 1 of 2 weken extra vakantie op. In Duitsland is dat vreemd.

In Duitsland zijn werknemers wettelijk verplicht om na drie ziektedagen een arbeitsunfähigkeitsbescheinigung te overleggen aan hun werkgever. Maar in de praktijk kennen veel arbeidsovereenkomsten die verplichting al bij de eerste ziektedag. Dat betekent letterlijk dat zieke mensen al voor de middag van de eerste ziektedag langs de huisarts moeten om vervolgens het briefje bij hun baas langs te brengen. En als de huisarts zegt dat je morgen weer aan het werk kan, maar dat lukt niet, dan moet je wederom een briefje halen bij de huisarts. Geen briefje, geen loon. In Nederland zie je veel dat mensen die ziek zien tot de donderdag, zich de vrijdag nog niet hersteld melden, zodat ze nog wat kunnen uitzieken. Dat is in Duitsland haast onmogelijk.

De pensioenen in Duitsland zijn over het algemeen zeer karig. Voor veel mensen is het vanwege de val in inkomen een ramp als ze met pensioen moeten, terwijl ze liever nog wat jaartjes doorwerken.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Ach kom nou, dat is pertinente onzin. Als 10% van de werkende bevolking ziek thuis zou zitten, zou het land ongeveer stilstaan en zouden duizenden bedrijven omvallen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Ze zitten niet allemaal thuis, maar hebben wel beperkingen.

> Eén op de acht Nederlanders houdt langdurig klachten na een coronabesmetting.

En vrijwel iedereen heeft corona gehad. Dus je komt op ongeveer 10% van de beroepsbevolking uit.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2022/een-op-acht-nederlanders-houdt-langdurig-klachten-na-covid19-besmetting

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Verkoudheid griep noemen om maar thuis te mogen blijven is wel een bekende truuk.
Je heb wel collega’s die merkwaardig genoeg met vakantie ver weg vaak ziek worden. Dan hun dagen terugkrijgen en dan thuis gewoon 15 dagen extra verlof hebben.
Voetballende collega’s zijn ook leuk, om de haverklap blessures die weken vergen, dan thuis blijven waarbij soldaat Molenaar de dienst mag aanvullen of zijn reeds goedgekeurde verlof moet verplaatsen.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Is het geen sergeant-majoor Molenaar?

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

U begrijpt als niet gediend hebbende niet dat je als dienstplichtige geen sergeant-majoor zult worden? Wel zou je vaandrig en/of luitenant kunnen worden na selectie bij de keuringen.
Het is overigens natuurlijk als beeldspraak ingezet.
NB ik ben wel in dienst geweest. Veel met de trein gereisd. Hoewel minder dan de mannen in Nederland. Helaas reed het express-treintje Zwolle-Godenstedt in mijn tijd niet meer. Dat moet toch een Zweinstein ervaring zijn geweest zo door het Mooren-gebiet.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Er is in Nederland een totale naieviteit ten aanzien van ziekteverzuim. Iedereen doet net alsof werknemers zich zeer integer alleen ziek melden als ze echt iets mankeren.

In meeste andere landen krijg je bij ziekmelden de eerste een of twee dagen niet betaald. Daar ligt het ziekteverzuim dan ook een stuk lager. Een stok achter de deur om het maar zo te zeggen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als je geen verlof kan krijgen, dan wil je wel eens ziekmelden. Van de 180 chauffeurs kunnen er maar 10 verlof hebben bij busbedrijf.
Reken maar uit dat je weinig verlof kansen hebt. 100000 uit de loterij is meer kans.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Met zulke collega’s is er altijd te weinig ruimte voor verlof.

Luc Michels
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zou het niet nuttig zijn te inventariseren in hoeverre het hoge ziekteverzuim bij conducteurs terug te voeren is op pure angst om in de trein met geweld te worden geconfronteerd? Kijk naar de vele conducteurs die niet meer door de trein lopen, maar zich angstvallig schuil houden in hun hok of de eerste klas? Hebben conducteurs überhaupt nog plezier in hun werk? Zoja,waarom controleren ze de vervoersbewijzen nog maar zelden, nota bene hun taak?

Martijn
1 jaar geleden

Je kan wel duidelijk lezen waar de prioriteiten liggen. Wel personeel inhuren voor verliesgevende hobbyritjes buiten de concessiegebieden en glashard beweren dat er “weleens” een rit uitvalt. Een blik op de Twitterpagina, waar de uitvallende ritten netjes aangegeven worden, vertelt mij toch wat anders. Op sommige baanvakken ontstaat hierdoor regelmatig een tweeuursdienst. Ook vallen vaak laatste treinen uit. Leuk als je een avondje uit wil. En dan hebben we het nog niet over de 8 dagen dat er 0 treinen tussen Heerlen en Herzogenrath hebben gereden (de weken daarvoor ook amper). Al had dat een andere oorzaak. Waar ze verder ook niet over wilden communiceren.

Bovendien is het wel bijzonder dat ze aangeven dat ze de dienstregeling niet afschalen, maar dat per 11 december 2022 dus wel flink afgeschaald is. Zo is de stoptreindienst Sittard – Heerlen gereduceerd tot uurdienst en is de sneltreindienst Maastricht – Heerlen helemaal opgeheven. En ik denk dat ze in Deinum en Dronryp het halveren van de stops daar ook wel als afschalen zien…

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

Het 1x per uur wegvallen van de stops in Deinum en Dronrijp is wel gunstig voor reizigers die tussen Leeuwarden en Franeker/Harlingen reizen. De reis is 1x per uur een stuk sneller omdat de trein niet stopt op de kleine stations Deinum en Dronrijp. Hoop dat deze maatregel permanent ingevoerd wordt. De weekendsneltrein Winterswijk-Apeldoorn zorgt ook voor een veel betere bezetting van de treinen tussen Zutphen en Apeldoorn, ook al hebben de stations tussen Zutphen en Apeldoorn ‘s avonds en in het weekend slechts 1x per uur een trein.

Martijn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Leuk dat je dat detail er uit haalt. Maar het ging over het verschralen van de treindienst, wat ze dus ontkennen, maar feitelijk wel degelijk doen. De stop- en sneltreinen doen trouwens richting Leeuwarden exact even lang over de rit. De terugrit naar Harlingen doet de sneltrein 1 minuut sneller.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

De sneltrein Leeuwarden-Harlingen geeft wel de perceptie dat deze sneller is dan de stoptrein en dat is ook belangrijk om zo meer treinreizigers te trekken. Ik hoop wel dat er op het spoor tussen Leeuwarden en Franeker optimalisaties uitgevoerd worden om zo de sneltrein Leeuwarden-Harlingen 4 minuten sneller te krijgen dan de stoptrein.

En in Zuid-Limburg: de huidige dienstregeling geeft wel meer duidelijkheid en zekerheid dan de gatenkaasdienstregeling die Arriva eerder voerde in Zuid-Limburg met soms gaten van anderhalve uur tussen twee treinen en de kans op onverwachte uitval op treinen in Zuid-Limburg is door de uitdunnen van de dienstregeling ook kleiner geworden. Nu is er zekerheid dat er tussen Roermond en Maastricht, Heerlen en Maastricht en Kerkrade en Heerlen 2x per uur een trein rijdt en tussen Heerlen en Sittard 1x per uur een trein rijdt.

Martijn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

@Erno-Berk, aangezien ik niet rechtstreeks jouw reactie kan beantwoorden: Ik weet hoe het werkt met een uitgedunde betrouwbare dienstregeling. Doet NS ook. Daar gaat mijn reactie ook helemaal niet over. En ook niet over de belevingswaarde van de verbinding Harlingen – Leeuwarden. Het gaat erom dat een woordvoerder gewoon vertelt dat er niet afgeschaald is, terwijl ze dus gewoon wel dienstregelingen afgeschaald hebben. Kan je alle voordelen en nadelen over benoemen. Het gaat er gewoon om dat de woordvoerder glashard liegt en het hier blind overgenomen is.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

@Martijn
De Provincies Groningen en Friesland hebben eerder aangegeven dat de afschalingen ook gebeuren omdat er minder reizigers zijn.

Martijn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

@Juriaan prima, maar ontken dan niet dat je afschaalt. Mijn voorbeelden gingen, buiten die stops in Dronryp en Deinum, trouwens over Limburg.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

De situatie in Limburg is vanwege de ombouw van je et materieel naar ERTMS.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

Dus de perceptie dat de trein tussen Harlingen en Leeuwarden een stuk sneller is, dan die daadwerkelijk is, is volgens jou een enorme winst? En met welk doel moet het dan nog 4 minuten sneller? Dat het voor de perceptie van de reiziger iets minder of iets meer dan 20 minuten duurt tussen Leeuwarden en Harlingen? En hoeveel extra reizigers krijg je daarmee in deze trein, waar alleen maar studenten en mensen die met de boot mee moeten gebruik van maken?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

Tja, die meneer Hettinga toch. Wat een boefje is dat met al dat gelieg en gedraai…..

