Drenthe heeft een Railvisie ontwikkeld gericht naar 2040. In de visie geeft de provincie aan welke railprojecten in hun ogen voldoende kansrijk zijn om uit te werken. In de visie wordt prioriteit gegeven aan het project Regiotram Groningen – de Punt – Assen.
Het past in de gebiedsontwikkeling Noord-Drenthe en het stedelijk netwerk Groningen-Assen. Het project sluit goed aan op de Regiotram die in de stad Groningen in ontwikkeling is. Voor de vitaliteit van Drenthe is het van belang stedelijke netwerken snel en hoogwaardig met elkaar en met de rest van het land te verbinden. Naast Groningen-Assen wordt in de visie aandacht besteed aan het stedelijk netwerk Emmen-Coevorden in het oosten van de provincie en dat van de regio Zwolle, waarvan Meppel deel uit maakt. Hoogeveen wordt gezien als een relatief zelfstandige regionale verzorgingskern.
Voorgesteld wordt verder de verbinding van Emmen met Duitsland nader te onderzoeken via de bestaande railverbinding Coevorden – Nordhorn-Bad Bentheim. In dat kader wordt een spoorlijn van Emmen naar Meppen als geen nastrevenswaardige optie gezien.
Het plan van de provincie Drenthe is ambitieus, maar haalbaar. Dat zegt oud-directeur Frank van Setten van het Achterhoekse trein,- en busbedrijf Syntus tegenover RTV Drenthe.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…