fbpx

ProRail ontevreden met verdere stijging grote storingen

Vorig jaar waren er op het spoor zo’n 450 grote storingen, veroorzaakt door bijvoorbeeld aanrijdingen, sein- en/of wisselstoringen, stormachtig weer, computerstoringen en bovenleidingbreuken. Een woordvoerder van ProRail bevestigt berichtgeving hierover door De Telegraaf.

Toename storingen

Het aantal storingen lag daarmee hoger dan in 2021, toen er sprake was van 406 grote storingen. In 2020 waren het er 361, maar toen was er sprake van een uitgedunde dienstregeling wegens corona. Vorig jaar waren er achttien dagen waarop meer dan 10 procent van alle ritten (ongepland) uitviel. Twee dagen werd het landelijk treinverkeer gestaakt. Op 18 februari was dat vanwege een storm en op 3 april lag alles plat vanwege een ICT-storing.

Uit de cijfers van ProRail blijkt verder dat in 2022 meer met de trein is gereisd dan in 2021. In de loop van het jaar zijn de reizigersaantallen steeds verder toegenomen. De aantallen van 2019, voor de coronacrisis, worden echter nog ruimschoots niet gehaald. NS meldde eerder circa 80 procent van de oude reizigersaantallen te hebben. Ook waren vervoerders dit jaar genoodzaakt om minder en kortere treinen te laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot lagere prestatiecijfers dan in 2021.

Werk aan de winkel

Ongeveer 450 grote storingen in 2022 vallen binnen de verantwoordelijkheid van ProRail. Daarmee blijft de spoorbeheerder onder de met het ministerie afgesproken bovengrens van 520 grote storingen. John Voppen, CEO van ProRail, is niet tevreden. “Met een eerste blik op de prestaties van 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector. Laten we investeren in onze mensen en middelen om prestaties te verbeteren. Tegelijk vind ik realisme ontzettend belangrijk; dat we veel kunnen, maar niet alles: de druk op mensen en middelen is al groot. Daarom blijf ik hameren op wat wij in 2022 al hebben aangegeven: de noodzaak van keuzes maken.”

(c) ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
1 jaar geleden
Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ik denk niet dat dat onder de noemer storing valt, een storing lijkt mij namelijk ongepland, terwijl werkzaamheden in de regel gepland zijn.

Rudy
1 jaar geleden

Het probleem is dat veel kleine storingen uitgroeien tot grote storingen. Een vergelijking van het sporenplan van het Zwitserse net en het Nederlandse net laat direct grote verschillen zien. Het Zwitserse net is redundant zodat bij een kleine verstoring wordt voorkomen dat het uitgroeit tot aan grote storing. Het Zwitserse net ligt vol met uitwijksporen en overloopwissels die niet direct voor de dienstuitvoering noodzakelijk zijn, maar wel bijdragen aan de stabiliteit van het netwerk.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Het Zwitserse spoor is ook grotendeels enkelspoor. Er wordt daarom duidelijk minder knap gepland en de snelheid ligt op veel baanvakken laag. Daarnaast ligt de infra niet permanent plat vanwege storingen of werkzaamheden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als je je treinen en sporen subliem onderhoudt en voldoende inhaalpunten hebt dan hoeft enkelspoor geen enkel probleem te zijn. Ook op enkel spoor kan 2x per uur in beide richtingen (dus 4 treinen per uur) prima kunnen verwerken. Dat geldt overigens ook op onze enkelspoorslijnen in Nederland. Als je voldoende speling hebt voor kleinere vertragingen.

Als er iets mis gaat op een enkelspoor traject zijn de gevolgen wel stukken groter. Nou ja Bij problemen op een dubbelspoorstraject gaat ook heel vaak beide sporen dicht.

Enkelspoor is niet de oorzaak van de spoor puinhoop in Nederland en kiezen voor enkelspoor op regio lijnen vind ik niet verkeerd.

Baardstaart
1 jaar geleden

De twintiger jaren van de een en twintigste eeuw is het decenium van de tweede hands autootjes. De regering heeft met Corona en het niet managen van de NS alsmede het onderfinancieren van de provincies om voldoende OV in te kopen zelf de mensen in de auto gejaagd. Om ze over 10 a 20 jaar weer de auto uit te jagen in een 15 minuten stad. Al met al is dit het plan om de gewone burger op te sluiten in grote steden. Dit alles onder het noemer van het klimaat.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is nooit de bedoeling geweest dat de provincies uit eigen middelen zouden moeten gaan bijdragen aan de kosten van het OV. Ze zouden alleen de rijksbijdrage voor hun provincie gaan beheren.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nederland heeft één van de oudste wagenparken in Europa. Kennelijk zijn er heel veel mensen die liever een tweede handsje kopen dan van het OV gebruik te gaan maken. Tweede hands autos zijn behoorlijk betrouwbaar geworden.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

En het OV is behoorlijk onbetrouwbaar geworden, noch even los van de exorbitante tarieven.