Wilhelm
1 jaar geleden

Onze overheid is aan zet om buitenlandse ov-bedrijven zoals Arriva (onderdeel van het Duitse Deutsche Bahn) en EBS (onderdeel van het Israëlische Egged Bus Systems) te gaan uitfaseren en het ov weer terug in Nederlandse overheids- en semi overheidsbedrijven onder te brengen. Dat er bij onze Nederlandse NS iets moet verbeteren staat buiten kijf.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Met welk doel?

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Implementatie van de linkse ideologie die Wilhelm aanhangt.

Anton Noniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Linkse idealogie? Ja graag. Publieke voorzieningen dienen er te zijn voor het publiek, en niet voor de shareholder. En dat zeg ik als iemand die op het hoofdkantoor van een FMN-bedrijf werkt.

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Met als doel: een overheid die garant staat voor een betrouwbaar niveau en betaalbaarheid van vitale processen. Hieronder vallen het transport van energie, water, post en communicatie, maar ook openbaar vervoer.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Waar heb je het in vredesnaam over?

Al concessies die door de provincies zijn aanbesteed presteren een stuk beter dan de tijd dat de landelijke overheid, via NS, het er voor het zeggen had. De noordelijke nevenlijnen werden door NS bijvoorbeeld gewoon zwaar verwaarloosd. Het enige doel dat NS ervoor kon bedenken was sluiting. En dat terwijl er destijds voor NS een haast bodemloze geldpot bestond, omdat de overheid tekorten toch wel bijpaste. Ongeveer hetzelfde verhaal geldt voor de concessiegebieden waar onder de naam Blauwnet wordt gereden, maar ook voor Limburg. Het zou ontzettend riskant zijn om die lijnen weer onder te brengen bij NS, ten aanzien van de belangen van de reizigers aldaar. Hun belangen zijn dan niet te garanderen. Ik denk dat veel reizigers in bijvoorbeeld Zeeland en Noord-Holland en reizigers die gebruik maken van sprinterdiensten in Brabant veel beter af zijn als hun spoorvervoer provinciaal wordt aanbesteed

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Als je iets betrouwbaar en betaalbaar wil organiseren moet je het vooral niet door de overheid laten doen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

NS is helemaal geen regionale vervoerder. Tenzij NL een regio is. Ten opzichte van Duitsland zijn we natuurlijk een klein Bundesland.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Nederland is vergelijkbaar met NRW, zowel qua inwoneraantal als qua grootte.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Wilhelm, de staatsmonopolist.

Tom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Even concreet worden: welke bedrijven moeten het dan gaan overnemen?

Brabo
1 jaar geleden

Veel werknemers in het OV gebruiken ziekteverzuim ook om te staken op kosten van de werkgever, min of meer aangemoedigd door de vakbonden. En aangezien controle bij ziekte de facto verboden is kun je dat onbeperkt volhouden.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Muiten, dwarsliggen, denken in onmogelijkheden en opscheppen over je houding ten opzichte van leidinggevenden zijn de manieren om aanzien te verkrijgen onder andere vakbondsleden. Kinderachtig gedrag dat thuishoort op het schoolplein. Verlangt de baas wat extra van personeel, dan gaat het om kwetsbaar personeel dat niet mondig is. Gaat het om beloning, dan zijn het ineens HBO’ers. Niets maakt je onder collega’s minder populair dan wanneer je meedenkt in het belang van de onderneming, als je bereid bent om gaten in de roosters op te vullen of een stapje harder te lopen dan strikt noodzakelijk.

Anoniem
1 jaar geleden

In zuid- limburg rijden op treintrajecten van Arriva veel treinen niet.
De lijn heerlen – herzogenrath – aachen al 3 weken niet.
Treinvervangend vervoer eerst tot aachen, nu tot herzogenrath terwijl de ap’s anders melden.
Groot euvel arriva machinisten worden opgekocht door ns.
Er dienen gelijke cao’s te komen in het ov.
De 2e kamer en de minister dienen actief te worden, zijn.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De problemen tussen Heerlen en Aachen hebben niets met personeel te maken maar met storingen in de ETCS-beveiliging rond Aachen HBF

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Weer onderscheidt Hermes zich op een negatieve manier in vergelijking met alle andere regionale busvervoerders.

