fbpx
Foto: (c) NS

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend. In de commercial wordt de indruk gewekt dat het betalingssysteem voor iedere OV-gebruiker is, terwijl inchecken met abonnementen of kortingen (nog) niet mogelijk is voor wie daar wel recht op heeft. Door dat feit verklaart de voorzitter van de RCC de reclame voor oneerlijk. Translink gaat in hoger beroep.

Met OVpay, dat sinds juni 2023 volledig uitgerold is in Nederland, kunnen reizigers in- en uitchecken met een betaalpas in plaats van de ov-chipkaart. De klacht waarvoor Translink zich moest verantwoorden, vermeldt dat OVpay wordt aangeprezen “door een vrolijk dansende 65-plusser”. Senioren hebben in Nederland in het openbaar vervoer echter altijd recht op korting: in bus, tram en metro is dat 34% en bij NS kunnen 65-plussers een Weekend Vrij- of Dal Vrij-abonnement aanschaffen met korting. Gebruikmaken van OVpay is echter vooralsnog alleen mogelijk met voltarief. Dat is leeftijdsdiscriminatie, aldus de klager.

“De mogelijkheid van in- en uitchecken met de contactloze betaalpas of creditkaart geldt voor jong en oud, ook voor 65-plussers”, was het verweer van Translink. “De uitzondering voor abonnementen en kortingsproducten geldt ook voor alle reizigers, niet alleen voor 65-plussers.” Daarom is van leeftijdsdiscriminatie geen sprake, vindt Translink.

Misleidend en oneerlijk

Geen leeftijdsdiscriminatie, maar OVpay is niet voor iedereen beschikbaar, oordeelt de Reclame Code Commissie. Volgens de toezichthouder wordt in de reclame de indruk gewekt dat iedereen, ongeacht het reisproduct, kan overstappen op OVpay. Dat het gebruik van kortingen en abonnementen met OVpay nog niet mogelijk is, is volgens de RCC essentiële informatie voor de reiziger om te beslissen of het betaalsysteem de overstap waard is. Die informatie niet geven, is volgens de RCC “misleidend en oneerlijk”.

Hoger beroep

De commissie beveelt Translink aan om niet meer te adverteren voor OVpay zonder dat duidelijk is dat kortingen en abonnementen nog niet gebruikt kunnen worden. In reactie op de uitspraak laat Translink aan Treinreiziger.nl weten bezwaar te maken. “We hebben vooraf zorgvuldig getest of onze boodschap goed overkomt”, zegt een woordvoerder.

0 0 stemmen
Artikel waardering
63 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
P.J. Kroes
9 maanden geleden

Typisch weer een reactie van een naar binnen gerichte organisatie. Waar het OV helaas vol van zit. Onder de vlag van ‘het is goed voor de klant’ dingen doen waar ze alleen maar zelf voordeel van hebben. De aansluiting met de buitenwereld volledig kwijtgeraakt. En maar ijzerenheinig doordrammen dat ze gelijk hebben. Wat de Reclamecodecommisse zegt telt voor hun niet. Het lijkt op het gedrag van Mark Rutte of Henk Kamp, om nog maar eens wat eigenheimers met oogkleppen en oordoppen te noemen.

Chris
9 maanden geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Je zou ‘m ook kunnen omdraaien: waarom kijken zoveel mensen naar reclame en zappen ze niet gewoon weg? Het is toch enigszins bekend hoe reclames in elkaar zitten en hoe de werking ervan is? Voor mij een van de redenen dat ik wegzap: doe ik dat niet, ga ik verder kijken en kom ik er tien minuten later pas achter dat ik in die tijd net zo goed twee boterhammen kon smeren of wat anders kon doen… Reclame kijken is een keuze…

Jos
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Als er reclame op de tv is is het bijna alle zenders, dus weg klikken heeft geen zin

Liesbeth
9 maanden geleden
Antwoord aan  Jos

Ik neem alles wat ik wil zien op en spoel de reclames door. Heel fijn.

treingraag
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Nog noooit iets gekocht nav reclame op tv. Wel radio.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Kijken jullie nog tv? Ik heb geen tv meer en kijk alleen maar streamingdiensten. Geen geprogrammeerde onzin van de overheid meer. Netflix, videoland of youtube. Bepaal zelf wel wat ik kijk.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ook op YouTube komt OV-pay reclame langs.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Ook al kijkt er geen hond naar dan nog moet reclame voldoen aan de eis dat het niet misleidend is.