P.J. Kroes
1 jaar geleden

Prutsrail klungelt maar wat aan. De verkeersleiding heeft in de afgelopen weken al een aantal van mijn treinreizen verziekt doordat ze alleen maar bezig zijn met het verplaatsen van treinen. Dat er reizigers gebaat zijn bij het bij kleine vertragingen overnemen van aansluitingen past niet in hun denkraam. Dus de trein vertrekt op tijd, Prutsrail scoort goed in hun statistiek en de reiziger komt een uur te laat op zijn bestemming. Die reiziger moet zich met zijn klacht wenden tot de vervoerder. Maar die moet van de verkeersleiding op tijd rijden. Het zou goed zijn als er een loket kwam waar reizigers terecht kunnen met klachten over het klantonvriendelijke gehannes van de verkeersleiding.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

ProRail wordt afgerekend op die statistiek door de opdrachtgever.

Daarnaast, ze kunnen wel voor u de aansluitende trein vertragen, maar hoe lang moet er dan gewacht worden en wat voor gevolgen heeft dat voor de mensen die in die trein zitten? Die missen dan misschien verderop hun aansluiting wel, of lopen vertraging op omdat verderop de trein achter een andere langzamere trein komt te zitten.

Voor laatste treinen zou ik het nog wel begrijpen, dan zou ik naar de conducteur van de vertraagde trein lopen met de vraag of het mogelijk is mijn aansluitende trein een paar minuten te laten wachten, of wat anders mijn alternatieven zijn.

Mocht u trouwens denken het beter te kunnen: https://www.werkenbijprorail.nl/vacatures?q=&c=59566,59565

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Waarom zou ik als klant niet mogen klagen maar het zelf beter gaan doen?
Het is ProRail die de seinen veilig zet, niet de vervoerder.
Voorbeeld onlangs: met IC uit Breda te laat aangekomen in Eindhoven. Met heel hard rennen de IC naar Heerlen kunnen halen. Conducteur ging via de omroep uit zijn plaat tegen twee klanten die het sluiten van de deuren hadden tegengehouden. Niet alleen onprofessioneel maar ook onnodig: we hadden bij aankomst in Weert 3 minuten stationnement. Dus met 1 minuut wachten in Eindhoven had iedereen die overstap normaal kunnen halen. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en niet blindelings op knoppen drukken of de computer alles inflexibel laten regelen.
De spoorsector vindt tegenwoordig dat de reiziger blij mag zijn dat ie van hun diensten gebruik mag maken en zich maar moet aanpassen aan ‘het systeem’. Een ‘echte’ ondernemer die zo met zijn klanten omgaat gaat op de fles. Maar de spoorsector houdt niet van klanten en doet er alles aan om klagen zo moeilijk mogelijk te maken.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

” Die reiziger moet zich met zijn klacht wenden tot de vervoerder. Maar die moet van de verkeersleiding op tijd rijden.”

Onzin. Het niet overnemen van aansluitingen is NS-beleid.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Beleid dat door ProRail wordt bepaald omdat de capaciteit op het net voor 99% volgepland is en ProRail. Dat er tegenwoordig minder treinen rijden betekent dat er nu wel capaciteit zou zijn om bij kleine vertragingen te wachten op overstappers. ‘ savonds laat is er ook meer speling. Maar de computer of de treindienstleider stelt de rijwegen gewoon volgens planning in. Zelfs wanneer ProRail de veroorzaker van de vertraging is.

Oscar
1 jaar geleden

Vandaag meegemaakt (eigenlijk afgelopen donderdag al maar toen dacht ik dat we nog achter een vertraagde sprinter zaten): tussen Culemborg en Geldermalsen (alleen deze richting) gedurende een kilometer niet harder dan 40 km/uur; het bruggetje over De Meer aan de Zeedijk moest zelfs stapvoets worden gepasseerd.

Dit is dus dat traject dat vorig jaar gedurende een maand buiten bedrijf lag omdat het spoor verzakt was. Het al lang zeurende probleem zou nu eens en voorgoed opgelost worden. Welnu, het is te merken. Dan vond ik de situatie van begin 2022, hoewel ook niet optimaal, toch prettiger, want toen kon er tenminste nog 100 km/h worden gereden.

Tonny
1 jaar geleden

elk jaar meer buitendienststellingen, en elk jaar meer storingen. correlatie is natuurlijk geen causatie, maar het blijft allemaal middelmatig.

al die wisselsaneringen blijken ook nutteloos te zijn gewwest, of het zou zonder dat op de een of andere manier nog erger zijn geweest haha