ProRail en NS onder verscherpt toezicht van inspectie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat ProRail en NS Reizigers veiligheidsrisico’s beter meewegen bij het vastleggen en aanpassen van de dienstregeling. Dat stelt de ILT naar aanleiding van haar onderzoeksrapport ‘Frontale botsing tussen twee reizigerstreinen bij Amsterdam Westerpark’. 

De inspectie gaat in het rapport niet in op de oorzaken van de botsing omdat die onderwerp zijn van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), die vandaag ook het onderzoeksresultaat presenteerde.

Op de dag van de botsing was er door spoorwerkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Hierdoor waren er minder sporen beschikbaar. NS en ProRail hadden in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoetkomende treinen en te veel vertrouwd op de opvolging van een rood sein door de machinist.

Maatregelen geëist
Omdat de veiligheidsrisico’s hiermee onvoldoende zijn meegewogen, voldoet het veiligheidszorgsysteem niet aan de wettelijke eisen. De inspectie heeft maatregelen geëist voor het reduceren van de risico’s. De ILT heeft ProRail en NS hiervoor onder verscherpt toezicht gesteld.

Dienstregeling 2014
ProRail en NS erkennen de noodzaak voor maatregelen en geven aan dat de veiligheidscriteria beter moeten worden verankerd in de dienstregeling. De ILT heeft er vertrouwen in dat de sector dit goed oppakt. Als het nodig is om een risico te minimaliseren zal met minder treinen worden gereden. De maatregelen moeten er toe leiden dat in de planning van dienstregeling 2014 treinen alleen op voor de machinist logische plaatsen voor een rood sein stoppen.

Eerdere aanbevelingen
Het verscherpte toezicht volgt niet alleen uit de tekortkomingen maar ook op het onvoldoende reageren op eerdere vergelijkbare aanbevelingen en bevindingen van ongevalonderzoeken van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de ILT. NS en ProRail vertrouwden te veel op het rode sein als laatste barrière voor de machinist om te stoppen, terwijl ze weten dat jaarlijks meer dan 150 treinen door rood rijden.

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

2 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

3 dagen terug