fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Regels aangescherpt voor treindienstleiders: games verboden

18 feb 2017 13:34

Computerspelletjes spelen of films kijken op de eigen smartphone, tablet of laptop is voor treindienstleiders voortaan taboe. ProRail heeft dat recentelijk in een brief kenbaar gemaakt aan het personeel. Dat bevestigt de spoorbeheerder naar aanleiding van een berichtgeving in De Telegraaf.

We willen met de brief preventief handelen en alle afspraken bevestigen” aldus ProRail in de ochtendkrant.

Het treinverkeer wordt op 13 verkeersleidingsposten in goede banen geleid. Als er geen ontregeling is, worden de seinen en wissels in het algemeen automatisch bediend door ARI (Automatische rijweginstelling). Treindienstleiders hebben dan niet veel werk te doen, maar films of spelletjes spelen op de smartphone is niet toegestaan. “Het spelen van een spel of het kijken van films op de eigen smartphone, tablet of laptop hebben een intensief karakter. Ze vragen een dusdanige inspanning en concentratie, dat de uitvoering van taken onder druk komt te staan. Deze activiteiten zijn op de werkvloer verboden,” schrijft de spoorbeheerder in de brief.

ProRail zegt in de krant “niet de indruk te hebben dat er veel spelletjes worden gespeeld op het werk. Maar we willen met de brief preventief handelen en alle afspraken bevestigen. Mensen met verantwoordelijke functies moeten altijd nadenken over iedere vorm van afleiding. Die moet voorkomen worden.” Als er een storing is, heeft de treindiensleider het wel erg druk.

Mobieltjes, tablets en laptops zijn in de huidige samenleving niet meer weg te denken, erkent ProRail. Maar tijdens het werk moeten spoorverkeersleiders er niet meer mee doen dan bellen of even snel iets opzoeken. Al het overige betekent afleiding van veiligheidstaken die concentratie vergen, aldus de spoorbeheerder.

Aanleiding voor de brief is een treinongeluk in Zuid-Duitsland, waardoor een jaar geleden twaalf doden vielen en ruim tachtig mensen gewond raakten. Gebleken is dat de treindienstleider tot vlak voor het moment van de crash spelletjes op zijn telefoon aan het spelen was. Hij is veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf. ProRail legt het verbod ook op om aansprakelijkheid van werknemers voor dit soort fatale ongevallen te voorkomen, zo blijkt uit de brief, die in handen is van De Telegraaf.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
OV Nederland
7 jaren geleden

lijkt mij nogal logisch eigenlijk…

Hildebrand van Kuyeren
7 jaren geleden
Antwoord aan  OV Nederland

Eens 🙂

Lenny van der Linden
7 jaren geleden

Eigenlijk zou het niet eens nodig moeten zijn om dit te verbieden. Het is toch logisch dat je met deze verantwoordelijke baan zoiets als spelletjes spelen niet doet. Ben ik misschien ouderwets?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Lenny van der Linden

Ik snap je punt, en denk dat het op zich ook duidelijk was. Maar als iemand een ongeschreven regel overtreed, kan je iemand wellicht moeilijker aanpakken, dan als het een geschreven regel is.

Ari
7 jaren geleden
Antwoord aan  Lenny van der Linden

Voor jou is dat logisch, maar als ik om me heen kijk dan zie ik
regelmatig dat mensen zelfs tijdens het autorijden hun smartphone
gebruiken om te chatten. Dat is in mijn ogen gigantisch gevaarlijk maar
dat weerhoudt mensen niet. Als je dan op een stoel zit terwijl de
computer alle rijwegen automatisch instelt kan de verleiding nog wel
eens groot worden om andere dingen te gaan doen omdat je niets beters te
doen hebt… Helaas is het vastleggen van het overduidelijke dus
noodzakelijk.

Ger Nijman
3 jaren geleden

We kunnen van een probleem een oplossing maken. Gebruik gametechnieken om personeel op een plezierige en uitdagende manier te trainen, de vaardigheden te onderhouden en nieuwe bij te leren (21e eeuw = voortdurend bijscholen). Maak bijvoorbeeld games om te trainen hoe je reizigersvriendelijk reageert op storingen (maak er een competitie van: wie verliest de minste reizigersminuten?); hoe je alert blijft als er lange tijd niets gebeurt (een groot veiligheidsprobleem in het algemeen, niet alleen bij railvervoer), hoe je alternatieve oplossingen bedenkt die je dan kunt voorstellen aan de Directie, enz. Voorbeeld: RouteLint (ca. 2009): gametechnieken om machinisten te trainen. Verder kun je technieken uit de luchtvaart gebruiken. Veel vliegtuigen hebben cocon-automatisering = een systeem waarbij de piloot veel zelf kan blijven doen maar beveiligd wordt tegen gevaarlijke handelingen die buiten de “cocon” (de “safety envelope”) vallen (bijv. een te steile stijgingshoek). Dat lost ook deels het probleem op van de ARI: je kunt verkeersleiders laten kiezen tussen ARI of zelf doen, waarbij ARI natuurlijk vooral behulpzaam is wanneer een verkeersleider zich ineens noodgedwongen met andere dingen moet bezighouden zoals reactie op spoorlopers, communicatie met HC’s/machinisten/hulpdiensten, of overwegstoringen melden en erop reageren.