fbpx
Bron: Twitter / Sam

Problemen winterweer spoor voorlopig niet opgelost

De problemen op het spoor als gevolg van sneeuw en winterweer zijn maandag niet verholpen. Het is NS en ProRail niet gelukt om te komen tot een betrouwbare dienstregeling. Dinsdag worden er opnieuw problemen verwacht.

Alleen sprinters

Dinsdag zullen er daarom opnieuw alleen sprinters rijden. ProRail verwacht in de tweede helft van deze week weer de normale dienstregeling te kunnen hervatten. Dat zei ProRail directeur John Voppen maandagmorgen in het radioprogramma 1op1. Al maakt hij ook een voorbehoud: “alles is afhankelijk van het weer.”

Met man en macht hebben ook maandag opnieuw enkele honderden spoormedewerkers getracht alle wisselstoringen op te lossen. Maar alle inzet ten spijt zijn er heel de dag grote problemen gebleven. In vergelijking met zondag zijn er veel storingen opgelost, maar er zijn ook weer nieuwe storingen ontstaan.

Zondagavond had de topman nog de hoop dat dinsdag weer alle treinen konden gaan rijden. Maar dat blijkt dus niet te lukken. Ook maandagochtend was de ProRail-directeur nog te optimistisch. “Ik denk dat we morgen een grote stap kunnen maken en weer intercity’s kunnen gaan rijden” vertelde de topman in de radio-uitzending. Ook dat lukt dus niet.

Geen betrouwbare dienstregeling

Maandag is het NS niet gelukt om een betrouwbare dienstregeling op te bouwen. Met name rond Amsterdam bleef de hinder de hele dag aanzienlijk. Tussen 16.00 en 17.00 uur vertrokken volgens de actuele reisinformatie slechts vier treinen, waar dat er normaal meer dan dertig zijn. Rond andere grote steden, zoals Utrecht, reden er iets meer treinen. Zo vertrokken er vanuit Utrecht ongeveer vijftien treinen tussen 16 en 17 uur. Door de problemen op het spoor raakten sommige treinen ook overvol.

In de ochtend had Voppen de hoop uitgesproken dat er dinsdag weer intercity’s zouden kunnen gaan rijden. “Ik denk dat we morgen een grote stap kunnen maken en weer intercity’s kunnen gaan rijden” vertelde de topman maandagmorgen in de radio-uitzending. Later op de dag is ervoor gekozen om die stap toch nog niet te zetten.

Bron: Twitter / Sam

Geen storingsinformatie

Tijdens eerdere winters lukte het NS en ProRail om in elk geval aan te geven op welke trajecten er geen treinen rijden. Dat is maandag niet gelukt. “We kunnen reizigers helaas geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie” stelde NS maandagmorgen. En die situatie is in de loop van de dag niet veranderd.

Opvallend is ook dat NS alleen informatie geeft over haar eigen netwerk en verder doorverwijst naar de websites van de overige vervoerders. In het verleden was ProRail verantwoordelijk voor de reisinformatie, maar op verzoek van de spoorvervoerder is dat in 2012 veranderd. Dat gebeurde nadat tijdens de winter van 2010/2011 de reisinformatie tekortschoot. 250 medewerkers van ProRail zijn per 2012 overgegaan naar NS. Sindsdien is NS verantwoordelijk voor de reisinformatie van alle vervoerders.

Foto: Stefan Verkerk

Uitzonderlijk

Voppen benadrukt dat de huidige situatie echt uitzonderlijk is. “Ik werk nu vijftien jaar bij ProRail, en ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.” De topman van de spoorbeheerder denkt dat als de wind gaat liggen en het stopt met sneeuwen het treinverkeer weer ‘in control’ gebracht kan worden. Al kunnen de lage temperaturen weer voor nieuwe problemen zorgen. “Als het bij -15 blijft en het gaat niet sneeuwen, dan kunnen we het in het algemeen vrij goed aan” aldus Voppen bij 1op1.

Buitenland

De spoorbeheerder wijst erop dat sneeuwstormen ook in het buitenland voor problemen zorgen. En dat is correct. “Alleen bij sneeuwjacht of sneeuwstorm ontstaat er vertraging. (..) Zo’n situatie doet zich een à twee keer per jaar voor. Er kunnen dan vertragingen ontstaan tussen de twee en vier uur” vertelde een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen in 2009 aan Treinreiziger.nl.

Dat het Nederlandse spoor minder goed is opgewassen tegen sneeuw als dat in Zwitserland en Oostenrijk is volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren niet gek. “Sneeuw komt daar natuurlijk veel vaker voor, en dus is het logisch dat er meer geïnvesteerd wordt om dergelijke problemen te voorkomen. Het zou gek zijn als wij beter zouden zijn voorbereid op winterweer dan Zwitserland.” Wel is het opvallend dat het de Nederlandse spoorsector niet is gelukt om binnen de huidige kaders de dienstregeling enigszins in stand te houden.

De Rhätische Bahn in Zwitserland

Sneeuw & Trein

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jan Met de Pet
3 jaren geleden

“Wel is het opvallend dat het de spoorsector niet is gelukt om binnen de huidige kaders niet gelukt is om de dienstregeling enigszins in stand te houden”.

Mij valt op dat dit wel een hele ingewikkelde zin is. Het woord “gelukt” komt 2 keer in deze zin voor. Vermoeiend om te lezen…

johan II
3 jaren geleden

Haha!

Kijk met dat soort ingenieuze checks zou je toch een hot prospect als directeur Prorail moeten zijn. Wat zeg ik: minister!

(checks ontbreken bij CEO Voppen cs, vandaar het eeuwige dweilen met de kraan open)

En ook nog 2 x het woord “gelukt” in 1 zin!
Meer, meer , meer

Annemiek
3 jaren geleden

NS stelt in deze tijd te rijden voor mensen met vitale functies. Dat is bijvoorbeeld de reden dat het OV doorrijdt tijdens de avondklok. Voor mensen met een beetje verstand, waren er vandaag geen redenen om de trein te pakken voor een niet noodzakelijke reis. Het is goed dat NS haar klanten waarschuwt, maar als zij stranden is dat vooral een probleem van NS, aangezien reizigers zich gewoon kunnen beroepen op artikel 6.3 van de AVR-NS, waarin onder andere staat: ‘Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.’ Daarnaast is het de plicht van NS om die mensen te verzorgen en als vervoer niet geregeld kan worden, moet NS ze onderbrengen in hotels. Het is volkomen duidelijk wat de verantwoordelijkheden van NS zijn. De betalende reiziger moet erop kunnen vertrouwen dat NS zich aan die voorwaarden houdt. Daar is niets tegen in te brengen. Overmacht is een probleem van NS.

Nu is er vanmiddag een trein gestrand op de Veluwe in gestrand, zo schrijft RtvNoord. Na 3 uur buiten wachten in de kou, konden de ‘enkele tientallen reizigers’ terug in de richting Utrecht. Dan heeft NS minimaal drie uur de tijd gehad om wat voor deze mensen te regelen. Maar, zoals te verwachten valt, kiest NS ervoor om hier te falen. Zoals NS-woordvoerder Erik Kroeze met zijn ontslagwaardige commentaar stelt: “Ik verkondig het de hele dag al tegen alle media: reis alleen met de trein als je een gegronde reden hebt. En als je dan de trein neemt, dan neem je het risico dat je vandaag niet aankomt op je bestemming”. Fijne boodschap voor al die mensen die ons land draaiende houden Erik! Het is de plicht van NS om die mensen te vervoeren. Regel dat dan!

En zo hard als NS zich publiekelijk opstelt richting de reiziger, zo slap is het voor Prorail, dat de zooi gewoon allang winterbestendig had moeten maken. Nee, voor Prorail en NS samen is het allemaal overmacht. Ze kunnen er ook niets aan doen. Op NS en Prorail hoef je als reiziger niet te regelen. Wat een absolute aanfluiting zeg!

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

Even op NS Reisplanner gekeken. De eerste uren amper Sprinters. En ze kunnen ook niet altijd de verbinding volledig rijden. Het blijft behelpen.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Volgens de storingspagina van NS zijn er momenteel alléén verstoringen op Geldermalsen – Tiel, Bodegraven – Alpen a/d Rijn en Breda – Roosendaal. Verder zijn er nog werkzaamheden op Venlo – Mönchengladbach – Düsseldorf. Op alle overige trajecten zou het treinverkeer nu dus gewoon volgens de dienstregeling moeten rijden, aldus NS.

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ha ja, is ook mijn favoriete pagina geworden om te kijken elke ochtend, drommels interessant!
De onbewuste boodschap is inmiddels wel duidelijk:

de huidige situatie bestaat niet voor ze, ze wachten gewoon dat het weer overgaat.

Je kan dat ook zien als onverschrokken en standvastig. Klanten zullen het eerder herkennen als: business as usual.

(in werkelijkheid is het de bevriezing van het ‘konijn starend naar de koplampen’. Maar dat heeft niemand door in OV, want dan zouden ze hun ergste angst, incompetentie moeten erkennen.)

Otto
3 jaren geleden

Er rijden nog steeds slechts een handjevol treinen en in die treinen wordt ook nog eens nauwelijks materieel ingezet.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Dat zie ik hier in het noorden inderdaad. Tussen Groningen en Zwolle wordt in de werkelijk minimale compositie gereden. Voornamelijk enkele SNG-3’s. Een vermindering van het aantal zitplaatsen ten opzichte van gisteren. Onverantwoord nu mensen die moeten werken steeds meer zullen verwachten dat het spoor haar zaakjes voor elkaar heeft. Er is meer dan voldoende materieel beschikbaar om mensen beter coronabestendig te vervoeren. Helaas kiest NS er weer eens voor om zo weinig mogelijk te doen voor haar klanten.

Door het niet vervangen van Intercity’s die stoppen op alle stations, was de eerste reismogelijkheid van Groningen naar Zwolle vandaag om 6:28 in plaats van 5:03. De laatste optie in de andere richting is vandaag om 22:24 in plaats van 0:49. Daar zullen de mensen met vitale functies blij mee zijn!

Dries Molenaar
3 jaren geleden

aardig tekstje uit de NRC:
Hoe dat mechanisme werkt, weten ze bij spoorwegbeheerder ProRail. Waarom rijden de treinen in Duitsland en Zwitserland wél op tijd? „Nou, in Duitsland reden de treinen gisteren ook niet”, zegt een woordvoerder van ProRail. Dat het in Zwitserland minder vaak fout gaat, ligt volgens de woordvoerder niet aan de wissels, „ze gebruiken dezelfde als wij.” De Zwitsers rijden wel met treinen die aan de onderkant worden verwarmd om ijsvorming te voorkomen. „Dat zouden wij ook kunnen doen, maar het kost wel miljarden”, zegt een woordvoerder van ProRail. „Het is de vraag of je daarin wilt investeren voor een paar sneeuwdagen per jaar.”

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

In het rapport dat is opgesteld naar aanleiding van het spoorinfarct van 2009, zijn de treinen per type beoordeeld op welke aanpassingen noodzakelijk zouden zijn om het opnieuw vastlopen van het vervoer per spoor te voorkomen. En dan komen ze nu aanzetten met verwarming van de onderkant van de treinen. In 2009 was de vorming van ijs onder de treinen voor het eerst als probleem geformuleerd. Elke keer een ander smoesje van Prorail om het eigen falen te verhullen. Prorail heeft de miljoenen geïncasseerd om het spoor winterbestendig te maken, maar heeft haar taak gewoon kansloos verzaakt. Tijd voor een flinke ontslagronde in de top aldaar.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het is niet zo dat er niets is ondernomen maar het argument dat de treinen nu aan de onderzijde verwarmd moeten worden verbaast me.
Er zijn immers anti-icing installaties aangelegd waarmee de treinen aan de onderzijde met glycol worden bespoten voordat ze het emplacement verlaten.
Hiermee zou worden voorkomen dat brokken bevroren sneeuw vanonder de trein in het wissel vallen en het blokkeren.
Wanneer er geen treinen rijden vallen er ook geen brokken sneeuw in de wissels dus maar even afwachten of dat werkt.
Het uitwaaien van de branders van de gasverwarming is een bekend probleem. Vandaar de wens om de verwarming elektrisch te maken.

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

De wens om de wisselverwarming elektrisch te maken uiteraard.

GJ de Groot
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Verwarming aan de onderkant van treinen – dat lijkt mij veeleer een zaak van de NS, Arriva etc., maar ja, u schrijft het zo stellig, dat er toch iets van waar moet zijn.

