Er waren in 2015 minder technische storingen op het spoor, zegt spoorbeheerder ProRail. Toch merken reizigers daar nog weinig van. Daarom wil de spoorbeheerder zich nu meer gaan richten op de storingen die de grootste impact hebben.
De storingen die zorgden voor hinder voor reizigers en goederenvervoerders worden onderverdeeld in categorieen: techniek, proces, weer en derden. De storingen die direct gevolg zijn van technische problemen aan het spoor vormen 32 procent van het totaal.
Storingen door spoorprocessen betroffen 9 procent van de gesignaleerde problemen met reizigershinder. Denk daarbij aan kapotte spoorstaven en de afhandeling van incidenten. Het aandeel van de technische storingen neemt al jaren af. In 2011 was nog 40 procent van de storingen gevolg van technische spoorproblemen.
Het aandeel van de storingen die direct gevolg zijn van invloeden van buitenaf (derden), zoals stroomstoringen bij de energieleverancier, spoorlopers en aanrijdingen met personen, wegverkeer en wilde dieren, neemt al jaren toe. Het aandeel is in 2015 volgens ProRail voor het eerst boven de 50 procent gekomen.
This post was last modified on 22 december 2016 10:29
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…