fbpx

ProRail vervangt 20.000 dwarsliggers tussen Meppel en Heerenveen

ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag de grootste vernieuwingstrein van Europa in om over een lengte van 11 kilometer het spoor te vernieuwen. De trein zelf is een kilometer lang en vernieuwt ballast (het grind tussen het spoor) en duizenden dwarsliggers ineens. 

Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.

In totaal worden door de machine, die van aannemer Swietelsky is, de komende negen dagen 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee.

Dit jaar zal in totaal 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt, vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld.