Rapport: noodplannen Eurostar waren onvoldoende

Eurostar was slecht voorbereid op de winter. De noodplannen om reizigers te helpen bij calamiteiten waren onvoldoende. Dat staat in een onafhankelijk rapport van experts naar aanleiding van de treinen die vlak voor kerst in de kanaaltunnel strandden. Toen zaten toen 2.000 reizigers uren lang vast in de tunnel en was het treinverkeer vervolgens dagenlang gestremd.

Oorzaak
De treinen raakten volgens de onderzoekers defect doordat ondeugdelijke filters vocht door lieten waardoor kortsluiting ontstond. "Het lijdt geen twijfel dat deze incidenten konden gebeuren doordat een grote hoeveelheid fijne sneeuw door het ventilatiesysteem de locomotieven werd binnen gezogen tot aan de elektronische controlekamers", aldus het rapport.

Voorbereid
Volgens de experts werden de hogesnelheidstreinen onvoldoende voorbereid op het winterse weer. De onderhoudsprocedures voor de treinen moeten herbekeken worden, staat in het rapport. Verder zijn de experts van mening dat de noodplannen in het geval van incidenten ´onvoldoende´ zijn en dat de informatie in de stations, via de call centers en op het internet niet toereikend zijn.

Aanbevelingen
Eurostar heeft toegezegd de aanbevelingen ter harte te nemen en heeft in samenwerking met Eurotunnel een investeringsplan van 34 miljoen euro aangekondigd. Daarvan is 13,6 miljoen bestemd voor een nieuw communicatiesysteem in de tunnel. Er komen ook twee nieuwe assistentielocomotieven. Verder zal een call center in calamiteiten 24/24u werken en worden alle evacuatieprocedures herzien.

Werkgroep
Om te verzekeren dat we alle nodige aanpassingen kunnen uitvoeren, zal Eurostar een nieuwe technische werkgroep in het leven roepen die bestaat uit ingenieurs van Alstom (fabrikant van de Eurostar treinen), Eurostar en SNCF. Dit team zal onder andere contact hebben met andere vervoerders die ervaring hebben met rijden in extreme weersomstandigheden en door lange tunnels rijden. 

Teleurgesteld
Richard Brown, directeur-generaal van Eurostar, zegt verder in een reactie: “Ik weet dat we onze reizigers teleurgesteld hebben voor Kerstmis en ik ben vastberaden om dit goed te maken. Onze prioriteit is nu om het vertrouwen van onze reizigers terug te winnen door concrete acties te ondernemen om soortgelijke situaties te vermijden.”

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug