fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail: meer verkeersleiders ziek thuis, hinder treinverkeer dreigt

ProRail kampt met een tekort aan treindienstleiders op sommige posten. Het treinverkeer kan hier hinder van gaan ondervinden, waarschuwt de spoorbeheerder. Treindienstleiders op het spoor zorgen ervoor dat er dag en nacht veilig treinen kunnen rijden.

Ziekteverzuim

Volgens ProRail is het aantal verkeersleiders al niet ruim en nu door het coronavirus meer medewerkers met milde klachten thuis moeten blijven, knelt het. “Daarmee komt nog extra druk te staan op de huidige bezetting en wordt het op een aantal verkeersleidingsposten steeds lastiger om reservepersoneel in te plannen dat de diensten kan overnemen. Dit kan ervoor zorgen dat het treinverkeer hier ook hinder van gaat ondervinden.”

ProRail onderzoekt of recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken tijdelijk weer in dienst kunnen komen op locaties waar dat hard nodig is. Het tekort is momenteel het grootst in Rotterdam, Utrecht en Arnhem. Volgens de spoorbeheerder kan dit echter snel veranderen door wisselend ziekteverzuim.

ProRail probeert verkeersleiders van andere posten nu in te zetten op de plaatsen waar de problemen het nijpendst zijn. “Dat is echter niet altijd mogelijk, omdat een treindienstleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij bedient”, aldus ProRail.

Uitval treinen

Op 24 september gebeurde het voor het eerst dat er door een tekort aan treindiensteiders treinen uitvielen. Het ging toen slechts om een periode van twee uur op de relatief rustige Merwedelingelijn (Dordrecht – Geldermalsen). Het tekort werd toen veroorzaakt door een ziek personeelslid op de verkeersleidingspost van Rotterdam.

Als dank voor de inzet en flexibiliteit om zoveel mogelijk hinder voor het treinverkeer te voorkomen, ontvangen medewerkers van de onderbezette verkeersleiding aan het einde van dit jaar 500 euro als beloning, meldt ProRail.

13 posten

Nederland kent in totaal 13 verkeersleidingsposten: Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Kijfhoek, Maastricht, Utrecht, Rotterdam, Roosendaal en Zwolle. Op een verkeersleidingspost wordt een treinverkeer voor een groter gebied geregeld. Zo wordt het treinverkeer van en naar Dordrecht verzorgd door de Rotterdamse post, en het treinverkeer van en naar Gouda en Woerden komt voor rekening van de Utrechtse post.

© ANP / Treinreiziger.nl

Verkeersleidingspost Utrecht
0 0 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
3 jaren geleden

Ik dacht dat Prorail 10 jaar geleden (na een ontruiming van de toenmalige verkeersleidingspost in Utrecht) al een plan had om het mogelijk te maken om bij uitval van een héle verkeersleidingspost de taken over te nemen vanaf een andere verkeersleidingspost. Dat zou moeten betekenen dat de genoemde specialistische kennis van spoortrajecten in een zeker gebied in ruime mate aanwezig is bij andere verkeersleidingsposten, en dus zelden het herverdelen van taken bij ziekte onmogelijk maakt.

Lodewijk Entrop
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

De vraag is natuurlijk wel of dat ook kan als het ziekteverzuim zo groot is als nu door een situatie als corona waarbij iedereen met een kuchje al thuis moet blijven. De vraag is of op zoiets een organisatie zich kan voorbereiden en zeker een organisatie als Rover, waarbij specifieke baanvakkennis nodig is.

Dominic
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

De gedachte daarvan was dat bij uitval van een bepaalde post het personeel van die post dienst zou gaan doen op een soort noodpost. Andere post, zelfde personeel dus.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

Aha, dat is dus ook een wassen neus.

Stel, de stroom valt uit op een verkeersleidingspost. Dan moeten ze eerst wachten totdat de stroomleverancier de oorzaak heeft achterhaald om een prognose te geven voor de duur van de storing. Dan is er al een uur voorbij. Daarna moet al het personeel zich naar een andere stad begeven en daar gaat weer een uur overheen. En dan is het maar te hopen dat de prognose accuraat was en de storing dus niet net verholpen is terwijl al het personeel ergens halverwege rijdt.
Als het treinverkeer in het hele bedieningsgebied van een verkeersleidingspost dan al twee uur volledig heeft stilgelegen, is het treinvervangend busvervoer net op gang gekomen en is inmiddels voor de rest van de week het treinverkeer landelijk ontregeld.

Beter regelen ze dat bij uitval van een verkeersleidingspost binnen een paar minuten de belangrijkste ritten vanuit een andere verkeersleidingspost geleid kunnen worden, ten koste van minder belangrijke ritten in dat andere gebied, om de tijd te overbruggen die het personeel nodig heeft om zich te verplaatsen.

Dominic
3 jaren geleden

13 posten maar ik tel 12 plaatsnamen…

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dominic

En het antwoord dat nog open staat is Amersfoort, stop.

Baardstaart
3 jaren geleden

Stijging positief getesten (straks ook met app en uitbreiding testcapasiteit gaat dit meer worden), problemen bemensing prorail, vervolgen zie ik nog ziekmeldingen bij vervoerders. Ik zie dit echt als een opmaat voor een tweede periode alleen voor essentiele reizen. Ben misschien cynisch, maar je kunt die scenario van heinden en ver aan zien komen.

SRB
3 jaren geleden

Wat helaas ook een rol speelt en uiteraard niet bewust door ProRail wordt benoemd is de cultuur die er op veel posten heerst. De werkcultuur binnen de verkeersleiding wordt verziekt door mensen die zo vast zitten dat ze elke vorm van veranderinf en innovatie tegenhouden en nieuwe mensen daarin proberen mee te nemen. Wie daar niet in meegaat wordt ‘weggepest’ naar een andere functie binnen het bedrijf. De verkeersleiding ondergaat een verjongingskuur, dus die mentaliteit wordt een stuk minder met de tijd, maar de verziekte werkcultuur is op bepaalde posten nog steeda aanwezig. Ook dat speelt een belangrijke rol in de afweging om als treinverkeersleider te gaan werken, in het bijzonder de mensen die al bij het spoor werken en een switch overwegen.

BRS
3 jaren geleden
Antwoord aan  SRB

U heeft ervaring? Ik denk dat de lezers hier graag meer over willen horen :).

dries molenaar
3 jaren geleden

Het is allemaal lekker makkelijk om bij een kuchje thuis te blijven, echt iets uit ambtelijke tijden. Stel je voor dat de brandweer of noodhulp ook allemaal zo zouden werken. Of bakkerijen.

Vreemd dat het niet zou lukken om de mensen gescheiden te laten werken. Er is ruimte zat om folie of perspex scheidingen op te hangen. Door een goed afzuiging in de zaal moet men daar toch gewoon kunnen werken.