fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail verhuist terug naar verkeersleidingspost in Amsterdam: vannacht geen treinverkeer rond hoofdstad

Tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag verhuist ProRail terug naar de verkeersleidingpost in Amsterdam, nadat daar vorig weekend een grote storing optrad. Tijdens deze verhuizing is er geen treinverkeer mogelijk rondom Amsterdam vanaf 00:00 op vrijdagavond.

Zondagavond werd de post van ProRail in Amsterdam getroffen door een grootschalige systeemstoring. De gevolgen voor reizigers in de regio waren groot: veel concertgangers in het ArenA-gebied strandden en moesten de nacht noodgedwongen doorbrengen op een station of in de opengestelde Ziggo Dome. Precies op de storingsdag vulden vele duizenden concertgangers de Johan Cruijff ArenA voor popzanger Harry Styles en de AFAS Live voor hardrockband Ghost. Businzet om reizigers toch een eind op weg te helpen, was volgens NS geen optie.

‘Tijdelijke oplossing’

“Reizigers en vervoerders hadden van zondag tot maandagmorgen vroeg last: treinverkeer bij Amsterdam viel uit”, vertelt ProRail-CEO John Voppen. “Dat willen we niet en de dagen daarna is dat ook niet meer gebeurd. Extra inzet en de overstap naar een uitwijklocatie boden een tijdelijke oplossing.” De verkeersleiding van Amsterdam verhuisde tijdelijk naar Utrecht om vanuit daar het treinverkeer in Amsterdam te regelen.

De storingsoorzaak is inmiddels gevonden: een bepaald hardwareonderdeel in het systeem voor de bediening van seinen en wissels was kapot. Volgens ProRail is dat onderdeel vervangen en de afgelopen dagen uitgebreid getest. Normaal gesproken neemt een back-upsysteem het werk dan automatisch over, maar dat gebeurde ditmaal niet omdat er volgens de software helemaal geen probleem was.

Vannacht geen treinen

Nu de storing verholpen is, keert de verkeersleiding vrijdagnacht weer terug naar Amsterdam. Daarom kan het treinverkeer tijdelijk niet aangestuurd worden, waardoor er vannacht geen treinen rijden rondom de hoofdstad. De verhuizing vindt ‘s nachts plaats om hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, maar desondanks zullen alsnog enkele nachttreinen niet kunnen rijden. Ook het goederenverkeer is verstoord. “We doen er alles aan om alles klaar te hebben als de eerste treinen op zaterdag weer gaan rijden”, aldus ProRail.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Haagse Harry
1 jaar geleden

Als software engineer vraag ik me af waarom het overschakelen tussen Amsterdam en Utrecht uren moet duren.
IK kan me voorstellen dat al t treinverkeer stilgezet moet worden en dat er nodige veiligsheidsprotocollen in acht moet worden genomen, maar… is daar, anno 2023, uren voor nodig?

TravelThijmen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Naast dat de treinverkeersleiders fysiek overgeplaatst moeten worden naar Utrecht/Amsterdam, moeten ook de systemen overgeplaatst worden. De systemen die in Amsterdam normaliter werken en nu in Utrecht werkt zijn identiek aan elkaar. Eerst wordt alles uitgeschakeld op locatie 1, dan wordt alles opgestart op locatie 2 en wordt alles doorgetest. Wanneer alles veilig is gebleken en werkt zoals het moet, wordt het treinverkeer weer opgestart. Mocht uit een van de testen blijken dat er iets mis is of niet klopt, zal dat eerst opgelost moeten worden voordat er ook maar één enkele trein gaat rijden. Alles voor de veiligheid.
Belangrijk om te vermelden is dat dit pas de eerste keer is dat de uitwijkpost, die al zeker 10 jaar bestaat, nodig is.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  TravelThijmen

Dat is een heldere illustratie van het punt dat Haagse Harry maakt. De procedure is zo hopeloos arbeidsintensief ontworpen dat het zelden de moeite loont om uit te wijken.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Het systeem is ook alleen maar bedoeld voor zeer langdurige storingen van dagen tot weken, bijv. als een verkeersleidingspost uitbrandt.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@anoniem
Dat verhaaltje is er later bij bedacht om die vier uur omschakeltijd goed te praten. De aanleiding voor de bouw van het OCCR was immers een computerstoring, vergelijkbaar met die van afgelopen week, maar dan in Utrecht: https://www.treinreiziger.nl/spoorsector-neemt-zenuwcentrum-in-gebruik/ . Vervolgens is er voor 16 miljoen een faciliteit gebouwd die voor dat type incident geen soulaas biedt.

