fbpx

Problemen met GSM-verbinding zetten Fyra stil

08 feb 2013 13:21

De vele vertragingen met de Fyra V250 Amsterdam – Brussel werden veroorzaakt door problemen met beveiligingssysteem ERTMS. Dat blijkt uit een analyse van het technisch vakblad De Ingenieur. Sinds 17 januari is de trein volledig uit de dienstregeling gehaald, omdat de Fyra door sneeuw een deel van het plaatwerk verloor. 

Zo kampt de Fyra met problemen als hij de grens passeert. Dan moet er worden overgeschakelt van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-netwerk. Volgens De Ingenieur is er dan een verhoogd risico op contactverlies, door een programmeerfout in de software van de boordcomputer. Soms duurt het inbellen en verificeren te lang, soms kan het netwerk niet bereikt worden. De trein wordt in beide gevallen uit veiligheid automatisch tot stilstand gebracht. 

Rijrichting
Een andere bug in de software zorgt ervoor dat de Fyra´s soms niet meer weten welke kant ze op gaan. De computer denkt dan ineens de andere kant op te rijden, waardoor de trein veiligheidshalve wordt stilgezet.
 
Oplossing
Een simpele en snelle oplossing is niet voor handen. De software dient aangepast te worden en opnieuw gecertificeerd te worden. Volgens het vakblad gaat het oplossen van het probleem al snel een jaar duren.
 
Thalys
De problemen bij de grens zijn niet nieuw, toen de Thalys in 2009 via de hogesnelheidslijn ging rijden, ontstonden er ook ERTMS problemen bij de grens. De software voor de Thalys is verbeterd, maar voor de Fyra is er gebruik gemaakt van de oude software. De nieuwe Thalys software kan namelijk niet gebruikt worden, omdat deze specifiek is aangepast op de Thalys en bijvoorbeeld ook aanpassingen heeft voor het Franse spoor.
 
Problematiek
Naast bovengenoemde problemen is ook nog niet bekend waardoor de Fyra beschadigd kon raken als gevolg van het winterweer.  Voorlopig staan de treinstellen aan de kant. Vanaf 18 februari zal een paar keer per dag een vervangende Intercity naar Brussel rijden.