Anoniem
9 maanden geleden

Het probleem is dat alle kortingen in het OV aan een abonnement zijn gekoppeld. Waarom niet een spitstarief en een daltarief voor iedereen zonder dat een abonnement nodig is?

CarlB
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er zijn tegenwoordig soms ook kaartjes met NS voordeel met 50% korting. Daarvoor heb je geen abonnement nodig.

Anca
9 maanden geleden
Antwoord aan  CarlB

Maar die krijg je ook niet met OV-pay, die moet je aanschaffen als e-ticket

Brabo
9 maanden geleden
Antwoord aan  CarlB

OV-pay is voor de trein vrij nutteloos omdat je er alleen tegen het vrijwel onbetaalbare volle tarief mee kunt reizen. Dus alleen iets voor iemand die bijv. eens per jaar met de trein naar Schiphol gaat.

Bij bus en tram heeft het meer nu omdat je er daar tegen het normale tarief mee kunt reizen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Het is niet nutteloos in de trein? Want je moet anders minimaal 20 euro op je ov chipkaart hebben… dus elke keer opwaarderen tot boven de 20.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Als je €20 hebt wordt het tijd voor financieel crisisbeheer.

Wouter
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Dit geld ook voor de bus, tram en metro. Ben je bijvoorbeeld 65+ dan kan je vaak reizen tegen gereduceerd tarief en als je in de gemeente Rotterdam woont kan je gratis reizen.

Anoniem
9 maanden geleden

Ik vraag mij af of er in de toekomst wel abonnementen op kunnen. Bij een abonnement hoort een foto. Op de bankpas staat geen foto. Dan zou iemand zijn/haar bankpas met abonnement kunnen uitlenen. Om dit te voorkomen moet er dan standaard bij controle naast een bankpas ook een ID getoond worden. Dit lijkt mij onwenselijk. Laten we het bij de OV Chipkaart houden.

Jan Slagter
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De meeste telefoons zijn uitgerust met vingerscanner en kan dan ook voor OV pay gebruikt worden zodat fraude kan worden voorkomen?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Jan Slagter

Alleen veel Nederlanders hebben een iPhone en de meeste iPhones hebben geen vingerafdruk scanner.

baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ken echt heel weinig mensen met een Appel telefoon. De meeste mensen hebben Android en ik ken ook diverse mensen met een domme telefoon. En zelf heb ik een privacy smartphone. Sowieso betekent dat als op een pas geen foto staat, maar wel een naam dat je je ID moet kunnen laten zien. Zie ook de digitale papieren reisbiljetten. En een moderne OV Chipkaart om aboos etc op te zetten blijft ook bestaan, ook kost dit stukje plastic wel een paar Euro extra boven de digitale (op je mobiel) tegenhanger. Ik geloof dat de digitale OV pas voor abootjes €3,- kost en de plastieke €6,- wat allebei nog een stuk goedkoper is dan de OV Chipkaart en da basistarief reizigers hoeven dit al niet neer te tellen, want die gaan met de bankpas.

Jur
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Naar mijn informatie zal het inderdaad mogelijk worden in de toekomst om een abonnement te koppelen aan een bankpas. Identificatie lijkt me ook mogelijk te verplichten bij gebruik van bankpas. Het abonnement staat immers nog steeds op naam. Identificatie zal in de praktijk echter inderdaad nauwelijks gevraagd worden, schat ik in.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Jur

Controle op ID is veel te omslachtig.

Sebastiaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er vaak fraude wordt gepleegd met abonnementen die gekoppeld zijn aan een bankpas. Dat betekent namelijk wel dat je jouw bankpas even niet ter beschikking hebt terwijl de ander ermee reist en je moet maar vertrouwen dat ze er geen misbruik van maken.

Wellicht zijn er ook oplossingen te bedenken als het gewenst blijft de identiteit van iemand te controleren. Misschien is het (tegen die tijd) ook mogelijk om digitaal een foto aan het abonnement te koppelen. Zodat er bij de controle op het apparaat van de controleur een foto verschijnt.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Sebastiaan

Dat daar geen misbruik van gemaakt zou worden klinkt wel heel erg naïef.

Wouter
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op een bankpas staat wel (net zoals een e-ticket) een naam die overeenkomt met een id kaart.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Wouter

Bij iedere reiziger zijn/haar ID moeten controleren is onbegonnen werk.

Ab Normaal
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dus schaft de NS straks gewoon lekker alle abo’s af. Scheelt een hoop administratie en “reizigers willen toch geen abo meer”.

Maarten
9 maanden geleden

“bij NS kunnen 65-plussers een Weekend Vrij- of Dal Vrij-abonnement aanschaffen met korting. Gebruikmaken van OVpay is echter vooralsnog alleen mogelijk met voltarief. Dat is leeftijdsdiscriminatie, aldus de klager.”

Het feit dat 65-plussers abonnementen kunnen aanschaffen met korting en ik als dertiger niet, dát is pas leeftijdsdiscriminatie.

En met alle respect voor de 65-plussers: ik ben erg benieuwd hoe veel mensen uit deze doelgroep, die waarschijnlijk al jaren en jaren met hun OV kaart inchecken, opeens zijn overgestapt naar hun bankpas omdat ze in een reclame op tv een dansende leeftijdsgenoot gezien hebben…

Huub
9 maanden geleden
Antwoord aan  Maarten

Volgens mijn laatste info kunnen ook dertigers abonnementen met korting aanschaffen. En als NS besluit geen korting meer te geven op basis van leeftijd, dan schat ik dat veel dertigers die samen met hun kinderen reizen daar niet vrolijk van worden. Waarmee ik wil aangeven dat er redelijke redenen kunnen zijn om onderscheid te maken op basis van leeftijd. Dat is geen discriminatie.

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
9 maanden geleden
Antwoord aan  Huub

Maar Dal Vrij en Weekend Vrij is goedkoper voor senioren. Keuzedagen zijn er ook alleen voor senioren.

M. Schols
9 maanden geleden

Er wordt inderdaad geen woord gerept over de speciale abonnementsvormen. Ook wordt in de reclame aangegeven dat IEDEREEN met een bankpas in kan checken. Hoe de verrekening gaat voor al die speciale abonnementsvormen komt niet aan de orde. Het komt er op neer dat de reizigerspas nog steeds leidend is, omdat alléén deze pas aangeeft op welke abonnementsvorm iemand reist én dus betaalt. Zolang de bankpas niet gekoppeld is aan een abonnement zegt dat niets. Alleen maar mooi voor toeristen en mensen die gebruik maken van het basistarief. Niet méér en niet minder. Dus de NS verschaft wat mij betreft geen juiste informatie in deze reclamespot.

Anoniem
9 maanden geleden

Hopeloos dat je bij NS voor bij alle tarieven eerst een abonnement moet aanschaffen.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zoals eerder al geconstateerd. Geldt niet voor alle tarieven.
De DB kent ook de Bahncard.