Opmerker
1 jaar geleden
Antwoord aan  TravelThijmen

Bijzonder vreemde verklaring dat de treindienstleiders moeten worden overgeplaatst. Had de overdracht ook bij wisseling van dienst gekund? Of de tdl’s met de laptop op schoot in een tourincar? Of is ProRail zo creatief nog niet?

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Aangezien het treinverkeer toch al helemaal plat lag had men uren de tijd om desnoods op de fiets van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Het was de eigen domme schuld van Prutsrail om niet meteen om te schakelen.
Om een citaat van een voormalig Rover- woordvoerder te gebruiken: “als de luchtverkeersleiding in handen was van Prorail viel er minstens een keer per week een vliegtuig uit de lucht.” En dat was 20 jaar geleden. Sindsdien is er weinig verbeterd.

Gert-Jan Hondelink
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Deze vergelijking kun je nog verder doortrekken. ProRail heeft niets met redundantie. Om het aantal wisselstoringen te beperken is ProRail al jaren bezig met het verwijderen van wissels, momenteel weer op de Zeeuwse lijn, hetgeen ten koste gaat van bijsturingsmogelijkheden. Als ProRail verantwoordelijk zou zijn voor het onderhoud aan vliegtuigen zou zij van elk vliegtuig met twee motoren er één uitbouwen. Een tweemotorig vliegtuig heeft nl. twee keer zo vaak motorstoring als een eenmotorig vliegtuig.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Nu maar hopen dat er van en naar Amsterdam zondag 11 juni’23 treinen rijden, zeker met het te verwachten warme weer !

2N2
1 jaar geleden

Tip: hang een briefje ergens op met vermelding van de uitwijkmogelijkheid in Utrecht zodat bij een volgende storing zsm verhuist wordt. Succes!

Rene N.
1 jaar geleden

Toch onbestaanbaar dat er tijdens een grote storing er totaal geen treinen rijden en dat er nog steeds geen minmale dienstregeling is!
Afijn,de trein heeft AFGEDAAN bij me!
Ik ga voortaan met de auto,hoe graag ik ook met de trein reis!

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N.

Vraag me toch vaak af wat mensen gaan doen als men door een ongeluk in een lange file moeten staan of zoals nu met de haringvliet brug 8 weken moeten omrijden. Stappen ze dan weer terug de trein in?

Rene N.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Gewoon thuis komen op dezelfde dag! :p

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Voorde Haringvlietbrug is de trein niet van belang. En bovendien zijn die werkzaamheden al een jaar lang aangekondigd. Als er ergens een file van 10km staat heeft 95% van de auto’s de kans om via een andere route de bestemming te beriken. Maar je hoeft niet ergens te overnachten omdat je niet meer thuiskomt. Dus deze vergelijking valt geheel in de categorie appels en peren.

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Wat ik ermee wil zeggen is dat over de auto en het wegennet ook genoeg te klagen valt. Alsof alleen de NS of Prorail een ramp is of kan zijn.

Verder kom ik op lange afstanden vaak ook wel thuis. Ongeacht of ik de trein nodig heb of niet.

Martin
1 jaar geleden

Gisteren (zaterdagmiddag/-avond) alles rond Amsterdam +10, +15, +20. Liep lekker… Maar goed, er reden toch treinen.

P.J.Kroes
1 jaar geleden

Prutsrail snapt gewoon niks van de treinreizigers en verladers. De systemen zijn procesgericht en men gaat er van uit dat de reiziger zich wel aanpast aan het systeem en begrip heeft voor hoe ingewikkeld het is en hoe men zijn best doet. Vanuit de intern gerichte overwegingen klopt het maar het heeft niks te maken met dienstverlening aan je klanten en aan de samenleving die jouw kosten betaalt.
Van meneer Foppert tot en met de woordvoerders wil men het altijd maar uitleggen. Maar het valt niet uit te leggen. Miscchien helpt het als die gasten een jaar lang een rijverbod krijgen en verplicht met het OV moeten.