fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail plaatst ‘flitscamera’s’ bij overwegen

ProRail gaat ‘flitscamera’s’ plaatsen bij overwegen. Volgens het spoorbedrijf rijden automobilisten en ander verkeer nog te vaak een spoorwegovergang over wanneer de rode lampen knipperen en de slagbomen sluiten omdat er een trein nadert.

Analyse camerabeelden

ProRail wil deze “levensgevaarlijke acties” een halt toeroepen. Weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden kunnen straks altijd een bekeuring verwachten, aldus ProRail. Bij de camera’s worden weggebruikers niet echt geflitst. Het camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op.

De camerabeelden worden vervolgens bekeken door buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen. Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag 250 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op 170 euro boete.

Eerste helft 2022

Het OM en ProRail hebben vanaf 2018 al proefgedraaid met soortgelijke camera’s op twee spoorwegovergangen in Hilversum, waar weggebruikers massaal in overtreding waren. Volgens ProRail is het aantal overtreders in 2020 met de helft gedaald. Er zijn nu voorbereidingen gestart om op 39 spoorovergangen in 22 gemeenten camera’s op te hangen. Dat zijn plekken waar de verkeersregels relatief vaak worden overtreden en het risico groter is op (bijna-)aanrijdingen. De bedoeling is dat de eerste camera in de eerste helft van volgend jaar wordt geplaatst.

(c) ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henry vd Hoven
3 jaren geleden

Helaas pak je hier de voetgangers, fietsers en bromfietsers niet mee !

Ariën
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henry vd Hoven

Klopt, maar….
“Om voetgangers en fietsers te controleren, gaan boa’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar naar overgangen.”

dries molenaar
3 jaren geleden

Wat is toch het probleem om uit de straat een wandje omhoog te laten komen. Eerst de inrijkantbomen naar beneden. Een paar seconden later het wandje omhoog. Ongeveer tegelijkertijd hetzelfde voor de uitrijkant. En de zijpaden natuurlijk.
Het enige probleem blijft beklemde auto’s, rolstoelen en bierfietsen.
Uiteindelijk moeten er zo snel mogelijk tunnels komen.

Stokbosveen
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Hier enkele voorbeelden, het houd idioten overigens niet tegen…
https://www.youtube.com/watch?v=aE6XkrigHKI

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het uitgangspunt is dat mensen die een rijbewijs hebben geacht mogen worden veilig een voertuig te kunnen besturen. We gaan ook niet elke N-weg van vangrails voorzien, wandjes zetten om elke sloot of gracht en stootkussens aanbrengen rond elke boom.

bert sitters
3 jaren geleden

Spoor kruisen zo veel mogelijk ongelijk vloers.
Boetes fors omhoog.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Als dat overal in Nederland zou passen en er genoeg geld voor was, waren alle kruisingen in Nederland allang ongelijkvloers. Feit is dat aan die voorwaarden niet voldaan kan worden. Werken in volgorde van prioriteit, zoals nu gebeurt, is een prima manier om de boel aan te pakken. Maar dan nog zie ik niet in hoe op bijvoorbeeld de Valleilijn de overwegen ooit zullen verdwijnen.

Hogere boetes helpen volgens mij niet veel. Lik-op-stuk, door overtreders daadwerkelijk staande te houden en te confronteren met hun gedrag (en hen vervolgens een boete te presenteren) lijkt me goed genoeg.