Niet alleen wat betreft het bekendmaken van de dienstregelingen van de Hermes – bussen.
Alle vervoerders in Nederland – van de NS als de grootste Nederlandse vervoerder tot alle regionale trein – en busvervoerders publiceerden hun nieuwe dienstregeling ruim op tijd. En wie schitterde door afwezigheid? Precies! Hermes!

Hermes heeft met ingang van 10/1/2023 een – tijdelijke? – vakantieregeling ingevoerd voor haar “dienstverlening” in Zuidoost Brabant (en dus ook in mijn woonplaats Helmond). Resultaat: weer minder bussen. En er rijden al zo weinig Hermes – bussen in de regio!

Ik doe nu alvast een voorspelling: Dit is niet tijdelijk. Dit wordt permanent!
” Het koppeltje” – de provincie Noord Brabant en Hermes – verantwoordelijk voor het openbaar vervoer trekt namelijk alles uit de kast om het ov steeds meer af te breken tot er niks meer over is.

Gebruikte argumenten, die – heel opvallend – niet gebruikt worden door de collega – vervoerders van Hermes:
– minder reizigers,
– personeelstekorten,
– ziekteverzuim,

Het aantal griepgevallen en de naweeën van corona zijn in Zuidoost Brabant echt niet hoger dan in de rest van Nederland. Dus per definitie het ziekteverzuim ook niet.

Terwijl ze ondertussen als een Rupsje Nooitgenoeg wel een hoop geld bij elkaar geharkt hebben aan coronasteun en aan andere steun, betaald door de belastingbetaler.

Dit maakt de provincie Noord Brabant een calculerende en een onbetrouwbare overheid. In het voorjaar zijn er provinciale verkiezingen. Het zal mij benieuwen wat de resultaten zullen zijn.

Hermes is trouwens eigendom van Connexxion dat op haar beurt eigendom is van Transdev Nederland. En – over staatsmonopolies gesproken – Transdev Nederland is eigendom van Transdev S.A., een gigantische Franse staatsmultinational.

Ik ben geen econoom, maar volgens mij zou het openbaar vervoer niet links en ook niet rechts hoeven/moeten zijn. Nu is dat wel zo.
Alle reden om het ov te “depolitiseren”.
En het weer in handen te brengen van (semi)overheidsbedrijven En het uit handen nemen van op het oog commerciële bedrijven die feitelijk in handen zijn van staatsbedrijven met hun hoofdzetel in Frankrijk (Transdev S.A) en Deutsche Bahn (DB) in Duitsland.
Dit betekent automatisch ook, dat een provinciebestuur als dat van Brabant “op afstand gezet” wordt. Want hoe je ook wendt of keert: dit provinciebestuur draagt verschillende petten: als een zelfstandig lager overheidsorgaan, als ov – concessieverlener, als “Decentraal Openbaar Vervoer Autoriteit” oftewel de DOVA.
Dit is pas een monopolie!

Heeft verder niks te maken met dit onderwerp, maar er zijn stakingen aangekondigd bij de gemeentes. Wat vinden de “criticasters” van deze personeels – c.q vakbondsacties?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Och, daar gaan we weer over de bus in het afvoerputje van Brabant.

Als je denkt dat minder reizigers, personeelstekorten en ziekteverzuim niet door andere vervoerders als reden wordt genoemd voor inkrimping van de dienstverlening, dan heb je waarschijnlijk onder een steen geleefd.

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Er staat wat er staat en ik lees wat er staat in het item “Regionale vervoerders hebben last van structureel ziekteverzuim”.

– GVB:”…maar de dienstregeling wordt nog niet aangepast”,
– Transdev: soms is afschalen beter dan ongeplande uitval, maar daar is nu geen sprake van ”
– Arriva: “er valt wel eens een rit uit, maar we hoeven geen hele dienstregeling af te schalen.”

Ik ben het zelden eens met u Eigenlijk nooit.
Nu wel met uw opmerking “over de bus als afvoerputje van Brabant”.
En dat vinden we allebei HEEL ERG! Of niet?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Uiteraard bedoel ik Helmond als afvoerputje van Brabant.

Al je epistels over de bussen in Helmond en het kansloze gezwam over de eigendomsconstructie van Hermes, zullen er nooit voor zorgen dat er bussen gaan rijden waar jij ze hebben wilt. Dat vanwege het feit dat die bussen dan grotendeels leeg zullen rijden en dat het niet te verantwoorden valt dat gemeenschapsgeld op die manier weggegooid wordt.

