Nieuws

ProRail: Voorgestelde verbetermaatregelen HSL zijn onvoldoende

Spoorbeheerder ProRail wil dat de reiziger op de HSL-Zuid op dezelfde kwaliteit kan rekenen als op het hoofdrailnet. ProRail en NS hebben nu weliswaar een verbeterplan opgesteld, maar veel zal de reiziger daarvan niet merken. Dat stelt ProRail topman Pier Eringa tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De topman doet een beroep op de politiek ode problemen op de HSL volledig op te lossen.

Dat het nu niet goed gaat op de HSL, erkent Eringa volledig. “Met de HSL gaat het prut, we hebben dat niet op orde” vertelde hij aan journalisten tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Spoorbeheerder ProRail heeft daarvoor ook een boete gekregen van het ministerie. Dat is volgens de topman niet de oplossing. “Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer”, zei Eringa.

Geen zak
Volgens Eringa moeten er nu zaken radicaal verandert worden. Meer dan 20% van de HSL treinen had vorig jaar een vertraging van 3 minuten of meer. Daarnaast viel ruim 7% van de treinen uit. ProRail en NS hebben verbetermaatregelen opgesteld hoe het resultaat op de korte en middellange termijn verbeterd kan worden. Maar de reiziger zal daarvan weinig merken. “Ik geloof er geen zak van dat de reiziger er iets van merkt als de treinen een procentje meer of minder op tijd rijden” stelt Eringa.

Radicale veranderingen
Eringa wil dat de kwaliteit op de HSL-Zuid vergelijkbaar wordt met het hoofdrailnet. Eringa: “Dus 10% van de treinen vertraagd, en een uitval van 1 a 2%”. Maar omdat voor elkaar te krijgen is er heel wat nodig. “Het gaat dan bijvoorbeeld om het veranderen van de locaties van spanningssluizen of het veranderen van de spanning op het gewone spoor” legt Eringa uit. Die verbeteringen doorvoeren kost veel geld. Hoeveel precies kon de spoorbeheerder donderdag niet zeggen.”Maar we hebben het niet over 100 miljoen” vult financieel directeur Hans van Leeuwen aan. “Het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties”, aldus financieel directeur Hans van Leeuwen.

KeyRail
Volgens ProRail is de structuur nu ook te ingewikkeld. “We hebben deze spoorlijn niet zelf aangelegd en wordt beheert door Infraspeed, dat maakt het complex. Wat mij betreft moeten we de structuur eenvoudiger maken en moet ProRail het beheer van de HSL-gaan doen” stelt Eringa. Eringa verwijst daarbij naar KeyRail, die in eerste instantie de spoorbeheerder was van de Betuweroute. Inmiddels is daar toch voor gekozen om het spoor te laten beheren door ProRail. Dat zelfde wil Eringa ook bereiken op de HSL-Zuid.

2031
Infraspeed – een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als BAM Groep en Siemens – heeft echter tot 2031 het recht op het beheer van de HSL. Het eerder beëindigen van het contract zou wel eens een fikse boete kunnen opleveren. “Ik zou het van de zotte vinden als in deze publieke sector een heel hoge boete moet worden betaald” reageert financieel directeur Van Leeuwen.

NS is positief
Infraspeed wil donderdag niet reageren op het pleidooi van de spoorbeheerder. De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL. “Ik steun Pier Eringa van ProRail in het streven om het beheer en onderhoud te vereenvoudigen in het belang van onze reizigers. Elk voorstel daartoe moet serieus en in goed overleg opgepakt worden”, aldus NS-baas Roger van Boxtel.

Te duur
Demissionair staatssecretaris Dijksma laat weten dat zij “van ProRail en NS verwacht dat zíj alles doen wat in hun macht ligt om de reiziger op de hogesnelheidslijn een betere dienst te bieden”. Volgens haar gaat het opbreken van het contract de samenleving veel geld kosten. Ze betwijfelt bovendien of dit effect heeft. “De problemen zitten niet in de stukken hogesnelheidsspoor die door Infraspeed beheerd worden”, aldus de staatssecretaris.

 

This post was last modified on 18 mei 2017 15:06

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug