fbpx

Proef spoorboekloos rijden tussen Amsterdam en Eindhoven

De eerste week van september rijdt tussen Eindhoven en Amsterdam elke tien minuten een intercity in beide richtingen. Dat is per richting twee intercity´s meer dan nu het geval is. De NS en spoorbeheerder ProRail willen de resultaten van de proef gebruiken om te onderzoeken of het mogelijk is om vanaf 2011 elke tien minuten een trein op één van de drukste trajecten van Nederland te laten rijden.

De proef wordt gehouden van maandag 31 augustus tot en met vrijdag 4 september. Tijdens de proef wordt de intercity Maastricht / Heerlen – Alkmaar opgeknipt in twee treinen; een trein Maastricht / Heerlen – Amsterdam, en een trein Eindhoven – Alkmaar. Daarnaast blijft de intercity Eindhoven – Schiphol bestaan. Tijdens de proef ontstaan daardoor zes intercity´s per uur tussen Eindhoven en Amsterdam. Echter twee van de zes intercity´s zullen naar Schiphol in plaats Amsterdam Centraal rijden.

De proef wordt alleen tijdens de spits gehouden, volgens een woordvoerder van de NS waarschijnlijk tussen 7.00 en 9.00 en tussen 16.00 en 18.00 uur.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat per 2010 al iedere tien minuten een intercity zou gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat leek echter niet mogelijk. ProRail en NS hebben nu de ambitie om vanaf 2011 deze ambitie waar te maken. Naast iedere tien minuten een intercity zou er ook ruimte moeten zijn voor iedere tien minuten een sprinter en twee keer per uur voor een goederentrein. Bij de planning van het spoorboekje 2010 bleek de gewenste dienstregeling in combinatie met het aantal goederentreinen niet haalbaar. Daarop werden de plannen een jaar naar achteren geschoven.
Deze proef moet uitwijzen of het technisch haalbaar is om iedere tien minuten een intercity en een stoptrein te laten rijden.

In januari van dit jaar sprak NS in een brief aan het Locov haar twijfels uit of het huidige aanbod van treinen in 2010 wel de verwachte reizigersgroei kan opvangen. Mocht dit niet lukken dan zullen er op drukke treinen extra treinen worden ingezet, die vlak voor of vlak na de huidige treinen zullen rijden.