PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter

Er moet fors geïnvesteerd worden om het openbaar vervoer te verbeteren. Niet alleen in de Randstad, maar ook in de regio. Grote regionale steden met meer dan honderdduizend inwoners – zoals Groningen, Maastricht, Enschede en Zwolle, dienen in de toekomst vier intercity’s per uur te krijgen. Daarvoor pleit de PvdA.

Topprioriteit bij Lelylijn

Elke partij pleit voor beter openbaar vervoer, maar geen enkele partij maakt in het verkiezingsprogramma de komende vier jaar zoveel geld vrij voor meer spoor als de Partij van de Arbeid. Het gaat om 7 miljard tot 2025 en over een periode van tien jaar zelfs om 18 miljard, evenveel als GroenLinks. Kamerlid Gijs van Dijk legt uit waarom de PvdA zo fors wil investeren. “Anders gaan we nooit de transitie maken naar duurzaam vervoer omdat het anders te lang duurt. Tijdens de kabinetten Rutte is er niet geïnvesteerd in nieuwe spoorlijnen. Als we dat nu weer niet doen, praten we er over tien jaar nog over.”

Als het om nieuwe sporen aanleggen gaat, geeft de PvdA topprioriteit aan de Lelylijn. “Daar moeten we echt mee beginnen en snel werk van maken” vertelt Van Dijk. De PvdA is niet de enige die pleit voor de Lelylijn; sterker, alle grote partijen benoemen de lijn in hun verkiezingsprogramma. Maar Van Dijk stelt dat dit niet voldoende is. “Als je het alleen netjes opschrijft maar niet financiert in je programma, dan gebeurt het niet. Want met het huidige mobiliteitsbudget gaat het ook niet lukken.”

Investeren in de regio

Van Dijk benadrukt dat er niet alleen fors geïnvesteerd moet worden in spoor in de Randstad, maar ook in de regio. Enerzijds zodat het voor de huidige inwoners aantrekkelijker wordt om het openbaar vervoer te nemen, maar anderzijds ook omdat juist in de regio ruimte is voor betaalbare woningbouw. Voorbeelden van regionale projecten waarvoor de PvdA pleit, zijn de spoorverdubbeling van de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) en de lijn Zwolle – Almelo (- Enschede). Ook wil de partij de Nedersaksenlijn (Emmen – Veendam) realiseren.

Door te investeren buiten de Randstad wil de PvdA het openbaar vervoer versnellen, zodat de trein aantrekkelijker wordt voor de automobilist. Van Dijk neemt zijn eigen situatie als voorbeeld. Vanuit Texel, maar ook vanuit Den Helder, duurt een reis naar de Randstad nu veel te lang. “Ik ben met het openbaar vervoer anderhalf uur langer onderweg dan met de auto om in Den Haag te komen. Daardoor kiezen veel mensen in mijn omgeving als ze een rijbewijs hebben voor de auto.”

Van Dijk wil dat de trein ook op dat soort trajecten aantrekkelijker wordt. “Kijk je alleen naar gebruikersaantallen zul je misschien zeggen het geen prioriteit heeft. Maar wij willen naast knelpunten in de Randstad ook in dit soort projecten in de regio investeren. Anders maken we nooit de transitie naar duurzaam vervoer.” 

Lagere tarieven

Om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, wil de PvdA ook de ov-tarieven verlagen. Van Dijk: “We hebben daarvoor ook geld gereserveerd in ons programma, maar op welke wijze dat precies ingevuld kan worden, zal met de vervoerders nader afgestemd moeten worden.” Wat betreft kinderen heeft de PvdA al wel een concreet voorstel: die moeten voortaan op woensdag en in het weekend gratis reizen. 

Internationaal treinverkeer

Net als veel andere partijen wil de PvdA het internationaal treinverkeer verbeteren. Al tijdens de vorige verkiezingen (2017) wilde de partij dat de grenzen op ov-gebied zouden verdwijnen. “Dat gaat te langzaam. We hebben hier in tal van moties aandacht voor gevraagd” vertelt Van Dijk. 

Nieuw is de directe trein naar Londen, maar richting Duitsland ziet Van Dijk nog obstakels. Dat die niet zijn aangepakt, verwijt de PvdA’er vooral de VVD. “Het ambitieniveau bij Rutte III is dramatisch. Dat hebben we vanuit de oppositie het kabinet ook vaak verweten. De staatssecretaris is van D66 maar het is nu duidelijk een VVD-agenda. Terwijl je nu al in het mobiliteitsbudget andere keuzes had kunnen maken. Maar met een VVD-minister die eigenlijk alleen maar wegen wil aanleggen is dat niet mogelijk geweest.”

Wat de Partij van de Arbeid betreft moet dat de komende vier jaar worden goedgemaakt. Deels door de internationale trein te verbeteren, anderzijds door vliegen meer te belasten. Zo stelt de PvdA voor om btw te gaan heffen op vliegtickets en een kerosinebelasting te introduceren. 

Zitplaatskans

Het PvdA-Kamerlid is in het algemeen tevreden over de prestaties van NS, en wil daarom het hoofdrailnet ook de komende periode aan NS gunnen. Hij wijst erop dat NS goed scoort op het gebied van klanttevredenheid en stiptheid. Van Dijk: “Met aanbestedingen zorg je voor veel onrust, terwijl je op deze manier goede afspraken met NS kunt maken. Bovendien zorgen ze voor veel extra taken. Bijvoorbeeld voor sociale veiligheid in de trein en op stations door extra personeel in te zetten. Dat doen ze wel goed.”

Toch ziet Van Dijk ook verbeterpunten. Met name de zitplaatskans in de spits in de Randstad moet beter. “Daar zit voor ons wel een zorg. Je zult moeten investeren in langere treinen en langere perrons. Daarnaast zul je afspraken moeten maken met universiteiten en hogescholen om door lestijden de drukte te spreiden. Dat is nu gelukt in de coronacrisis, maar dat kan wat mij betreft straks ook.” 

Sneeuw

Tijdens de coronacrisis zijn volle treinen zeldzamer geworden, maar tijdens de sneeuwproblemen van februari ging het toch mis. Van Dijk vindt dat onverantwoord. “Ik heb een paar van die foto’s gezien, en dan heb je het niet meer over 1,5 meter afstand, maar over een paar centimeter. Dan kan je wel zeggen mondkapje, maar je zit gewoon in een afgesloten ruimte met te weinig afstand.”

Ook over de sneeuwproblemen is de PvdA kritisch. Dat er dan een paar dagen minder treinen rijden, kan Van Dijk begrijpen, maar nu duurde het twee weken. “Dan lijkt NS best wel log”. Voor de PvdA’er geen reden om NS naar huis te sturen. “Maar als politiek moeten we wel betere afspraken met NS maken om dit te voorkomen.”

En verder in het PvdA programma:
– De partij pleit voor een IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere.
– De Randstad moet wat de PvdA betreft een 24-uurs OV-netwerk krijgen dat vergelijkbaar is met een metronet.
– Tussen de grote steden rijdt overdag elke tien minuten een trein.
– De PvdA wil de Noord-Zuidlijn door naar Schiphol of Hoofddorp.
– Er moeten maatregelen genomen worden om de geluids- en trilhinder van goederentreinen te verminderen. Ook pleit de PvdA voor goede waarborgen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
– Limburg krijgt betere internationale spoorverbindingen met België en Duitsland.
– De Partij van de Arbeid wil dat de Maaslijn wordt toegevoegd aan het hoofdrailnet.
– Daarnaast wil de partij dat er een directe ov-verbinding komt tussen Eindhoven en Nijmegen.
– Over tien jaar zijn alle grote regionale steden in ons land met minimaal vier treinen per uur verbonden met de Randstad.

De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 9 maart 2021 11:27

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug