Provincies zien niets in opzetten eigen ov-bedrijf

Het wetsvoorstel van NSC en GroenLinks-PvdA om de aanbestedingsplicht voor het streekvervoer te schrappen kan niet op bijval rekenen bij de provincies. Zij zien nu niets in het opzetten van eigen, publieke ov-bedrijven, blijkt uit een rondgang door vakblad OVPro.

Kostendruk

De provincies zijn nu verplicht het regionaal openbaar vervoer uit te besteden. In de Tweede Kamer lijkt er een meerderheid te zijn voor een uitzondering op die regel als er te veel problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. De provinciebesturen zien in het in eigen beheer nemen van het busvervoer echter geen oplossing voor personeelstekorten, teruglopende reizigersaantallen en kostendruk.

“Er komt veel kennis en techniek bij kijken. De provincies zullen dus de medewerkers van de vervoerders in dienst moeten nemen om het in eigen beheer te kunnen uitvoeren. Voor we het weten wordt er dan op ongeveer twaalf plekken opnieuw een wiel uitgevonden”, zegt de Flevolandse gedeputeerde Jan de Reus (VVD).

Te weinig budget

De provincies Noord-Holland, Friesland, Gelderland en Zeeland zeggen ook tegen OVPro dat ze nu niet van plan zijn een eigen vervoerder op te zetten. Ook kenners zeggen tegen Treinreiziger.nl te verwachten dat provincies niet snel hun eigen busbedrijf zullen starten, omdat het geen oplossing is voor het probleem waarmee men kampt: te weinig budget.

De partijen GroenLinks-PvdA en NSC hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend, omdat er op veel plekken in het land grote problemen zijn met het regionaal openbaar vervoer. Bussen en treinen rijden minder vaak en onrendabele routes worden geschrapt. In Zeeland is het zelfs helemaal niet gelukt een gegadigde te vinden om vanaf 2025 het busvervoer te regelen.

Initiatiefwet

NSC-Kamerlid Olger van Dijk benadrukte eerder dat het voorstel provincies “een extra mogelijkheid” biedt, geen verplichting. “De laatste jaren loopt de belangstelling van bedrijven om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies terug”, stelt hij vast. In zulke gevallen moeten provincies zelf voor “betrouwbaar en betaalbaar” openbaar vervoer kunnen zorgen.

Of de initiatiefwet het gaat halen is nog niet duidelijk, en zal vermoedelijk afhangen van de PVV. Het is onduidelijk of de PVV het wetsvoorstel zal steunen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Bron: OVpro

This post was last modified on 21 maart 2024 23:39

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug