Spoorbeheerder ProRail stort de komende maanden beton rond brugpijlers in de Waal bij Nijmegen en in de IJssel bij Deventer om te voorkomen dat spoorbruggen instorten. Dat zou kunnen gebeuren als vanaf volgend jaar langs de rivieren nevengeulen worden gegraven om het rivierwater bij hoogwater meer ruimte te geven.
Een aantal pijlers van de bruggen uit de 19de eeuw staat straks in de hoogwatergeulen. Voor het aanleggen van de geulen wordt zand en klei weggegraven en daardoor verliezen de pijlers hun stevigheid, aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder dinsdag. Bij belasting zou de spoorbrug dan zomaar kunnen instorten.
Bij Nijmegen wordt een stadseiland in de drukstbevaren rivier van Europa aangelegd. Drie pijlers van de spoorbrug staan straks in de hoogwatergeul. ProRail graaft daar in het water sleuven van 1,5 meter breed en 23 meter diep over een lengte van 80 meter. Op de bodem van de sleuven wordt de waterdichte kleisoort bentoniet gestort. Daarna volgt bekisting, die tenslotte wordt gevuld met beton. Het hele karwei moet eind van dit jaar klaar zijn en gaat 6,5 miljoen euro kosten.
Bij Deventer zijn de werkzaamheden minder omvangrijk, omdat de nevengeul daar minder breed en diep wordt en door de uiterwaarden voert. Maar ook daar gaat het volgens ProRail om een miljoenenklus. De spoorbeheerder verwacht dat de treinen tijdens de werkzaamheden gewoon over de bruggen kunnen blijven rijden.
(c) ANP / Foto: Zwitserse spoorbrug.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…