Om de CO2 uitstoot te reduceren is sinds 2008 door verschillende partijen aan ProRail geopperd om een dak van zonnepanelen te plaatsen boven het spoor. ProRail werkt dit idee voorlopig niet verder uit. Onderzoek toont aan dat zonnepanelen boven spoor financieel minder aantrekkelijk zijn dan zonnepanelen op stations.
Minder aantrekkelijk
Het idee van zonnepanelen boven het spoor is door adviesbureau Ecofys beoordeeld. De mate van CO2 reductie is goed, maar de praktische uitvoerbaarheid is slecht en de financiële haalbaarheid is matig. Bijkomend nadeel van een zonnedak boven het spoor is de slechtere bereikbaarheid van het spoor voor onderhoud, met name bij calamiteiten. Er is sprake van veiligheidsrisico’s.
Alternatieven
In de praktijk worden zonnepanelen vooral toegepast op daken van gebouwen. Bij het spoor vinden we zonnepanelen momenteel vooral terug op daken van stations (o.a. Amsterdam Amste). Op dit moment zijn er diverse stationsprojecten waar zonnepanelen worden toegepast waaronder Rotterdam en Utrecht. Op Utrecht Centraal is onlangs gestart met de bouw van het ‘zonnedak’.
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…