Foto: Stefan Verkerk
ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion – Created by accident’. De spoorbeheerder zegt dat het doel van de campagne is bereikt.
ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.
De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze “onnodig hard”.
ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich “bewust te zijn van de heftigheid van de campagne”. Er is volgens ProRail gekozen voor een “impactvolle en realistische benadering” om zo door te dringen tot de “leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep”.
NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. “De NS heeft, in het belang van onze collega’s, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden”, aldus de NS.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…