fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl (archief)

Rechter: treinkaartje geen recht op zitplaats

06 jun 2018 12:14

Iemand die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats. Dat heeft een rechter bepaald in een zaak aangespannen door ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Inspanning

Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. “En dat resultaat wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald”, aldus de rechter in het vonnis. NS Reizigers maakt volgens de rechter verder aannemelijk dat “zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden”.

Utrecht – Amsterdam Zuid

ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, daagde de NS voor de rechter wegens overvolle treinen. Uit een inventarisatie in november 2016 op het intercitytraject tussen Utrecht en Amsterdam-Zuid zouden veel mensen (45 procent) langer dan een kwartier hebben moeten staan. Soms konden reizigers niet instappen omdat de trein al vol was. Omdat in treinen geen handgrepen zaten, was er volgens de claimorganisatie ook sprake van onveilige situaties. ConsumentenClaim beschuldigde de NS ervan winst maken belangrijker te vinden dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers.

Staan hoort erbij

In een reactie zegt de NS dat “staan in de spits er in het drukke Nederland helaas bijhoort, hoe vervelend dat ook is”. Het vervoersbedrijf zegt dat meer dan 95 procent van de reizigers in de spits een zitplaats heeft. ConsumentenClaim noemt de uitspraak teleurstellend. Wel zegt de organisatie dat de NS mede onder druk van de procedure veel verbeteringen heeft doorgevoerd, waarmee reizigers “toch gedeeltelijk hebben gewonnen”.

Vooraf twijfels

Vooraf waren er al twijfels over de claim. Onder andere Treinreiziger.nl wees erop dat NS wel enkele maatregelen genomen had om het aantal volle treinen terug te dringen, en in de algemene voorwaarden is vastgelegd dat de reiziger recht heeft om vervoerd te worden. Het bedrijf belooft weliswaar zijn best te doen voldoende zitplaatsen in te zetten, maar geeft geen harde garantie.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

Ondertussen hebben de advocaten mooi wat uurtjes mogen schrijven. Het starten van een kansloze zaak is een reden voor een klacht bij de Orde van Advocaten. Maar goed, de organisator heeft flink boter op het hoofd.

Hemcho
6 jaren geleden

Als reiziger van de NS pleit ik voor lagere tarieven voor staanplaatsen. Net zoals reizen in 1e en 2e klas verschillende tarieven hebben.

F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden
Antwoord aan  Hemcho

Moet zulks dan, meneer De Haan, ook niet gelden voor tram, bus, metro, enz.?

F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden
Antwoord aan  F.F.W. Beijerling

Mijn verontschuldiging. Ik heb abusievelijk de naam De Haan vermeld in mijn reactie op de bemerking van “Hemcho.”

Jeroen de Haan
6 jaren geleden

“Het vervoersbedrijf zegt dat meer dan 95 procent van de reizigers in de spits een zitplaats heeft.” HA! Nou echt niet. Misschien in de trein naar Herejezusveen, maar niet op normale trajecten.

F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden

In de trein naar de bestemming, die u vermeldt, stappen tegenwoordig slechts weinigen in …

R. Jordan
6 jaren geleden

Ze hadden niet moeten procederen om ‘recht op zitplaats’, maar om ‘onveilig reizen’. Daarmee hadden ze een veel grotere kans. Want mensen op het gangpad die vliegen als etalagepoppen bij een eventuele botsing of ontsporing. Dit is al aangetoond in Brits onderzoek naar spoorveiligheid.

Vincent
6 jaren geleden
Antwoord aan  R. Jordan

Vergeet de botsingen, over wissels vliegen kan al dramatisch aflopen, zeker in het wat licht geveerde spul (SGM, VIRM, etc). Ik heb vaak genoeg mensen omver zien gaan omdat er 80 wordt gereden over een 80 wissel om bijvoorbeeld een kleine vertraging in te lopen (normaal gesproken remt een machinist af naar iets van 70 of zo om de rit over het wissel comfortabel te houden) en de vering voor de lol even tegen de veerstop aanschoot. Dan is het wissel-BOEM en alles wordt door de balkons geslingerd. En dan sta je net weer hoppa, komt het andere einde van het wissel eraan, lig je weer op de grond.

Wouter
6 jaren geleden
Antwoord aan  R. Jordan

En wat denk je over vluchtwegen die op deze manier geblokkeerd worden.

Janneke
6 jaren geleden

Gewoon de 1e klas afschaffen, dan zijn er veel meer zitplaatsen voor iedereen.Ik vind het van de gekke dat mensen op een kluitje in de paden moeten staan terwijl er halflege [1e klas]coupes zijn. De mensen die rustig willen zitten kunnen in de stiltecoupe.

Peter van Lieshout
6 jaren geleden

VOER VOOR ADVOCATEN:
(Citaat) Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. “En dat resultaat wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald”, aldus de rechter in het vonnis.

Als de wijze waarop dat vervoer plaatsvindt niet in de wet is bepaald, geldt dit per definitie dan ook niet voor het onderscheid tussen de 1ste en 2de klas? VOER VOOR ADVOCATEN!

Peter
6 jaren geleden

Wat ik mij nog wel afvraag, is of dit ook voor de eerste klasse geldt.
Je betaalt toch een meerprijs, maar volgens NS geeft ook een eerste klasse-kaartje geen recht op een zitplaats.

HO
3 jaren geleden

Ns moet geen plekken verkopen die er niet zijn.
Ik kreeg ook te maken met dure 1e klas betalen en geen plek. antwoord wij verkopen vervoersbewijzen,geen zitplaatsen
Zo ken ik er nog meer dus als ik een vervoersbewijs heb kan ik ook overal gaan zitten