fbpx

Qbuzz blijft ook na 2020 busvervoer in Groningen en Drenthe verzorgen

12 jul 2018 17:34

Het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft donderdag 12 juli bekendgemaakt dat Qbuzz de concessie voor het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe gewonnen heeft. Dat betekend dat Qbuzz ook na 15 december 2019 het openbaar vervoer per bus blijft verzorgen. De nieuwe concessie loopt tot 2030. Voor deze concessie hadden in totaal drie vervoerders zich ingeschreven: naast Qbuzz deden ook Arriva en Connexxion een gooi.

Bij de aanbesteding van de concessie was het ontwerp van de dienstregeling geen onderdeel van de aanbesteding. Het kwaliteitsaanbod was wel van belang. Volgens het OV-bureau voldoet Qbuzz ruimschoots aan die gevraagde basiskwaliteit. Voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe, Fleur Gräper – Van Koolwijk: “In het programma van eisen hebben we de lat voor de uitvoeringskwaliteit hoog gelegd en de winnende offerte biedt met verschillende extra’s uiteindelijk nog meer kwaliteit dan is uitgevraagd. We zijn hier dan ook zeer tevreden mee.” Op drie belangrijke thema’s is het met de winnende offerte mogelijk een sterke doorgroei van kwaliteit te realiseren in het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe. Het gaat om kwaliteit voor de reiziger die meer en meer ontzorgd wordt, duurzaamheid (o.a. in de vorm van CO₂-reductie) en innovatie door de inzet van geavanceerde technieken die onder andere informatie opleveren voor verbetering van de uitvoering en de reisbeleving.

Ook gaat Qbuzz de reisinformatie personaliseren. Buschauffeurs krijgen een tablet waarmee ze de reiziger beter kunnen informeren. Als extra betaalmethode naast de OV-chipkaart wordt het mogelijk kaartjes online te boeken. Met het scannen van een (digitale) barcode krijgt de reiziger toegang tot de bus.

Met nieuwe elektrische bussen en het gebruik van alternatieve brandstof wordt ruim 90% minder CO₂ uitgestoten dan in de huidige concessie. “Inzet van elektrische bussen op stadslijnen bevordert de leefbaarheid van de stad, ze zijn schoner en stiller. Ook op streeklijnen wordt het vervoer op grote schaal elektrisch”, aldus de Groninger wethouder Paul de Rook. Daar waar dat niet haalbaar is, gebruikt Qbuzz HVO. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een variant van biodiesel. Ook de inzet van 22 waterstofbussen maakt dat deze concessie één van de aanjagers is voor emissievrij openbaar vervoer in Nederland én van de waterstofeconomie in het noorden.

Het OV-bureau behoudt volgens OVpro het recht om gedurende de concessieperiode nieuwe vormen van OV of vervoersvormen die op OV lijken toe te voegen aan de concessie. Er kan dan gedacht worden aan Hubtaxi’s, zelfrijdende auto’s of vraagafhankelijk vervoer. Hierop heeft Qbuzz geen exclusief recht. Als het aan een derde partij wordt gegund, moet dit door Qbuzz worden gedoogd. Wel is de garantie gegeven dat de basisbuslijnen zeker 10 jaar worden gecontinueerd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Tim
5 jaren geleden

Wat een ontzettend inhoudsloos bla-bla verhaal van de gedeputeerde en wethouder. Het draait om de bekende loze modekreten als duurzaamheid en innovatie die in de praktijk betekenen dat kosten uit de hand gaan lopen met als gevolg een verdere inkrimping van diensten.

Nergens staat te lezen wat de nieuwe concessies gaat betekent voor de busdiensten. Alleen de laatste alinea is een veeg teken want die zet de deur naar een forse afbraak van de diensten buiten de hoofdroutes wagenwijd open.

Nee, hier wordt je als reiziger niet vrolijk van.

Peter van Lieshout
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Ik ben als ov – reiziger al jarenlang niet vrolijk!

Het is overal hetzelfde in Nederland met deze “aanbestedingscircussen” in het openbaar vervoer (afgezien van het ov in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, waar het ov NIET aanbesteed wordt). Er wordt vaak geschermd met het argument “Dat moet van Europa; dat moet van Brussel”. Voor eens en voor altijd: Dat moet helemaal niet van Brussel!
Volgens mij is het meer een hobby van de dames en heren politici en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet hier vrolijk aan mee.

Een paar opmerkingen (hoewel er nog veel meer over te melden valt:

– “Het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft donderdag 12 juli bekendgemaakt dat Qbuzz de concessie voor het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe gewonnen heeft”: Net alsof het hier om een Miss World – of Mr. World – verkiezing gaat in plaats van een service aan grote groepen ov – reizigers (forenzen, scholieren, studenten, ouderen, recreatieve reizigers, die via hun anonieme of persoonlijke ov – chipkaart, via hun abonnement al dan niet met dalurenkorting en/of seniorenkorting, via hun ov studentenkaart betalen voor vervoer van A naar B en daardoor als enige groep doen aan “rekeningrijden” in tegenstelling tot automobilisten en fietsers, die – bij mijn weten – niet in en uit hoeven te checken op de A1 of de A2 of het eerste het beste fietspad);

– Qbuzz is eigendom van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato, het Italiaanse equivalent van onze eigen NS; Arriva is eigendom van het Duitse staatspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB), het Duitse equivalent van de NS, maar dan wel een maar maten groter; Connexxion – dat in Nederland ook opereert onder de namen Breng en Hermes – is eigendom van Transdev S.A., de Franse staatsmultinational in handen van de Franse overheid. Hoezo marktwerking???

– het streven van de politici in Den Haag en elders is om het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer te integreren, m.a.w. “in elkaar te schuiven”. Dit is een vergissing, omdat het reguliere ov en het doelgroepenvervoer onvergelijkbare grootheden zijn. Dit is natuurlijk een doodgewone, ordinaire bezuinigingsmaatregel! De belangen van de reguliere ov – reizigers en de belangen van de groepen die gebruik maken van het doelgroepenvervoer staan haaks op elkaar. Bovendien is het doelgroepenvervoer in de meeste gevallen een bevoegdheid van de gemeente en dat moet – in het belang van de doelgroepen – ook zo blijven!

– Ik weet niet, of u het opgevallen is, maar de functie van de ov – chipkaart – die iedereen een aantal jaren zo ongeveer “door de strot heen is geduwd” – wordt steeds meer ondermijnd. Een kwalijke ontwikkeling. Volgens mij ook hier alleen maar uit bezuinigingsdrift. Anders gezegd: het ov wordt alleen maar duurder (tenzij ov – reizigers hun stem gaan verheffen en zich hiertegen gaan verzetten).

Ik ga er – als ov – reiziger – nog steeds van uit, dat het openbaar vervoer een basisvoorziening en een nutsvoorziening is. Als “de politiek” daar ondertussen anders over denkt, dan moet “de politiek” dat ook maar eens gewoon zeggen. Dat is ten minste eerlijk!