fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail: bescherm nieuwbouw langs spoor beter tegen trillingen

Nieuwe huizen langs het spoor moeten beter worden beschermd tegen trillingen van het treinverkeer, dat steeds verder toeneemt. Dat zegt topman Pier Eringa van ProRail in een interview met de Volkskrant.

Niet altijd prettig

“Meer treinverkeer en meer nieuwbouw kan leiden tot meer overlast bij onze bestaande én nieuwe buren”, zegt Eringa. “Gemeenten vinden het niet altijd prettig als we bij bouwplannen waarschuwen voor trillingen. Ze zijn bang dat de bouw duurder uitvalt, of dat de grond minder aantrekkelijk wordt. Wij steken onze vinger niet op om plannen te saboteren of te boycotten, maar om te waarschuwen.”

75.000 woningen langs het spoor

Eringa laat weten dat ProRail sinds 2015 bij tientallen bouwprojecten heeft aangedrongen op maatregelen om de gevolgen van trillingen te verminderen, zeker bij hoogbouw. Bij de bouw van appartementen en kantoren langs het spoor kunnen bepaalde vloeren, wanden en fundering de trillingen beperken. De topman verwacht dat het probleem in de toekomst alleen maar hoger op de agenda komt te staan. De drukte op het spoor neemt toe. Tegelijk zijn er tal van bouwprojecten gepland nabij het spoor. Alleen al in Zuid-Holland worden er straks 75.000 woningen langs bestaande spoorlijnen gebouwd.

Rubbermatten

ProRail neemt bij nieuwe trajecten zelf ook maatregelen om huizen beter te beschermen. Onder meer door het plaatsen van rubbermatten in de fundering van het spoor.

© ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
maria
5 jaren geleden

Denk ook aan de bestaande woningen!!Ik woon vlak bij het station in een oudere woning. Ik heb regelmatig last van trillingen in huis.
Dat is meestal door goederentreinen die te zwaar beladen zijn en/of te hard rijden.
Zijn hier geen normen voor???

Simon
5 jaren geleden

Inderdaad, net als vrachtwagens zijn goederentreinen soms te zwaar beladen en rijden ze soms sneller dan nodig is. In de meeste gevallen controleert de machinist zijn eigen trein. Wanneer hij hem afkeurt schiet hij zichzelf echter in de voet want dan mag hij ‘nablijven’ en is later thuis.
Hard rijden is niet altijd nodig, het hangt van de dienstregeling af of van de opgelopen of te verwachten vertraging. Goederenmachinisten hebben soms lange diensten en dan is de verleiding natuurlijk groot om te proberen wat tijd in te lopen.