Ik heb de indruk dat het je allemaal erg hoog zit. Laat het los, deze ‘strijd’ ga je toch nooit winnen. Het interesseert helemaal niemand iets en zodra je iemand voor de tweede keer met dit geneuzel benadert, denkt die alleen maar: ‘daar heb je hem weer met z’n gezeik, het interesseert me geen hol’.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Goh wat onaardig. Waarom zo fel en vlammend. Kan ook op andere toon. Of reageer niet. Ach ja het is internet he. En er hoeven geen bergen gemeenschapsgeld weggegooid te worden aan bussen, als je die maar handig laat rijden. Dat ze leeg zijn heeft te maken met de inrichting van het net en de tijden, niet met het busvervoer an sich.

Chris
1 jaar geleden

Als ik de reacties hier zo lees, vraag ik me af wat voor probleem we nou werkelijk hebben. Gaat het hier nou echt om problemen rond vervoer, of hebben we als probleem dat we het allemaal met wat minder moeten doen maar dat gewoon niet willen inzien? Overal zijn tekorten, iedereen moet gewoon inleveren. Ik denk het tweede…

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

Dat iedereen moet inleveren lijkt nog niet doorgedrongen te zijn bij het OV-personeel. Je kunt niet oorlog gaan voeren in Oekraïne en denken dat niets kost

Anthonie Taselaar
1 jaar geleden

zou het eens de moeite waard zijn naar de organisatie van Buurtbussen te kijken ? wij rijden Boekelo Enschede met 35 vrijwillige chauffeurs en hebben nooit last van verzuim, om elke reden dan ooit. we lossen het onderling via WhatsApp op om geen rituitval te laten ontstaan.toegegeven
we zijn allemaal grijze koppies met korte diensten en geen hiërarchie maar een onbetaalde vereniging. wel hebben wij steun van professionele medewerkers van Keolis die hun reet best doen om ons te faciliteren. als ik naar de management structuur en inzet van Keolis kijk dan denk ik dat zij hun eigen problemen organiseren. zet de twee management modellen eens naast elkaar en ik denk dat je ervan zult leren. onvergelijkbare grootheden ? jawel maar pak je lering uit de verschillen..

Peter van Lieshout
1 jaar geleden

Het blijft toch nog even gaan over Hermes, de ov – concessiehouder voor het busvervoer in Zuidoost Brabant,

Gevonden op de site van Connexxion – het moederbedrijf van Hermes – onder “Algemene voorwaarden voor het openbaar vervoer”

Algemene voorwaarden stads – en streekvervoer 2015 – (Ja, u leest het goed! 2015! Blijkbaar nooit geactualiseerd!)- de laatste zin van punt 2.2.van hoofdstuk 2:

“De vervoerder verandert zijn dienstregeling minimaal eenmaal per jaar, in elk geval op de
zondag volgend op de tweede zaterdag van december”.

En dit is wat Hermes – in tegenstelling tot alle andere vervoerders in het stads – en streekvervoer – duidelijk NIET heeft gedaan.
Het is niet aan mij om vast te stellen of Hermes hiermee een wettelijk vastgelegde heeft overtreden of niet.
Dat is aan het provinciebestuur van de provincie Noord Brabant als lagere overheid en als de concessieverlener c.q. de decentrale openbaar vervoer autoriteit, maar het is wel een voorbeeld – een van de vele voorbeelden – van de slechte dienstverlening van Hermes richting de ov – reizigers in Zuidoost Brabant.

Gelukkig speelt Hermes geen enkele rol in het regionale treinverkeer in Brabant. En dat moet ook zo blijven!

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter van Lieshout

Blijkbaar denk je dat je hier een schandaal op het spoor bent, maar dat is niet zo. Wees blij dat er geen wijziging in de dienstregeling heeft plaatsgevonden, want daarbij kun je eerder rekenen op nog minder bussen dan op meer. Het is onzinnig om te verwachten dat het beter wordt. Bij veel mensen die zo obsessief als jij bezig zijn met een ongemak, ontwikkelt dat zich tot een ziekelijke vorm, waarbij zelfs mensen die er vlakbij staan zich afvragen waar je je nou eigenlijk druk over maakt. Laat het gewoon los en zoek iets positiefs om je mee bezig te houden. Dit is kansloos.