fbpx

ProRail wil kwart wissels schrappen

14 feb 2018 13:16

Spoorbeheerder ProRail wil het aantal wissels in Nederland drastisch terug brengen. In Utrecht is 65% van de wissels inmiddels al verwijderd, en dat pakt volgens de spoorbeheerder positief uit. 

“Minder wissels betekent ook minder seinen. We willen het spoor verder ontvlechten, zoals we rond Utrecht al hebben gedaan. Daar daalde het aantal wissels van 167 naar 59. De punctualiteit steeg meteen van 88,5 naar 92 procent,” legt topman Pier Eringa uit in De Telegraaf. Niet alleen de stiptheid is gestegen rond Utrecht, maar ook het aantal wisselstoringen is gedaald.

Alternatieve routes

Nederland heeft circa 7.000 wissels. Minder wissels betekent ook goedkoper onderhoud. Critici vrezen dat het verwijderen van wissels zorgt voor grote chaos bij incidenten, omdat er dan geen alternatieve routes beschikbaar zijn. Eringa gaat op die zorg in, en zegt dat er voldoende alternatieve routes beschikbaar blijven in het geval van grote incidenten.

Lasercamera’s

Er zijn jaarlijks ruim 900 wisselstoringen, waarvan een zestigtal lange vertragingen en veel hinder oplevert. Na suïcides, aanrijdingen en ongevallen op overwegen zijn wisselstoringen volgens ProRail de belangrijkste oorzaak van vertraging. Met de wisselsanering moet de betrouwbaarheid op het spoor verbeterd worden. Maar ook op andere manieren wil ProRail dat bereiken. Zo is de spoorbeheerder in 2015 een proef gestart om de kwaliteit van de wissels te meten met lasercamera’s vanuit een trein. Die techniek is inmiddels klaar voor gebruik. Vanaf nu worden ongeveer 5000 wissels twee keer per jaar met de lasertechniek in de nieuwe meettreinen gemeten.

Extra sporen

Eringa wil verder het spoor geschikt maken voor hogere frequenties. De drukste trajecten moeten daarvoor viersporig worden, zodat intercity’s en sprinters gescheiden kunnen worden. Op een aantal trajecten is dat al gebeurd. Dordrecht – Rotterdam Centraal was in 1994 één van de eerste trajecten waarbij dit gebeurde. Leiden – Den Haag en Den Haag – Rijswijk volgden kort daarna. Ook tussen Utrecht en Houten Castellum en Amsterdam Bijlmer en Utrecht Centraal is dit al de praktijk. De komende jaren wordt ook Rijswijk – Delft Zuid viersporig.

ERTMS

“Naast hier en daar extra spoor moeten we ook investeren in moderne treinbeveiliging. Als we ons spoor ook zo snel mogelijk uitrusten met het nieuwe treinbeveiligingsysteem ERTMS level 3 ben ik er van overtuigd dat we het aantal treinen op veel plekken kunnen verdubbelen,” zegt Eringa. “Zonder nog meer extra spoor aan te leggen.” Eringa zegt verder dat ERTMS er voor zorgt dat het spoor minder storingsgevoelig wordt. 

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Angenent
6 jaren geleden

Eringa kan beter personeel in dienst nemen dat verstand heeft van wissels. Als je dit zo leest, vraag je je af hoe men pakweg 30-40 jaar geleden ooit een spoorwegbedrijf heeft kunnen exploiteren. Wat is ProRail toch dom, dom, dom.

Johan
6 jaren geleden

“We willen het spoor verder ontvlechten, zoals we rond Utrecht al hebben gedaan. Daar daalde het aantal wissels van 167 naar 59. De punctualiteit steeg meteen van 88,5 naar 92 procent,”

Wat hij er niet bij vertelt, is wat het effect is op de treinuitval.

Bert
6 jaren geleden

Dat de vervoerders, politiek en reizigersorganisaties hier niet direct op springen is mij een compleet raadsel. ProRail blijft als een olifant door een porseleinkast springen en iedereen kijkt maar toe hoe alles kapot gaat…

Tim
6 jaren geleden

Eringa wil alleen maar nieuwe projecten doen maar verwaarloost het onderhoud. Hij is de slechtste CEO van ProRail in zijn bestaan.

