fbpx

Qbuzz van start in regio Dordrecht, inclusief Merwedelingelijn

11 dec 2018 9:00

Vervoerder Qbuzz heeft zondag de treindienst Dordrecht – Gorinchem – Geldermalsen van Arriva overgenomen. Ook de busdiensten in de regio Drechtsteden Molenlanden Gorinchen (DMG, voorheen DAV) worden vanaf nu door Qbuzz uitgevoerd. De nieuwe vervoerder is gematigd positief over de start van de nieuwe dienstregeling.

Geen treinuitval

De overgang van Arriva naar Qbuzz verloopt op het spoor zonder problemen. “Dat is heel erg goed gegaan, terwijl dit vooraf voor ons wel een zorgpuntje was”, zegt Qbuzz woordvoerder Susan Zethof. Ze doelt daarmee op de reisinformatiesystemen. “We hebben de treinstellen van Arriva overgenomen en konden zaterdagmiddag pas de reisinformatiesystemen testen.” Een dag later is de treindienst zonder problemen onder de vlag van Qbuzz gestart. Geen enkele rit viel uit, en ook de reisinformatie in de treinen en op de stations werkte volgens de vervoerder prima.

Opstartproblemen bij de bus

Bij de bus heeft Qbuzz wel te maken met opstartproblemen. “We hebben enkele ritten moeten opheffen en de reisinformatieschermen werken nog niet overal. Dat had beter gekund”, erkent Zethof. De chauffeurs moeten nog wennen aan de nieuwe bussen. Toch is de vervoerder gematigd positief. “Je ziet meestal bij de start van een nieuwe concessie lichte opstartproblemen. Het had veel slechter gekund.” De vervoerder verwacht dat alle problemen de komende dagen opgelost zullen worden. “We weten nu waar de pijnpunten zitten, daar werken we aan. We hebben een aantal touringcars achter de hand, en dat blijft de komende dagen ook zo.”

Abonnementen

Qbuzz werkt met andere abonnementen dan de vorige vervoerder Arriva. Sommige treinreizigers hebben opeens te maken met een abonnement dat niet meer geldig is. “Dat zorgt voor vervelende situaties”, zegt Zethof. Ze voegt er aan toe dat de gedupeerde reizigers via Arriva restitutie ontvangen. Sommige reizigers gaan bij Qbuzz ook aanzienlijk meer betalen voor een treinabonnement. Het gaat om reizigers die bij een Arriva een abonnement hadden dat voor 2016 was aangeschaft. “Dat abonnement heeft Arriva al twee jaar geleden afgeschaft, maar bleef nog wel beschikbaar voor reizigers die het abonnement al hadden aangeschaft”, legt Zethof uit. Reizigers met zo’n oud abonnement moeten nu overstappen op een duurder NS trajectabonnement of op een Qbuzz busabonnement met treinsupplement.

Opknapbeurt

De treinen op de Merwedelingelijn krijgen in 2019 een opknapbeurt. De ouder Arriva treinen – ook wel bekend als Spurt of GTW – krijgen straks een totaal nieuw interieur, snelle wifi, opklaptafels en USB aansluitingen. De trein rijdt nu al een uur langer een kwartierdienst (tot 20 uur in plaats van tot 19 uur). Ook krijgen de treinen straks een nieuw uiterlijk.

R-NET huisstijl

In opdracht van de provincie Zuid-Holland zullen de treinen medio 2019 voorzien worden van de R-NET huisstijl. De NS-treinen Gouda – Alphen a/d Rijn rijden eveneens in opdracht van de provincie onder de R-NET huisstijl. Of de R-NET huisstijl het voor de reiziger gemakkelijker maakt, valt te betwijfelen. R-NET staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Maar de meest frequente Sprinters rijden in de regel niet onder de R-NET huisstijl. Bovendien moet de reiziger straks snappen dat hij bij de rood-grijze treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn de NS paaltjes mag gebruiken, terwijl dat tussen Dordrecht en Geldermalsen niet mag.

R-NET bussen

De R-NET formule wordt sinds 2011 op een aantal buslijnen toegepast. Pas in 2028 is het de bedoeling dat alle frequente hoogwaardige buslijnen in de Randstad onder de R-NET vlag rijden. Qbuzz rijdt sinds zondag ook op een aantal nieuwe R-NET lijnen tussen Rotterdam en de Drechtsteden. “De nieuwe R-NET bussen zijn ongeveer een kwartier sneller dan de oude streekbussen. Bovendien rijden ze vier keer per uur, terwijl de meeste bussen eerder elk halfuur reden”, vertelde Qbuzz eerder. Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
22 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert Bus
5 jaren geleden

Raadselachtig-net,Race-netuitzendburoooooo-hooooo!

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Als het goed is, is het personeel 1 op 1 overgenomen van Arriva. Ik weet niet of dat ook voor de uitzendkrachten geldt, maar daar ga ik zelf eigenlijk wel vanuit.

Ruud
5 jaren geleden

Stop met die verwarrende R-net onzin!

Michel
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Dat is het probleem niet. Het probleem zit in de basis van de ov-chipkaart. De OV-chipkaart is ter gemak van de beheerders, de uitvoerders. Daarom heeft elke vervoerder zijn eigen chipsysteem en registratiesysteem. Er is nauwelijks gekeken naar de gemakken van de reiziger, de gebruiker, van het systeem. Het interesseert de reiziger niet met welke vervoerder hij vervoert wordt, het gaat hem er om dat hij vervoert wordt. Ze moeten gewoon 1 systeem hebben. Inchecken bij je beginpunt, uitchecken bij het eindpunt. Als dat overstapgedoe is leuk voor de vervoerder, niet voor de reiziger.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Michel

Flauwekul. Het reizigersgebruik is het eerste ontwerpdoel geweest. En dat is ook goed gelukt. Dat u het niet begrijpt of te veel werk vindt is niet de maat der dingen. Op papierenkaartjes kon je ook niet van vervoerder wisselen.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“Het reizigersgebruik is het eerste ontwerpdoel geweest.”
En dat is al snel weer verlaten, anders hadden we vanaf het begin al single cico gehad. Of bestpriceberekening. Dat laatste is overigens aan het begin wel beloofd.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Men is de reiziger niet helemaal vergeten, maar gebruikersgemak stond zeker niet centraal. Tot de ov-chipkaart werden de inkomsten van de strippenkaart verdeeld op basis van onderzoek, en dat werd voor vervoerders steeds groter probleem. De vervoerders wilde zeker zijn dat ze hun geld zouden krijgen, en het goed verdeeld zou worden. Daarom de keuze voor een prepaid systeem met een borg. Pas nu is daar verandering in aan het komen, dankzij NS Extra.

Ricardo
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het reizigersgebruik is zeker het eerste doel geweest, vandaar dat losse kaartjes een stuk duurder zijn en abonnementen alleen op de OV-chipkaart kunnen, dan moet je als reiziger wel gebruiker worden.

Als reizigersgemak het echte doel was geweest, dan had single check in-check out er veel eerder moeten zijn (we hebben nu ongeveer 10 jaar de OV-chipkaart en we zien daar nu de eerste pogingen toe met Blauwnet), zou geld terug bij vertraging bijna automatisch kunnen, zou de toeslagzuil voor de IC Direct niet nodig hoeven zijn (niemand gaat een half uur sneller reizen om vervolgens op het station een half uur te gaan wachten). Maar het reizigersgemak was niet het eerste ontwerpdoel, de OV-chipkaart was en is er vooral voor de vervoerders.

Kareltje
5 jaren geleden
Antwoord aan  Michel

Voor al die zeurpieten klagers en wijsneuzen. De Ov-chipkaart is een gemak voor de reiziger. Eén kaart voor de Bus , Trein , Metro, etc. etc.

Ricardo
5 jaren geleden
Antwoord aan  Kareltje

Dat is zeker een gemak, maar er zou veel meer uit te halen moeten zijn aan reizigersgemak (zoals de voorbeelden die ik al gaf).

Mattheus
5 jaren geleden

Het zou ook mooi zijn als Qbuzz in Friesland ook over kan nemen van Arriva. Qbuzz is wat klantvriendelijker als het gaat om vervoerbewijzen. Tenminste dat is mijn ervaring als reiziger deskundige.

Mattheus
5 jaren geleden

Als voorbeeld; Qbuzz had in Friesland (2008 – 2016) een dagkaart waardoor je hele dag kon reizen met diverse bussen, onder andere stads & streekbussen, HOV & Qliners. Met de dagkaart van Arriva zijn de HOV en Qliners uit de dagkaart geschrapt waardoor deze kaart duurder uit komt. Dat is klote!!

Oscar
5 jaren geleden

En de Duitsers maar om ons lachen. Daar rijdt het OV minder vaak maar wel consequent. Kwestie van Verkehrsverbünde. De geldigheid van een kaartje van Herzogenrath naar Aken is onafhankelijk van het vervoermiddel: het geldt in de RB/RE van DB, in de LIMAX-vervangende bussen van Arriva en in de ASEAG buslijnen tussen de twee plaatsen. De opbrengsten van alle kaartjes worden op basis van de vervoersprestatie over de verschillende vervoerders binnen het AVV-reisgebied verdeeld.

F.F.W. Beijerling
5 jaren geleden

Is (of komt) er toiletfaciliteit aan boord van deze Qbuzz-treinstellen?

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  F.F.W. Beijerling

Nee, de treinen zijn zoals ze zijn overgenomen van Arriva en krijgen bij de verbouwing ook geen toilet. Qbuzz heeft na gunning van de concessie wel aangekondigd op alle stations toiletvoorzieningen aan te leggen.

B.B.
5 jaren geleden

Die hele R-Net constructie slaat nergens op. Leuk grapje voor een ambtenaar die nooit zelf met het OV gaat, maar voor de reiziger een drama. Je kan dus niet snel zien in welke trein je moet stappen.
Dit speelt ook in Amsterdam. Ik weet niet of ik nou met een 1-uur kaart van de GVB in de R-net bussen van Connexxion of een andere vervoerder kan stappen. Als je iets doet moet je het goed doen

Ook is het esthetisch jammer, meer kleuren op het spoor maakt het mooier.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  B.B.

ER is gewoon informatie op de borden en treinen te vinden. Wanneer u treinen op kleur moet vinden zult u wel op veel onbedoelde bestemmingen aankomen.

Rnetniet
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Natuurlijk moet je een bus op kleur/logo kunnen herkennen. Wanneer ik een abonnement koop, is dat meestal geldig bij één vervoerder. Dan is het wel zo fijn als ik aan het voertuig kan herkennen of ik er gebruik van kan maken. Een lijstje van wisselende lijnnummers en ‘deze Rnet-lijn wel, en die Rnet-lijn niet’, maakt het er hoe dan ook niet makkelijker op. Of wanneer ik m’n portomonee kwijt ben in een Rnet-bus, dan kom ik met Rnet.nl niet veel verder. M.i. maakt Rnet het er voor de reiziger eerder onduidelijker op, dan duidelijker.

dries molenaar
5 jaren geleden

Wat een schertsvertoning. Treinen en personeel overgenomen hebbend, als dan de route-informatie het kritische punt is weet je wel dat we in een land zonder zorgen leven.

Tommie
5 jaren geleden

In en uitchecken blijft een groot ding, wat niemand snapt. Qbuzz, Arriva, Rnet, NS.. 1 paal om in te checken..

OVchipkaart op de eerste plaats!
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tommie

Eens. Wat dacht je in Dordrecht van al die mensen die op het perron langs een paal komen (bedoeld om om te checken tussen Qbuzz en NS), daar al uitchecken (best logische gedachte) en vervolgens de poortjes niet meer doorkomen, omdat ze al uitgecheckt zijn. OVchipkaart is er ook niet voor de reizigers, de reizigers zijn er voor de OVchipkaart.

E. van Loij
5 jaren geleden

Ik zelf 40 jaar NS ervaring. Voor 1995 was alles 1 bedrijf. De verkeersleiding, de stations, de sporen, de fietsenstallingen het materieel goederenvervoer ect. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat altijd alles goed was, maar de klant wist waar hij of zij aan toe was en waar je je klacht kon deponeren. Na 1995 toen plots alles moest worden geprivatiseerd is het mijn inziens slechter geworden dan dat het was. Zelfs ik als perronchef wist plots niet meer waar ik terecht kon. Alles werd op een ander verschoven. Niemand had nog schuld bij vertragingen of wat anders. Niet elke verandering is ook een verbetering. Nu heeft op de lijn Dordrecht- Geldermalsen vanaf 2006 de Arriva gereden ( mijn inziens als het dan toch moest, niets mis mee). Nee er moest weer een nieuwe vervoeder komen in 2018. Mijn vraag? wat is er nu verbeterd??? Ik denk alleen voor de provincie? De reiziger merkt niets. Ik ga ik keer per jaar naar de belastingdienst op Rotterdam zuid ( De laan op zuid ) Ik begin mijn reis in Dordrecht Stadspolders en ga inchecken. Op Dordrecht Centraal weer uitchecken en inchecken bij de NS. Op Rotterdam blaak uitchecken NS en inchecken Metro naar de Beurs. Op de Beurs weer uitchecken en inchecken naar de Slinge. Laan op zuid weer uitchecken. Dus op alleen heen 8 keer in en uitchecken en terug ook weer hetzelfde. Je moet het maar een keer vergeten!! Ik vind al die andere vervoerders absoluut geen verbetering. Vooral als je een dagje ouder wordt.