fbpx

ProRail start herstel bij dassenburcht, waarschijnlijk eind volgende week weer treinen

24 mrt 2023 7:52

ProRail start vrijdagochtend met de herstelwerkzaamheden van het spoor bij het Brabantse Esch, meldt de spoorbeheerder donderdagavond. Door een dassenburcht onder het spoor rijden er sinds dinsdag geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel. Als “alles spoedig verloopt” verwacht ProRail dat er eind volgende week weer treinen kunnen rijden.

Vergunning

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gaf donderdagavond toestemming aan de spoorbeheerder om het spoor te herstellen. Dit was nodig omdat de das een beschermde diersoort is. Dit weekend kan ProRail meer uitsluitsel geven over de duur van het herstel, omdat uit het graafwerk zal blijken hoe groot de dassenburcht is.

Nadat de dassenburchten weggegraven zijn, worden de holen opgevuld met zand. Hierna wordt er anti-graaf-gaas geplaatst om problemen met dassen in de toekomst te voorkomen. Als er tijdens de werkzaamheden dassen worden aangetroffen worden die verdoofd en opgevangen.

Friesland

Gravende dassen hebben de ondergrond van het spoor aangetast, waardoor ProRail de veiligheid van het treinverkeer niet langer kon garanderen. Dit gebeurde vorige week ook bij het Friese Molkwerum. De herstelwerkzaamheden lijken hier weken te gaan duren, veel langer dan in Esch. Dit komt door verschil in ligging van de burcht en de spoordijk.

Ook kan de das in Friesland nergens anders heen en daarom is voorzichtigheid bij het verwijderen van de dieren van groot belang. In Brabant kunnen de dieren daarentegen in de omgeving zelf een nieuwe leefplek zoeken, waardoor ze sneller uit de spoordijk gehaald kunnen worden.

Gewaarschuwd

De dassenburcht bij Esch werd al in mei vorig jaar als een probleem gezien. Sindsdien houdt ProRail de situatie in de gaten. In december deed de spoorbeheerder bij de RVO een aanvraag tot ontheffing. De RVO heeft in principe dertien weken om te beslissen. Maar – zo meldde de NOS eerder – ProRail legde de procedure tussendoor zelf stil, omdat er moest worden gekeken naar een andere locatie.

Eerder deze week werd ook duidelijk dat stichting Das en Boom liet weten dat de betrokken instanties al lang gewaarschuwd waren over de risico’s. “We zagen dit vier jaar geleden aankomen”, zegt Jaap Dirkmaat van Das en Boom tegenover de NOS. “We hebben een waarschuwing gestuurd naar Rijkswaterstaat, ProRail en de waterschappen. ‘Denk erom: dit gaat er gebeuren, en dat moet je niet tolereren’.”

Dassenpopulatie

De dassenpopulatie is volgens Dirkmaat sinds de jaren 80 sterk gegroeid. Hierdoor duiken de dieren op steeds meer plekken op, waaronder dus ook bij spoorwegen. Dassen zitten op circa veertig plekken rond het spoor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Waarom is de Das een beschermde diersoort, is het zo’n speciaal en bijzonder beesie ?
En waarom komen ze bij o.a. Prorail nu pas met de vervelende conclusie nu het ” kalf verdronken is ” en dus het kwaad aan de spoordijken al heeft plaatsgevonden door na een waarschuwing van Das en Boom te luisteren ?
Nu de Das, straks de mol, de koornwolf, de enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts die alsmaar beschermd zijn en men pas na een moeizame en lange ontheffing mag verjagen of bestrijden om elders overlast te voorkomen. Is het grootste “diersoort” namelijk “de mens” soms ook niet een beschermde “diersoort” die zijn habitat moet beschermen met al die andere soortgenoten, de beestjes en de beesies ? Gelukkig dat er nu wel schot in zit, aparte betekenis dat woord schot, om het treinverkeer binnenkort weer op gang te brengen, en is men van het gezeur van de reizigers af die via, via op hun plaats van bestemming moeten zien te komen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Vraag me af. Wat doet men als men zo een dassenburcht ontdekt bij de naastliggende A2? Ik denk dat dan de A2 nog geen dag dicht is.

Wiebe Goossen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Precies. Want het autoverkeer op de grote A-wegen kan natuurlijk geen ‘weken’ of zelfs ‘dagen’ onderbreking velen….

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

In dat geval gewoon net als in de Kanaaltunnel. Alles via het spoor. Goederen zonder grote spoed kunnen via het water.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Nee beste Baardstaart, een A 2 een of meerdere dagen dicht maken voor een beschermd dier, dat wilt mobiel Nederland niet hebben, dat zou economisch onverantwoord zijn en ach een spoorlijn dicht gooien daar geeft men niet zoveel om, moeten de reizigers maar gaan plaatsvervangend bus sightseeing over diezelfde A 2 door stad en land en lekker omweg maken. Het is wel een goeie vraag, wat als ? …

Paul Allebrandi
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als er een verzakking in de A2 zou optreden door ondergraving van welk dier dan ook gaat de weg gewoon dicht. Al is het alleen maar vanwegen schadeclaims. Een trein kan uit de rails raken en dat wil niemand.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Allebrandi

Aardig om ook de voorgeschiedenis omtrent de dassenburcht bij te vermelden. Dat er een dassenburcht zit was al een jaar bekend en rond december dacht men dat deze verlaten is, dus heeft men er geen werk van gemaakt.

Maar uiteindelijk zal men bij de A2 toch wat sneller ingrijpen dan bij het spoor en niet het risico nemen dat de snelweg dicht moet. Net als het spoor Den Bosch -Eindhoven een hoofdroute is geldt dit ook voor de A2.

Ann
1 jaar geleden

Ik denk eerder dat het in Friesland te maken heeft met het feit dat het “maar” om een provincie gaat dan met de ligging van de Daasenburcht.

Nu maar hopen dat er geen belangenclubjes naar de rechter stappen om de boel nog eens te vertragen.

H H Manders
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ann

Naar de rechter lopen heeft geen zin, want de juiste (wettelijke) procedures zijn (nu) gevolgd.

En ja, als ProRail geluisterd had naar Das en Boom en vooruitgedacht, was er niets aan de hand geweest en hadden ze die burcht al veel eerder weg kunnen halen.

Bewijs dat dit zo werkt: de dijken (ook aan gerefereerd door de voorzitter van Das en Boom).

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ann

Moet er wel even bijzeggen dat de spoorlijn Sneek – Stavoren een van de rustigste (onrendabelste) spoorlijnen in Nederland is en de provincie overweegt deze lijn in 2035 te sluiten.

https://frieschdagblad.nl/regio/Mogelijk-eind-aan-spoortraject-tussen-Sneek-en-Stavoren-26793617.html

Het deel Leeuwarden – Sneek is wel een druk gedeelte van de lijn.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De provincie overweegt volgens dat artikel ook een spoortunnel van Stavoren naar Enkhuizen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Je hebt alleen een tunnel nodig bij Enkhuizen. Voor Enkhuizen in het IJsselmeer erg diep. Pakweg 2/3 van de afstand is zeer ondiep. Een dam brug combinatie is daar de beste oplossing.

Amsterdam – Hoorn – Enkhuizen – Sneek – Leeuwarden – Groningen – Winschoten – Oldenburg – Bremen geheel dubbelsporig en elektrisch is een alternatief voor de Zuiderzeelijn. waarschijnlijk zijn de kosten veel lager omdat het aanpassing van een bestaande lijn betreft.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@Alleen maar een tunnel? Weet je waar je over praat. Een dam door het open water van het IJsselmeer zal nooit worden geaccepteerd. Alleen al aan deze verbinding hangen teveel complicaties en een te groot prijskaartje.
Er lopen Inderdaad huidige sporen van Amsterdam naar Enkhuizen en van Stavoren naar Leer, maar dat zijn grotendeels totaal verouderde boemellijntjes. Deze zullen ingrijpend aangepast moeten worden voor een snelle internationale Intercity-verbinding, Niet alleen dubbelspoor en elektrificatie. Op veel plaatsen zijn nieuwe infrastructuur en nieuwe kunstwerken noodzakelijk. Spoorwegovergangen moeten vervangen worden door viaducten, lage bruggen vervangen door hogere. Bij veel stations is geen ruimte voor doorgaande snelle treinen. Daar zal dus een bypass moeten komen
In Duitsland is gekozen voor een brug over de Eems met slechts een spoor. Die brug kan ook nog eens regelmatig niet gebruikt worden, omdat een cruiseschip langs moet.
Via Zaandam en Leeuwarden is ook een omweg. Bovendien vertrekken de treinen dan vanuit de verkeerde zijde van Amsterdam Centraal.
Treinen uit Rotterdam en Den Haag kunnen dus in Amsterdam niet gemakkelijk doorrijden naar Groningen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@Bert Sitters
> Bovendien vertrekken de treinen dan vanuit de verkeerde zijde van Amsterdam Centraal.
Treinen uit Rotterdam en Den Haag kunnen dus in
Amsterdam niet gemakkelijk doorrijden naar Groningen.

De kortste route van Rotterdam naar Amsterdam loopt nog altijd via Gouda en dan kan je zo doorrijden naar Zaandam. Voor Den Haag ligt er de Schipholboog bij Sloterdijk.

> Via Zaandam en Leeuwarden is ook een omweg.

Via Almere en het Gooi is ook een omweg. Je zou dan vanaf Almere via Pampus door het Buiten-IJ moeten.