G. van der Zwaag
6 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Zorg eerst voor intensief en frequent onderhoud. Misschien kunnen we dan overr 10 jaar eens ZONDER de steeds weerkerende beknotting van de dienstregeling
in het weekend en zelfs ook op werkdagen.

Of blijven de aankondigingen als GEPLANDE WERKZAAMHEDEN een eeuwigdurend fenomeen?

Aad
6 jaren geleden

Nu nog ” daadkrachtige” wegsleephulp, bij gestrande treinen.
Zodat passagiers, niet uren in de trein moeten blijven wachten.

Ferdi
5 jaren geleden
Antwoord aan  Aad

Dat is absoluut een ding dat zeker is. Het wegslepen duurt veel te lang, zeker omdat er zo weinig reservelocs zijn. In Luik hebben ze nog opdruklocs staan die de zware treinen over de heuvels in dit gebied duwen. Als we hier meer heuvels hadden gehad hadden die locs overal nodig geweest. Is er toch nog een nadeel van een plat land 😉

Anoniem
6 jaren geleden

OPTIES
Minder wissels, minder uitwijk mogelijkheden. Je zult maar in een intercity achter een vertraagde en boemelende stoptrein zitten en niet de kans krijgen om via het andere spoor in te halen omdat er geen wissel is, is mij regelmatig voorgekomen. Of in een SLT stoptrein zitten ZONDER WC en ergens blijven steken. Zorg voor voldoende alternatieven zonder dat de punctualiteit minder wordt…
Is elke verandering wel een verbetering ?
Travelboy

stokbosveen
6 jaren geleden

Er liggen (of lagen) inderdaad een flink aantal wissels die zelden gebruikt werden. Dus dat die eruit gehaald zijn is vanuit de nieuwe visie begrijpelijk.
Minder wissels is ook minder kans op storingen.

Extra sporen leggen? Nou begin dan maar eens in de Randstad. Bijvoorbeeld het traject Leiden-Gouda/Woerden. Dat is gewoon enkelspoor… Ongelooflijk dat er zelfs in de drukke Randstad nog gewoon enkelsporige trajecten bestaan. En dan vervolgens Woerden-Utrecht, slechts tweesporig terwijl alles verder reeds viersporig is.
Er is dus nog heel veel werk te doen, maar ik vrees dat men verkeerde prioriteiten stelt. En dat er doorlopend gedoe blijft over te krappe budget voor spoorverbetering.

Le Harry De Hague
4 jaren geleden
Antwoord aan  stokbosveen

‘En dan vervolgens Woerden-Utrecht, slechts tweesporig terwijl alles verder reeds viersporig is.’

Alles…?
Den Haag – Gouda is tweesporig. Rotterdam – Gouda is tweesporig. Leiden – Schiphol is tweesporig. Delft – Schiedam is tweesporig.

Costnix
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat ik niet begrijp waarom het traject Deventer-Olst enkelsporig is. Het was ooit dubbelsporig. De dubbelspoorportalen staan er nogsteeds. Zelfs de hangdraden van de bovenleiding zijn nog aanwezig.

Ferdi
5 jaren geleden
Antwoord aan  Costnix

Klopt, dit komt omdat de **** uit het oosten het spoor hebben opgebroken omdat ze een tekort aan staal hadden voor de oorlogsvoering en als tegenactie op de spoorwegstaking. Leeuwarden – Olst is wel hersteld, maar Olst – Deventer, waarschijnlijk om financiële reden, niet. Zolang dit niet tot problemen leidt, er rijden maar 2 treinen per uur per richting, zal de overheid nooit de moeite nemen om dit in ere te herstellen. Daarom is bijvoorbeeld de spoorbrug bij ravenstein op het traject Oss – Nijmegen nooit verdubbelt. Om diezelfde reden is Wolvega – Steenwijk dus wel verdubbelt in 1975.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Arnhem_-_Leeuwarden#Geschiedenis

Grachelle
6 jaren geleden

Hoe kom ik aan een retourtrein ticket van nederland naar belgie

Costnix
6 jaren geleden
Antwoord aan  Grachelle

Kopen in de automaat, aan het loket, of via NS-internationaal webstek.

albert bolink = hengelo
6 jaren geleden

Ik ga meerdere keren per maand met de trein vanuit hengelo naar alle richtingen. Ik ben lichamelijk verplicht om met een scootmobiel van A naar B te gaan. In 99,7 % ben ik tevreden omtrent de hulp die ik dan krijg van het NS-personeel.