Baardstaart
9 maanden geleden

Als eerste heb ik heb de reclamespot niet gezien, omdat ik geen TV kijk en mijn computers en mijn mobiel privacy vriendelijk zijn ingericht. In deze zaak lijkt me als Translink ook duidelijk heeft gecommuniceerd dat er geen kortingsproducten inclusief leeftijdskorting op de OVpay mogelijk is, is het op dat gebied klaar. Translink wil met deze actie mensen wijzen dat het gebruik van het OV voor incidentele reizigers een stuk makkelijker is, doordat je geen kaartjes in vervoersmiddelen hoeft te kopen en je op het gewone vol tarief mee kan en geen extra toeslagen moet betalen. Verder hebben kortingsreizigers weldegelijk iets aan OVPay als ze ‘s-ochtends voor 9 uur weg moeten en dan inchecken met de bankpas en bij de eerste overstap na 9 uur omchecken met de OV Chipkaart waar het kortingsproduct op staat.

Verder heeft OV Pay een andere vereiste. Namelijk dat je een bankrekening nodig hebt met een betaalpas. Zo hebben hebben kinderen 12- geen bankrekening, dus die kunnen geen gebruik maken van OVPay. Is wel duidelijk dat men niet gedacht heeft aan gezinnen met jongere kinderen. Als een betaalpas is kwijtgeraakt, gestolen, kapot is gegaan of ingeslikt heb je er ook niets aan. Aangezien dat OV tegenwoordig pin-only is, is het zonder bankpas sowieso onmogelijk om met het OV te reizen.

Dan de vraag wat is iedereen? Alcoholvrij bier mag nog steeds 0,5% alcohol bevatten en om de bier ervaring in alcohol vrijbier een bier ervaring te geven zit er idd een heel klein beetje alcohol in. Trouwens sommige vruchtensappen bevatten ook een minimale hoeveelheid alcohol. Net als alcoholvrij bier nog een beetje alcohol mag bevatten kan iedereen ook niet 100% inclusief zijn.

Bert Sitters
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

OVpay is geen biertje.

Chris
9 maanden geleden

Reclame hoort een beetje een dwaalspoor te creëren, dus ik vraag me vooral af wat het nut is van de Reclame Code Commissie. Ook zoiets conservatiefs uit het jaar 0. Hoop niet dat hier gemeenschapsgeld naartoe gaat.

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Als je gewoon een goed product verkoopt kun je daar reclame voor maken zonder te liegen.

H. van Boven
9 maanden geleden

Seniorenkorting bij dalvrij en weekendvrij geldt alleen voor bestaande abonnementen, ook bij verlenging.
Een 65+ die nu een abonnement afsluit krijgt die korting niet meer .
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf
(blad 3)

Michiel
9 maanden geleden
Antwoord aan  H. van Boven

Seniorenkorting geldt bij nieuwe abonnementen alleen bij NS Flex

€ 34,95 € 43,95 Weekend Vrij excl dalkorting
€ 38,35 € 47,35 Weekend Vrij incl dalkorting
€ 24,95 € 32,95 Weekend Vrij 65+
€ 28,35 € 36,35 Weekend Vrij 65+ incl dalkorting
€ 54,95 € 87,95 Dal Vrij 65+
€ 119,95 € 159,95 Dal Vrij

Blad 4
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf

Lotte
9 maanden geleden

NS is sowieso niet te betalen voor de gewone mens. Als ik naar het UMCG moet voor controle dan ben ik voor een retour incl. bus €53 kwijt. Ik vind dat soort prijzen niet normaal en een abo haal ik er ook niet uit voor die 2 a 3 keer dt ik in het UMCG moet zijn.

N.
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lotte

Meer dan drie retourtjes en een 40%-kortings-abonnement kan uit. Met NS-flex kan je die ook nog eens eenvoudig aan- en uitzetten.

Dit is een beetje alsof je zegt: als ik met de auto ga, dan moet ik voor iedere keer naar Utrecht een auto huren. Wat goedkoper is voor een enkele rit is dat niet voor meerdere.
Sure, een enkel retourtje is heel erg duur, maar de 40%-kortings-kaart is weer best goedkoop.

Otto
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Je wil het niet snappen. Veel mensen willen al dat gezeur met abonnementen niet.

P.J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Dat ‘gezeur’ willen veel mensen wel als het genoeg voordeel oplevert. Net als al die apps op je telefoon voor korting bij de Lidl en de AH etcetera.Het hoeft niet maar het kan wel. Vrije keuze in een veramerikaniseerde maatschappij vol marktwerking.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Hoezo Utrecht?

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Lotte

Inderdaad Lotte,.
NL-ticket!
Deutschland-ticket bewijst het:
mobiliteit voor 1,60 E per dag
of gelijk Luxemburg, gratis OV.
Stop de belastingvoordelen voor de CO2-uitstoters en hef 0,50E per liter CO2 brandstof opdat mensen geen onzinritten van 2-3 km’ in hun omgeving maken. Zo kunnen ze lopend of fietsend of OV naar de fitness, supermarkt etc.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kun je eens definiëren wat het D-ticket volgens jou bewijst? Het bestaan ervan bewijst immers niet zoveel en de resultaten tot nu toe zijn geen game changer voor wat betreft de CO2-uitstoot.

Ger
9 maanden geleden

En wanneer je dus met kinderen reist kun je niet voor drie inchecken!!! Eén bankpas dus moet je losse kaarten hebben.

P.J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ger

OVpay is niet verplicht he. Je kunt beter twee chipkaarten op naam nemen voor je kinderen. Of ze thuislaten, nog voordeliger 😉

H. van Boven
9 maanden geleden

Als ik zoek op seniorenkorting en ns vind ik geen abonnementen waar de korting vermeld wordt, al neem ik aan dat het dan bij flex wel geldt.
Bij het weekend/dalvrij abonnement stond vorig jaar ergens onderaan nog vermeld dat senioren .
korting kregen, nu zie ik bij flex niks meer staan.
Een 65+ die nu een dalvrij abonnement wil afsluiten ziet de volle prijs (tot de laatste stap).
Ik denk dat veel ouderen die niks van ns abonnementen af weten zo snel afhaken.
Voor de duidelijkheid, ik heb mijn dalvrij overgezet toen dat op flex kwam, en betaal nog steeds de 65+ prijs.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  H. van Boven

Al die kortingen voor 65+ zijn ook achterhaald. Waarom moet deze groep speciale kortingen krijgen terwijl het geen armlastige groep is?

P.J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Daarom zijn in NL veel seniorenkortingen al afgeschaft. Musea en zo. En korting is ook een sturingsinstrument: gratis of met korting reizen reizen mag alleen bij inchecken buiten de spits. Dus stimuleert het mijden van de spits. Wat veel senioren wat makkelijker kunnen dan veel studenten.

Anoniem
9 maanden geleden

Hoe weet u dat ouderen geen armlastige groep is. Er zijn zat ouderen die alleen een AOW hebben. In Amsterdam kunnen ze gelukkig gratis met tram, bus en metro. Te treun is onbetaalbaar, ook met idee van Rood/Links om voor 48 euro per maand🎊te reizen is voor veel mensen niet betaalbaar.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zie de cijfers van het CBS.

johan II
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er zijn inderdaad arme ouderen.

Het is slimmer mensen op besteedbaar inkomen te steunen, ipv op leeftijd.

Er zijn echt veel rijke bejaarden (sorry: ‘ouderen’, want ze willen niet bejaard genoemd worden). En die krijgen ook al het basisinkomen AOW (en met recht overigens), hoeven verder toch geen korting op OV, trein etc te krijgen.

Ook deze discussie is een gevolg van slecht ontwerp.

Frans
9 maanden geleden

OV pay is er alleen maar voor winst niet voor voordeel dus als je in mijn regio gratis kan reizen ga ik niet hier mee in zee. Ik reis gratis en zo hoort het ook zou voor iedereen moeten we betalen genoeg belasting in Nederland.

P.J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans

We betalen inmiddels te weinig belasting om allerlei zaken goed geregeld te houden. Daarom zijn bijv. het onderwijs, de ouderenzorg, de infrastructuur, het OV en de politie een uitgewoonde bende.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

De belastingdruk voor werkenden in Nederland is juist veel te hoog. Het schort juist aan de wijze waarop de overheid het geld uitgeeft.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@ annemiek het neo-liberale beleid van de afgelopen 30 jaar heeft gezorgd, richtte zich op het terugdringen van het arbeidsinkomen.
De rijksten nog meer rijker en de gewone man/armen armer.
De huidige arbeidsinkomensquote bedraagt nu 74% dat was 30 jaar geleden 86%.
Dwz. Dat veel meer werkenden (arbeistoename) een kleiner stuk van de nationale koek verdelen over de werkenden en werkzoekenden, niet werkenden/cq.krijgen.
De neo-liberalen vullen hun zakken met grotere dividenduitkeringen, geen of weinig belastingen betalen en middels privatiseren de sociale verzekeringskassen plunderen, woningen; ov; gezondheids-en ouderenzorg.
De gewone mensen tot onderbetaalde loonslaaf gemaakt en voorstander van CO2 -autobezit.
Jij behoort zeker ook tot de Vrienden Van Dieven!
Het ergste is het hele onderwijs is doordrenkt/gemanipuleerd worden van het neo-liberale gedachtengoed. De mens is slaaf geworden voor het grote geld/kleine groepmiljardairs neo-liberalen.
Opgemaakt in de schaduw van de ECB te frankfurt.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Rustig maar jongen. Ga maar even naar binnen bij de ECB voor een glaasje water voor bij je medicatie.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

annemiek, gekke Ingrid, gekkie.
Dom, dommer, domst.
en rechts, rechts.
Infantiel persoontje.
ikke, ikke en de rest kan stikken.
Gekkie, gekke ingridje.

Annemiek
9 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

En blijkbaar kon er niet eens een glaasje water voor je medicatie vanaf bij de neo-liberalen van de ECB?

Blijkbaar heb je een urgente boodschap. Misschien zou je er eens over na kunnen denken hoe je die dan zodanig kunt communiceren dat anderen je medestanders willen worden. Het is maar een tip!

Wilbert Janssen
9 maanden geleden

Als je met een QR code op je telefoon wilt reizen en je hebt ook een bankpas gekoppeld, dan moet je NFC uitzetten. De poortjes scannen namelijk eerst voor een chip voordat ze op QR scannen, zodat je mogelijk dubbel betaald. Je kunt dan wel weer meteen uitchecken zodra je door het poortje bent, maar dat is natuurlijk hoog verdacht. QR codes worden bijvoorbeeld ook gebruikt door treinreizigers met buitenlandse bestemming.

Arjan Krabbenbos
9 maanden geleden

Misleiding met reclame is aleeuwen oud. Kijk wat al is veranderd: Rookreclame is al haren in de ban, alcohol is al veel minder dan voorheen op tv , radio en tijdschriften te zien.Ook de reisinfo op papier voor dagtochten en stedentrips zijn niet meer fysiek. Dat komt doordat iedereen bijna internet heeft op mobiele telefoon en op de computer. Dan rendeert het niet om boekjes uit te geven en te versturen. Vroeger had je in de trein het Magzine Tussen de Rails, later Rails en in Duitsland Mobil. Ook zijn in ons land de gratis krantjes Dag, Spits en Metro verdwenen. Die Metrokrant is nog wel in België aanwezig en in Tsjechië. Bij ons is er alleen nog een online versie van. TV of Radioreclame kun je uitzetten of aan laten als een soort plas of versnaperingspauze gebruikt moet worden. Wil je niets zien of horen? Ga lezen, sporten, wandelen, spelletje doen of slapen! Probleem opgelost!

Anoniem
9 maanden geleden

Volgens mij ook niet bi bij kinderen ook dan gaat het om vol tarief???? Want daar hoorje niks over bij die reclame. Verwarrend en het klop toen ik nog reisde en ik was 65 had ik 34 % korting . Maar voor kinderen is ook die 34% …