Rail Magazine: AnsaldoBreda gaat mogelijk failliet

Het treintijdschrift Rail Magazine meldt in haar mei nummer dat er een fallissement dreigt voor de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. AnsaldoBreda maakt de Nederlandse hogesnelheidstrein, waarvan er momenteel één aan Nederland geleverd is.

Ultimatum
De Deense Spoorwegen (DSB) dreigen een claim van honderden miljoenen tegen AnsaldoBreda als de treinbouwer niet voor eind mei de eerste reeks IC4 treinen heeft afgeleverd. De IC4 treinstellen – die een snelheid van 240 kilometer per uur kunnen halen – zijn in 2000 besteld. In 2002 liet AnsaldoBreda weten dat in 2006 alle 83 treinstellen geleverd zouden zijn. Dat is anno 2009 nog niet gebeurd. DSB heeft in mei 2008 een ultimatum gesteld aan AnsaldoBreda: de italiaanse treinbouwer krijgt een jaar de tijd om te zorgen dat er 14 treinstellen gereed zijn. Lukt dat niet, dan zal DSB de rest van de bestelling annuleren. Op dat moment kan AnsaldoBreda in de problemen komen.

Deense media
Op een Deense website wordt gemeld dat er inmiddels 12 treinstellen geleverd zijn, en voorwardelijk zijn goedgekeurd. Of ook de resterende 2 treinstellen tijdig worden geleverd en worden goedgekeurd, is nog maar de vraag. De DSB benadrukt dat er nog een lange weg te gaan is, alvorens de overéénkomst is nagekomen.

NS International
AnsaldoBreda is berucht om de late afleveringen. NS International heeft de hogesnelheidstrein voor de HSL-Zuid besteld bij de Italiaanse treinbouwer besteld. Vanuit de politiek is er veel kritiek geweest dat NS International haar treinen bij AnsaldoBreda heeft besteld. De levering van de Nederlandse hogesnelheidstrein – genaamd Albatros / V250 – loopt ook niet geheel voorspoedig. AnsaldoBreda gaf enkele jaren terug aan in een interview met NRC Handelsblad dat ze de treinen voor 2010 zouden leveren, als dat niet zou lukken zou de fabriek net zo goed haar deuren kunnen sluiten. Inmiddels is er slechts één hogesnelheidstrein in Nederland afgeleverd. Het is daarmee maar zeer de vraag of deze treinen tijdig geleverd zullen zijn. Rail Magazine schrijft dat NS International er vooralsnog vanuit gaat dat AnsaldoBreda de hogesnelheidstreinstellen tijdig zal leveren.

Italiaanse media
Italiaanse media zijn optimistisch over AnsaldoBreda, zo zou de fabrikant in de race zijn nieuwe orders binnen te halen. Of er echt een fallissement dreigt voor AnsaldoBreda is dan ook niet te zeggen, wel is duidelijk dat de fabriek veel krediet heeft verloren.

Bovenste en onderste foto: Albatros, middelste twee foto´s: IC4.

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug