ProRail: forse investeringen nodig in treinknooppunt Eindhoven

Eindhoven moet een groot internationaal treinknooppunt worden, maar om dat voor elkaar te krijgen, is er nog flink wat werk aan de winkel. Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail bevestigt berichtgeving hierover in De Telegraaf. “Het gaat om hele forse investeringen, gigantische bedragen”, aldus de woordvoerder.

Internationale treinen

Eindhoven Brainport is naast de Rotterdamse haven en Schiphol inmiddels de derde ‘mainport’ van Nederland, stelt ProRail. De Brabantse stad is volgens ProRail dan ook een essentieel onderdeel van het nationale spoornetwerk. Met de komst van een directe verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf (2025) komt daar een internationaal netwerk bij, geeft de spoorbeheerder aan.

ProRail denkt dat er nog veel meer verbindingen in de toekomst over of via Eindhoven gaan lopen. “Verbindingen die nu eigenlijk niet meer passen omdat het spoor rond de Brabantse stad nu al aan zijn maximale capaciteit zit”, stelt de spoorbeheerder. Zo zijn er plannen in de regio voor verbindingen met Antwerpen, Aken en een tweede intercity naar Düsseldorf.

60% tot 80% meer ritten

Het aantal ritten in deze snelgroeiende Brabantse zal straks verdubbelen, schrijft De Telegraaf. Een woordvoerder van ProRail nuanceert dat tegenover Treinreiziger.nl. “We gaan richting 2040 uit behoefte ontstaat aan 60 tot 80% meer ritten”. ProRail wijst erop dat er in de regio Eindhoven 62.000 woningen bijkomen en nog eens 30.000 extra arbeidsplaatsen worden verwacht.

3,5 miljard

De groei mogelijkheden op de huidige infrastructuur zijn beperkt. Om te voorkomen dat de boel vastloopt, moeten er maatregelen worden genomen. Daarom heeft de spoorbeheerder een wensenlijstje ingeleverd bij het ministerie van Infrastructuur. Opties zijn bijvoorbeeld uitbreiding van het spoor, perrons en andere stations rondom Eindhoven. “Uiteindelijk gaat het om ontzettend veel geld en daar komen het ministerie en de rijksoverheid om de hoek kijken. Daar moeten financieel knopen worden doorgehakt.”

ProRail staat in het pleidooi niet alleen. Volgens de provincie Noord-Brabant is er minimaal 3,5 miljard nodig om het openbaar vervoer in Zuid-Nederland te verbeteren. Dat gaat niet alleen rond Eindhoven, maar bijvoorbeeld in Zeeland.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 24 september 2020 11:58

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug