fbpx
Foto: Archief (elders) / Stefan Verkerk Fotografie

ProRail stelt directeur Overwegen aan

16 mei 2019 15:08

ProRail heeft een directeur Overwegen aangesteld die zich speciaal gaat bezighouden met het terugdringen van ongevallen op overwegen. Anne Zwiers gaat vaart zetten achter de opgave van de spoorbeheerder om binnen vijf jaar alle onbewaakte overwegen op te heffen en de bewaakte overwegen veiliger te maken. Ook moet het totale aantal overwegen omlaag.

Doorlooptijden verkorten

Het terugdringen van ongevallen op overwegen staat hoog op de agenda bij ProRail. Topman Pier Eringa ziet het liefst helemaal geen overwegen, maar zijn doel is in elk geval de onbewaakte overwegen te sluiten. De nieuwe directeur Overwegen gaat ervoor zorgen dat doorlooptijden van regionale besluitvorming en interne procedures van ProRail korter worden. 

ProRail-directeur Ans Rietstra is blij met de benoeming van Zwiers. “Ik ken Anne als een echte verbinder, die tevens in staat is om door te pakken. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij samen met overheden en collega’s binnen ProRail in hoog tempo overwegen veiliger weet te maken of op gaat heffen.”

Betonblokken

Het sluiten van onbewaakte overwegen gaat ProRail niet snel genoeg. Vorig jaar zomer waren het er nog circa 120, al kondigde de spoorbeheerder toen ook aan nog dat jaar zeker 30 onbewaakte overwegen te zullen sluiten. Enkele overwegen werden in eerste instantie niet gesloten, waarop topman Eringa besloot de overwegen te blokkeren met betonblokken. Dat deed hij, omdat hij het wachten op lokale besluitvorming beu was.

Foto: ProRail

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
5 jaren geleden

Goed zo. De inzet opschalen en vastleggen in de organisatie.

Paul Ririhena
5 jaren geleden

Gelul allemaal

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Ririhena

Nee, niets doen is veel beter zolang andermans familie maar onder de trein komt en die van u niet.

Paul Lamote
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat zou waar zijn als het om ongelukken zou gaan, maar 95% van de incidenten op overwegen betreft (poging tot) zelfdoding.

Redacteur
Erwin Wessels
5 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Ririhena

Graag zie ik jouw reactie onderbouwd met feiten en links.

P.Heesakkers
5 jaren geleden

Nu nog een directeur spoorbielzen, directeur bovenleidingen, directeur spoorseinen, directeur wissels, en zo meer. Wordt wel een dure en grote ook zware top bij Pro-rail, en allemaal met een fors salaris, nou ja topsalaris, wat de reiziger mag ophoesten door even zo fors stijgende tarieven elk jaar.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Flauwekul, dat staat allemaal nergens en gezien de opdracht is het een tijdelijk projectbureau.

Tim H
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

ProRail wordt inderdaad een steeds groter bureacratisch waterhoofd.

Martin
5 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Vacature: Zoeken iemand waar niemand mee overweg kan. :o)

JanN
5 jaren geleden

Regelmatig lees ik de ingezonden reacties op de geplaatste artikelen. Ik doe er zelf ook aan mee. Toch zit me af te vragen of de NS/PRorail dit ook leest. Bijvoorbeeld op de artikelen van deze week. Ik zou wel eens weten welke ideeen deze instanties op de geplaatste suggesties (zin of onzin) zij hebben

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  JanN

Onze artikelen worden zeker gelezen/gevolgd door mensen die bij partijen als NS en ProRail werken. Ik vermoed niet dat de reacties ook actief gevolgd worden en gebruikt worden als input.

JanN
5 jaren geleden

Bedankt Hildebrand

Marinus Slotboom
5 jaren geleden

Allen overwegen eruit waar drukke intercity lijnen Amsterdam Utrecht Eindhoven. Utrecht Arnhem Nijmegen .Groningen Zwolle vrezelijk zoveel overwegen Leeuwarden zwolle.vrezelijk.
Amsterdam amersfoort.zwolle Amersfoort levensgevaarlijk bij Ermelo nutspeet Harderwijk ook gevaarlijk.viaducten moet er komen.voor deel dat de de trein harder kan gaan rijden . Zwolle Amersfoort moet bij de Harderwijk de bocht er uit .deze lijn is dan geschikt voor 200 km wel met de nieuwe Europese beveiliging.maar allemaal achterstallig onderhoud.VVD wou daar niets in investeren .Blij dat ik rij.Hopelijk dat de lelylijn doorgaat .Kosten 4miljard.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marinus Slotboom

Wat ik vooral vreselijk vind is dat de Zuiderzeelijn plots Lelylijn zou moeten gaan heten. Overigens komt die er niet voor 2075

Marinus Slotboom
5 jaren geleden

Allen overwegen eruit viaducten plaatsen,is veilig voor de trein machinisten.en verkeer

Tim H
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marinus Slotboom

Marinus betaalt?

bert sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Wat een flauwe reactie. Het is de keuze waaraan ons geld wordt besteed. Wordt er meer in wegen geld, of wordt er volop ingezet in het spoor?

Roald
5 jaren geleden
Antwoord aan  Marinus Slotboom

Rubbertegelfilosofie

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Roald

Het gaat niet om schrammetjes aan kinderknietjes maar om mensenlevens. Soms vele.

Louis Bohte
5 jaren geleden

Hoeveel is een mensenleven waard?

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

In de praktijk zo’n Euro 100.000 Alleen in sentimentele situaties en wanneer er tijd is wordt er wel flink meer uitgegeven om een levensjaar te winnen. Dit terwijl elders een leven voor een paar knaken van een gewisse dood gered kan worden en ouders hier hun kind bloot stellen aan grote risico’s die makkelijk vermeden kunnen worden zonder dat het iets kost, daarbij proberen ze gefantaseerde risico’s met grote inzet te vermijden.

Bert sitters
5 jaren geleden

Regering en Tweede Kamer geef deze man extra budget om de doelen te realiseren Overwegen zijn gewoon uit de tijd. Wel zijn vervangende tunnels noordzakelijk

Tim H
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

In de hele wereld zijn er overwegen. Hoezo uit de tijd?

Bert sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Wat is de hele wereld? Zo heb je in Thailand markten op het spoor. Als er een trein aankomt dan gaan de uitstallingen en de marktbezoekers even opzij. Wil je dat met Nederland vergelijken?
Maar nergens zie je overwegen op snelle treintrajecten.
Er gebeuren in Nederland nog altijd teveel ongelukken op overwegen. Ieder slachtoffer is er een teveel. Verder is na een ongeval het treinverkeer uren en soms wel dagen ontregeld, zoals op de Vechtdallijn bij Dalfsen en bij Winssum in Groningen. Oss was natuurlijk een afschuwelijk drama.
Meer treinen zorgen dat op sommige spoorwegovergangen de bomen bijna voortdurend gesloten zijn tot grote ergenis onder automoblisten en fietsers. En er zijn gewoon méér en snellere treinen nodig.
Ook op snelwegen zijn geen gelijkvloerse kruisingen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

InW houdt ieder jaar geld over dus budget kan geen probleem zijn. Meer organisaties zouden dit soort projecten moeten starten en het InW geld gewoon opmaken met kleine projecten die uiteindelijk grote verbeteringen kunnen brengen. Denk aan spoorverdubbelingen op makkelijke stukken of perronverlengingen enz. Een station kost ook niet zoveel dus bouw ze gewoon. Te beginnen met Lelystad Zuid en Breda-HSL-Buiten.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB en ik vergat de HSL boog naar Vlissingen. En veel ERTMS

Henk
5 jaren geleden

Overwegen zijn niet gevaarlijk. Het gedrag van mensen op overwegen is gevaarlijk.