Internationaal

ProRail wil kwart wissels schrappen

Spoorbeheerder ProRail wil het aantal wissels in Nederland drastisch terug brengen. In Utrecht is 65% van de wissels inmiddels al verwijderd, en dat pakt volgens de spoorbeheerder positief uit. 

“Minder wissels betekent ook minder seinen. We willen het spoor verder ontvlechten, zoals we rond Utrecht al hebben gedaan. Daar daalde het aantal wissels van 167 naar 59. De punctualiteit steeg meteen van 88,5 naar 92 procent,” legt topman Pier Eringa uit in De Telegraaf. Niet alleen de stiptheid is gestegen rond Utrecht, maar ook het aantal wisselstoringen is gedaald.

Alternatieve routes

Nederland heeft circa 7.000 wissels. Minder wissels betekent ook goedkoper onderhoud. Critici vrezen dat het verwijderen van wissels zorgt voor grote chaos bij incidenten, omdat er dan geen alternatieve routes beschikbaar zijn. Eringa gaat op die zorg in, en zegt dat er voldoende alternatieve routes beschikbaar blijven in het geval van grote incidenten.

Lasercamera’s

Er zijn jaarlijks ruim 900 wisselstoringen, waarvan een zestigtal lange vertragingen en veel hinder oplevert. Na suïcides, aanrijdingen en ongevallen op overwegen zijn wisselstoringen volgens ProRail de belangrijkste oorzaak van vertraging. Met de wisselsanering moet de betrouwbaarheid op het spoor verbeterd worden. Maar ook op andere manieren wil ProRail dat bereiken. Zo is de spoorbeheerder in 2015 een proef gestart om de kwaliteit van de wissels te meten met lasercamera’s vanuit een trein. Die techniek is inmiddels klaar voor gebruik. Vanaf nu worden ongeveer 5000 wissels twee keer per jaar met de lasertechniek in de nieuwe meettreinen gemeten.

Extra sporen

Eringa wil verder het spoor geschikt maken voor hogere frequenties. De drukste trajecten moeten daarvoor viersporig worden, zodat intercity’s en sprinters gescheiden kunnen worden. Op een aantal trajecten is dat al gebeurd. Dordrecht – Rotterdam Centraal was in 1994 één van de eerste trajecten waarbij dit gebeurde. Leiden – Den Haag en Den Haag – Rijswijk volgden kort daarna. Ook tussen Utrecht en Houten Castellum en Amsterdam Bijlmer en Utrecht Centraal is dit al de praktijk. De komende jaren wordt ook Rijswijk – Delft Zuid viersporig.

ERTMS

“Naast hier en daar extra spoor moeten we ook investeren in moderne treinbeveiliging. Als we ons spoor ook zo snel mogelijk uitrusten met het nieuwe treinbeveiligingsysteem ERTMS level 3 ben ik er van overtuigd dat we het aantal treinen op veel plekken kunnen verdubbelen,” zegt Eringa. “Zonder nog meer extra spoor aan te leggen.” Eringa zegt verder dat ERTMS er voor zorgt dat het spoor minder storingsgevoelig wordt. 

This post was last modified on 14 februari 2018 20:24

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

1 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug