ProRail gaat vaart maken met het afsluiten van de 120 onbewaakte overwegen in Nederland. “De discussies duren veel te lang. Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail in de Telegraaf.
ProRail zegt het wachten op lokale besluitvorming beu te zijn. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zegt Eringa. Hij zegt daarmee vooruit te lopen op “bureaucratie en slappe knieën”.
De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen gaan volgens de topman sneller dicht dan aanvankelijk gedacht – zelfs als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. “We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden”, wijst de ProRail-topman op de reden voor de vertraging. “Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt.”
De opmars van steeds stillere treinen met een steeds hogere snelheid illustreren voor Eringa de noodzaak om vergaande maatregelen te nemen om de overwegen in Nederland aan te pakken. Volgens de Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt. De krant zegt dat de gemeente het eens is met de opheffing van de overweg.
(c) ANP
This post was last modified on 10 oktober 2018 21:55
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…