Legt u het mij eens uit, die verwarming aan de onderkant van treinen die in beheer zijn van de exploitanten als NS< Breng, Arriva en zo.

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Geen journalist van NRC die het checkt.

Naar alle waarschijnlijkheid is het onzin, ontwijktruukje, waar die man Voppen zelf nog in gelooft.
Ze geloven zichzelf allemaal in OV-land, op elke vraag hebben ze interessant aandoend antwoord (‘framing’, ik noem het ‘scheetjes’), die ook gratuit opgediept kan worden in de tuimelingwekkende doos van Pandora van losse eindjes en lege scheetjes, de immer uitdijende lege ingewikkeldheid.

Helaas struikelen ze er zelf over, heeel het land, maar Voppens blijven journalisten foppen.

Wat een walhalla.

Dries, toevallig gisteren/vandaag interessant artikelen over journalistiek, en hoe lastig het is, waaronder:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/08/wat-leren-media-van-de-toeslagenaffaire-a4030973

Baardstaart
3 jaren geleden

Laat de trein wel ff staan totdat de witte laag buiten weg is. Is nu om diverse redenen niet verantwoord om met het OV te reizen.

1) Onverwachte uitval en hierdoor vaak moeilijk te plannen om voor 21:00u thuis te zijn.
2) Drukte in de trein… Wellicht zegt het woordje Corona nog wel iets.
3) Capaciteit benutten voor wie nu echt het vervoer nodig heeft.

Het wordt een thuisblijver.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als het moeilijk te plannen is om voor 21:00 thuis te zijn, heb je geen noodzakelijke reden om te reizen. Dan hoor je dus eigenlijk sowieso niet in de trein te zitten.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Tja. zo kan je het ook zien. Maar met dit weer en deze omstandigheden ga je idd alleen reizen als het hoog en hoog nodig (essentieel) is en neem je voor de zekerheid een eigen verklaring mee en een bewijsstuk.

Tonny
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat “alleen noodzakelijke reizen met het OV” is onderhand niet echt serieus meer te nemen. Voor een korte periode, prima, maar dat het nu al zo lang duurt vertaalt zich vrij makkelijk in: Je wordt geacht een auto te hebben anders tel je niet mee. Lekker duurzaam.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Normaliter gebruik ik ook het OV als ik het gewoon nodig heb (sociale contacten zijn ook noodzakelijk), maar in deze tijden met sneeuw etc moet het meer dan noodzakelijk zijn om in een vervoersmiddel te stappen. Ik ga nu ook niet fietsen en als ik een auto/rijbewijs zou hebben betwijfel of ik er nu in zou stappen. De huidige winterweer is gewoon overmacht en daar hebben we geen invloed op.

Sowieso overweeg ik in de lente/zomer voor een AM rijbewijs te gaan voor 45km auto. Een gewoon rijbewijs lukt me niet.

En het milieu. – Dat is allemaal voor de bühne, wat echt telt is dat de multinationals nog rijker worden. En de rest is pure PR voor het klootjesvolk. Dit desondanks de mensheid de grootste pest is voor onze planeet.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Als verwacht wordt dat je geen noodzakelijke reizen maakt, waarom zou je dan een auto moeten hebben? Daarmee wordt ook verwacht dat je uitsluitend noodzakelijke reizen maakt.

Tonny
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Dat de auto er alleen is voor noodzakelijke reizen heb ik nog niet van overheidswege gehoord…

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

@Tonny. ‘Blijf zo veel mogelijk thuis en maak geen onnodige reizen. Dan verspreidt het virus zich minder snel. Breng het dus niet naar andere plekken. Werk thuis als dat kan. Dit geldt voor alle vormen van vervoer.’, stelt de overheid.

Jan84
3 jaren geleden

De trein komt over 5 minuten binnen ipv de trein heeft 5 minuten vertraging. Prorail en de NS zijn goed in het wegschuiven of vervormen van problemen. Feit is en blijft, er is geen plan B of C om de dienstregeling goed uit te voeren tijdens de winterdagen of als de herfstblaadjes op de rails vallen.

CB
3 jaren geleden

Tsja, NL gets where it pays for… We zullen ermee moeten dealen dat zolang we vinden dat het spoor zelf de broek op moet houden, er storingen zijn.