Regionale spoorlijnen Overijssel naar Syntus

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede aan Syntus te gunnen voor een periode van 15 jaar. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure.

Tussen Zwolle en Enschede gaan in drukste richting in de spits sneltreinen rijden. Daardoor krijgt de reiziger te maken met een reistijdwinst van bijna 20 minuten. In de ochtendspits zullen de spitstreinen rijden van Enschede naar Zwolle, en in de avondspits in tegenovergestelde richting. Door de extra spitstreinen gaan er in de spits  4 treinen per uur rijden. Op welke stations de spitssneltrein gaat stoppen is nog niet bekend.

Doordat Syntus heeft gewonnen krijgen treinreizigers in Twente te maken met twee spoorvervoerders: tussen Wierden – Almelo – Hengelo – Enschede rijden ook treinen van NS. Waarschijnlijk hoef je in de toekomst niet per vervoerder in- en uit te checken: Syntus zegt dat single check-in check-out onderdeel is van de visie van het ov-bedrijf. "We zien de resultaten van de pilot op de Valleilijn met belangstellig tegemoet," reageert een woordvoerder van het bedrijf.

Syntus bestelt voor de spoorlijn 17 nieuwe Stadler FLIRT3 treinen. De provincie belooft dat Syntus een ruime zitplek, Wifi (via 4g) en stopcontacten in alle coupes zal aanbieden. Ook een toilet zal niet ontbreken. Ook NS en Arriva deden een poging om de concessie te winnen, maar zonder succes.

De aankoop en bouw en het testen van de treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat Syntus in principe in december 2017 als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

This post was last modified on 29 augustus 2017 08:47

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug