fbpx

Qbuzz eist harde actie provincie tegen Arriva

Een miljoenenboete of de concessie intrekken. Dat eist vervoerder Qbuzz van de provincie Friesland tegen Arriva. Dat meldt de Leeuwarder Courant.

De krant heeft de brief in handen die Qbuzz aan de provincie heeft verstuurd. Volgens Qbuzz zou de provincie welbewust gedogen dat Arriva zich niet aan de afspraken houdt. Arriva beloofde alleen elektrische bussen in te zetten op de eilanden, maar die belofte is nog niet altijd waargemaakt. Zo reden er rond de paasdagen dieselbussen. Daarvoor dreigt Arriva overigens beboet te worden, die boete vindt Qbuzz alleen te laag. En aan de bussen in Zuidoost Friesland stelt de provincie scherpere eisen dan aan die in de rest van het Friese vasteland. Toch laat Arriva daar ook andere bussen rijden.

3 miljoen euro

Qbuzz stelt dat Arriva financieel profiteert van de niet-nakoming, meldt De Leeuwarder Courant. Volgens de vervoerder heeft Qbuzz te weinig elektrische bussen aangeschaft, en heeft Arriva een financieel voordeel van bijna 3 miljoen euro. Qbuzz vindt dat de provincie dat de boete hoger moet zijn dan dit voordeel. “Door niet te beboeten wordt Arriva op oneerlijke wijze verrijkt”, zegt Qbuzz tegenover de krant.

Niet serieus

Arriva noemt het verwijt van Qbuzz tegenover OVpro een ‘over-the-top-reactie’, die niet serieus te nemen is. “Als Qbuzz vindt dat er zaken oneerlijk zijn gegaan, had Qbuzz na de gunning bezwaar kunnen maken. Dat hebben ze niet gedaan en die kans is dus verkeken”, aldus woordvoerder Roos Zevenboom tegenover de website. Qbuzz deed in 2016 ook een gooi naar de concessie, maar verloor. Het bedrijf liet aanvankelijk weten bezwaar te willen maken, maar deed dat uiteindelijk niet.

Heldere afspraken

Ook de eis om de concessie in te trekken is totaal niet geloofwaardig, vindt Zevenboom. “We hebben met de provincie heldere afspraken gemaakt over de businzet en daar houden we ons aan. Er waren wat storingen en we hadden extra bussen nodig, want we laten geen mensen staan.” Arriva erkende eerder al dat er inderdaad af en toe ander materieel moest worden ingezet.

0 0 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Said
6 jaren geleden

Als qbuzz de consessies in friesland verloor en dan zo kinderachtig gaad doen tegen de winnaar arriva vind ik dat erg kinderachtig laad qbuzzz maar flinke boeten krijgen met hun oude bus vloot wat de milieu van word aangetastarriva heefd hool goed matrieel alleen de hybryde bussen in leiden voldoet niet naar behoren in friesland zijn ze goed op weg ik ben blij dat er geen qbuzzz in zuidholland noord rijdt

p.bout
6 jaren geleden
Antwoord aan  Said

Q miss gaat eind dit jaar in Alblasserwaard rijden want Arriva heeft de concessie verloren ben je klaar mee.

johnny
6 jaren geleden
Antwoord aan  p.bout

Weg met arriva waardeloos bedrijf oude bussen slecht onderhoud aan materiaal bussen en treinen nieuwe in den haag en ouden in drechtsteden altijd te vroeg vertreken treinen lijken wel veewagons nooit zit plek

De Leeuw
6 jaren geleden

Van Arriva is nog geen reiziger beter geworden.
In Groningen/Drenthe zijn frequenties pas sterk verbeterd toen Arriva (die 1x per uur voldoende vond) weg was en In Zuid-Holland-Noord is Arriva pas beter gaan presteren (Hogere frequenties en verplichte deelname aan Regio-Ster-abonnement) nadat de Provincie ze hiertoe verplicht heeft.
Arriva levert nergens goede kwaliteit tenzij de opdrachtgever er bovenop zit. Gelukkig dat ze in Regio Haaglanden dan ook niet hebben ingeschreven.
Nee, Laat Arriva maar treintjes rijden en zich met de bus niet meer bemoeien.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

In Brabant klaagt er niemand over Arriva.

Pim
6 jaren geleden
Antwoord aan  De Leeuw

Wat mij betreft ook liever geen trein…

Mattheus
6 jaren geleden

Hallo De Leeuw ik wil even terug komen op je reactie; helemaal top dat Arriva met treinen bemoeien en de bussen afstoten. Sinds Arriva weer terug is in Friesland, waar ik vandaan kom, is het in mijn optiek vele maal slechter op geworden als het gaat om dagkaarten. En wat betreft de webside van Arriva; helemaal WAARDERLOOS. Dan heb ik toch liever dat Qbuzz terug mag komen.

Tim
6 jaren geleden
Antwoord aan  Mattheus

De tarieven worden door de Provincie vastgesteld, niet door de vervoerder.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Klopt, al heeft de vervoerder er wel enige invloed op, maar de provincie moet het uiteindelijk goed keuren.

Jur
6 jaren geleden

Waarom gedraagt Qbuzz zich overal zo kinderachtig? Altijd weer dat Calimero gedrag.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jur

Omdat het gaat om geld. Dit geldt overigens net zo goed om de andere regionale vervoerders. Die slepen elkaar of de opdrachtgever met enige regelmaat voor het gerecht.

Laurens Smid
6 jaren geleden

Ik kan geen oordeel vellen of Arriva het nu slechter doet dan de Qbuzz in het verleden.
Maar als ik de reactie lees dat men de Qbuzz terug wil hebben. Ik wil ik de lezers wel onder de aandacht brengen dat Arriva in de Hoekse waard&Vijfherenlanden betere bus verbindingen nu heeft dan wat Qbuzz aan het eind van het jaar gaat doen daar verdwijnen een hele boel busverbindingen daar worden de bus verbindingen wel veel slechter rechtstreekse lijnen gaan verdwijnen die nu door Arriva worden gereden veel bus lijnen worden omgezet in vraag afhankelijk vervoer. dus ik vraag mijn wel af of Arriva het werkelijk zo slecht doet zoals wordt beweert!