ProRail benadrukt: spoor is veilig

Het Nederlandse spoor is veilig. Dat benadrukt ProRail-topvrouw Marion Gout-van Sinderen in een brief aan staatssecretaris Mansveld. Mansveld heeft die brief maandag naar de Tweede Kamer doorgezonden. De spooraannemer worstelt met het beeld dat ProRail ten kosten van de veiligheid zou beknibbelen op spooronderhoud.

Een beeld dat "feitelijk ongegrond" is, schrijft Gout. "Nederland heeft één van de drukst bereden, maar ook veiligste spoorsystemen ter wereld", schrijft de topvrouw op basis van een uitspraak van de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Meldpunt
Toch neemt Gout de commotie die ontstond over de veiligheid wel serieus. De spoorbeheerder heeft de aannemers expliciet gevraagd alle zaken door te geven die zij als onveilig ervaren. Dezelfde vraag is ook aan de vakbonden voorgelegd. Bovendien kunnen medewerkers uit de spoorsector onverhoopt onveilige situaties nu doorgeven bij een speciaal meldpunt. Indien gewenst kan dat ook anoniem.

Noodklok
Strukton luidde eerder de noodklok over de veiligheid op het spoor. Aanleiding was de wijze waarop ProRail het spooronderhoud sinds 2008 in een aantal regio´s aanbesteedt. Daardoor zouden aannemers onder de kostprijs bieden en zouden aannemers in het laatste jaar van het contract het spoor verwaarlozen.

Aanbesteding Eemland
De discussie werd vooral toegespitst op de aanbesteding van het spooronderhoud in de regio Eemland. Aanvankelijk bood Strukton het laagste, maar ProRail besloot de aanbesteding opnieuw te doen. De spoorbeheerder vreesde dat de aannemers onder de kostprijs boden en wilde meer garanties van de spooraannemers. Bij de nieuwe aanbesteding leek het er echter op dat de winnende partij (Asset Rail) voor nog minder inschreef dan het aanvankelijke bod van Strukton. Daarmee laaide de discussie in alle hevigheid weer op.

Storingsreductie
De rechter heeft inmiddels bepaald dat de aanbesteding van het spooronderhoud volgens de regels is verlopen. Uit de brief van Marion Gout blijkt echter dat Asset Rail minder belooft voor dat geld dan Strukton aanvankelijk deed. Zo werd er aanvankelijk een storingsreductie van 80 procent beloofd, iets wat door ProRail niet als realistisch werd beoordeeld. 

Helft goedkoper
ProRail-directeur Eric Steeghs stelde eerder al dat het kul was dat het spoor in Nederland gevaarlijker zou worden. Volgens de spoorbeheerder kan het onderhoud soms goedkoper uitvallen door een andere manier van werken. Het beeld dat nog maar 25 procent van het oorspronkelijke budget wordt uitgegeven aan spooronderhoud is volgens de beheerder niet juist. Wel klopt het dat de onderhoudskosten met de PGO-contracten soms de helft lager uitvallen dan voorheen.

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug