fbpx

Proef met plantaardige diesel voor trein Arnhem – Winterswijk

 In Gelderland wordt deze maand geëxperimenteerd met het laten rijden van treinen op plantaardige diesel, meldt de provincie. Een treinstel van Arriva rijdt vanaf deze week tot 25 augustus op zogenoemde Hydrotreated Vegetable Oil.

Speciale sensoren

“Er zijn geen betrouwbare gegevens over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch (inrichting van het land) mogelijk te maken, hebben we dit inzicht wel nodig. Daarom besloten we met het Ministerie, TNO, ProRail en Arriva om een proef uit te voeren” schrijft de provincie Gelderland in een persbericht.

“Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst twee weken op HVO. Vanaf 25 augustus 2023 rijdt de trein op gewone diesel. Met de meetapparatuur in de uitlaat meten we de daadwerkelijke uitstoot.” Eind september 2023 verwijdert Arriva de sensoren weer.  

Regio Express

De provincie wil graag weten wat de effecten op de natuur zijn van een extra treindienst tussen Arnhem en de Achterhoek, de zogenoemde RegioExpres. Die nieuwe treindienst moet reizigers direct van Arnhem naar Doetinchem brengen, zonder tussenstops. Vanaf Doetinchem rijdt de trein vervolgens verder als stoptrein naar Winterswijk. De RegioExpres moet reizigers tussen Arnhem en de Achterhoek dertien minuten tijdwinst opleveren. De extra trein zal op z’n vroegst in 2027 gaan rijden.

Op basis van de proef wordt bekeken wat de effecten van de extra treindienst op kwetsbare natuurgebieden in de omgeving zullen zijn. De stikstof- en CO2-uitstoot van plantaardige en gewone diesel wordt met elkaar vergeleken om te bepalen waar de trein het beste op kan gaan rijden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
10 maanden geleden

Ik zou al vreselijk blij zijn als de boemel tussen Arnhem en de Achterhoek in de weekends aan zou sluiten op Intercity naar Vlissingen en omgekeerd. Al jaren is de overstap in beide richtingen 28 minuten. De rit zelf is de afgelopen jaren wel een paar keer versneld door verbeteringen aan de infrastructuur, maar als de trein nog steeds op dezelfde tijd vertrekt en aankomt, schiet je daar niet veel mee op.

Treinfan oosten
10 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Je hebt de naam al niet mee.
Maar intercity Vlissingen doet Arnhem niet aan.Als je Roosendaal bedoelt. Ga van Winterswijk dan over Zutphen.Denk zelfs voor Aalten nog sneller is.

jan piet klaas
10 maanden geleden

Ik als Fries mis deze mooie rode treinen. De moderne treinen zijn echt lelijk, hebben geen 1ste klas en hebben ook nog wel soms technische problemen zoals dat de deur niet open kan van zowel de stilte coupé als de de treindeur. Met de oude rode treinen nooit een probleem gehad.

Treinfan oosten
10 maanden geleden
Antwoord aan  jan piet klaas

Zijn dezelfde treinen

Frans E.R. Eekhout
10 maanden geleden

Plantaardig, is dat ook met gebruikt frituurvet, lekker toch ?

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Lekker, de frituuraroma is voor mij net parfum… Dat mag Arriva mij mij gebruiken op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wat mij betreft direct met de nieuwe consessie.

Arjan Krabbenbos
10 maanden geleden

Promoot ook de attracties in de regionale treinen in de Achterhoek, Rivierenland en Twente. Dit is al actueel in Zuid Limburg ende twee Noordelijke provincies. Bijvoorbeeld: Openlucht Museum Arnhem, Burgers Zoo Arnhem, Normaalbeeld Hummelo, Speelgoed en OV museum Doesburg, Appelpop Tiel, Fruitcorso Tiel, Transit Oost Winterswijk en historische steden Winterswijk, Zutphen en Paleis t Loo van Apeldoorn. WC s ~ontbreken nog in deze treinen, dus doe het dan op een zij of op kopwanden. Dan krijgen deze regio s ook meer bekendheid en reizigers! Regio Express is een mooi initiatief, maar ook doorgaande diensten Apeldoorn Zutphen Winterswijk/ Oldenzaal v.v. mis ik. Dan creëer je ook meer overstapvrije verbindingen. De trein Arnhem Centraal Elst Tiel naar Geldermalsen laten rijden en terug elk half uur!

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Zeker €12,- voor een dagje bussen en lokaal treinen in Gelderland, Overijsel en Flevoland. Ik hoef niet super ver te gaan.

Rudy
10 maanden geleden

Leuke reclame en boerenbedrog. Diesel is diesel; het maakt niet uit wat er in gaat. Het gaat om de gehele BV Nederland. Het is belangrijk dat zo veel mogelijk diesel klimaneutraal geproduceerd en verbruikt wordt. Wie dan uiteindelijk bio-diesel in de tank gooit, maakt niet zo veel uit. Het beste is bijmengen met minerale diesel.

Merk op, als de trein op zuivere bio-diesel rijdt, dan moet iemand anders noodgedwongen op zuivere minerale diesel rijden. Immers de hoeveelheid biodiesel is voorlopig begrensd.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Het gaat niet om het klimaat, maar om de lekkere aroma die deze biodieseltreinen verspreiden. Heerlijk die lekkere frietgeur. Kijk er nu al naar uit.

Ron Swart
10 maanden geleden

Wel of geen RegioExpres in 2027 maar het blijft onbegrijpelijk dat dieseltreinen naar Winterswijk tussen Arnhem Centraal en Zevenaar onder de draad blijven rijden.
De provincie Gelderland had in ieder geval Zevenaar – Doetinchem onder de draad moeten laten brengen, zodat hybride materieel (elektrisch of batterijen/ diesel) de dienst had kunnen uitvoeren tussen Arnhem Centraal en Winterswijk.
En als de RegioExpres in 2027 op z’n vroegst gaat rijden is het opstelspoor aan de zuidzijde van spoor 2 in Doetinchem dan voldoende.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Je zou dus de trein van Zutphen naar Doetinchem ipv Winterswijk laten rijden en deze rijden op afgewerkt frituurvet aka biodiesel. Je zou heel de lijn naar Doetinchem volledig electrificeren. Dan kan je op die lijn van Arnhem onder draad van Arnhem naar Doetinchem rijden. Dit betekent wel aanpassingen op station Doetinchem Centraal en Winterswijk. Dat laatste fungeert nu als een soort dubbel kopstation. Treinen moeten elkaar kunnen passeren. In Doetinchem centraal moet een makkelijke overstap de reizigers verder de achterhoek in laten gaan en Doetinchem Centaal zou een belangrijk regionaal OV knooppunt moeten zijn. De overgebleven dieseltreinen kunnen na renovatie dienst doen op Zutphen – Hengelo – Oldenzaal en Almelo – Hardenberg. Zie het electrificeren van deze lijnen nog niet snel gebeuren en dan rijdt er nog wel dieselmaterieel, dat na renovatie nog 10 a 15 jaar mee kan.

Ron Swart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De bevolking tussen Doetinchem en Winterswijk is voor het overgrote deel georiënteerd op Arnhem en overstappen op Doetinchem voor de richting Arnhem betekent ronduit verlies van comfort, en dan denk ik in de eerste instantie aan vertragingen.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Dat betekent dat heel de lijn tussen Zevenaar en Winterswijk moet gaan electrificeren of moet kiezen voor Wink treinen, die het eerste stuk onder draad rijden en na de trein op niet bedraad stuk komt op accu’s, diesel, afgewerkte frituur olie parfum, waterstof etc. Het tot Doetinchem electrificeren betekent wel dat er tot Doetinchem extra alleen electrische treinen kunnen rijden met hogere capasiteit. Merk wel dat het stuk Winterswijk – Doetinchem nog een behoorlijk stuk is met de trein.

Menno van der Veen
10 maanden geleden

Waarom deze testen?!? In Friesland rijden we al een tijdje op HVO 😉

Frans E.R. Eekhout
10 maanden geleden

Arjan, Arriva had in de noordelijke provincies een gratis haast glossy tijdschrift op de stations waar heel mooie reportages te lezen was over Arriva en diverse attracties en zelfs Limburg, maar nooit in Limburg te zien was geweest. Tijdens mijn recente bezoek aan Groningen zag ik helaas geen meer staan, of het was op of het is alleen op internet te zien.

Arriva Noord
10 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het blad is gestopt in de zomer van 2022. Bezuinigingsdingetje van Arriva.

Frans E.R. Eekhout
10 maanden geleden

Jammer @Arriva, misschien die tips en info periodiek online zetten.

Frans E.R. Eekhout
10 maanden geleden

Beter de geur van frituurvet dan die van een Groente, fruit en Tuinafval vuilniswagen. Als die net langs je voorbij rijdt mag je weleens je neus dichtknijpen, Dus, graag nog een patatje met voor het goede doel om treinen te laten rijden a.u.b. !

David
10 maanden geleden

Dom besluit om de regioexpress tussen Doetinchem en Winterswijk als stopper te laten rijden. Dat ding is daar al zo traag. Van Winterswijk naar Nijmegen kun je gewoon veel beter via Zutphen reizen.