Prijsstijging NS in 2014 gaat door

De Nederlandse Spoorwegen gaan de treinkaartjes met gemiddeld 3,38% verhogen ondanks negatieve adviezen van consumentenorganisaties. Wel zegt het spoorbedrijf dat de lange afstandskorting blijft bestaan. Dat blijkt uit een brief die NS aan het landelijk overleg consumentenorganisaties (LOCOV) heeft gestuurd.

De verwachte inflatie bedraagt 2%. Normaal is de prijsstijging daaraan gelijk. Maar vanwege een kabinetsbezuiniging moet het bedrijf vanaf 2015 meer aan ProRail gaan betalen voor het spoor. NS kiest er voor om die prijsstijging deels al in 2014 aan consumenten door te berekenen.  "Uiteraard zijn wij ook van mening dat een bezuiniging op ProRail de reiziger niet ten goede komt. (…) Om het effect van deze maatregel te verlichten, kiest NS in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur, voor een gefaseerde invoering in drie jaar" schrijft NS Reizigers directeur Ingrid Thijssen aan het LOCOV. 

Lange afstandskorting
Ook stijgen de tarieven harder doordat het dubbelopstaptarief is opgelost. De rekening daarvoor wordt gelegd bij de reiziger, zo bepaalde staatssecretaris Mansveld eerder. Daarnaast wordt het prijsvoordeel bij papieren treinkaartjes volgend jaar afgeschaft. Wel blijft de lange afstandskorting bestaan. "U adviseerde de regionale prijzen niet eerder in de prijzen van de papieren treinkaartjes te verwerken, dan wanneer de lange afstandskorting in de prijsberekening is verwerkt. Hierin hebben we uw advies opgevolgd", schrijft Thijssen.
De komende maanden zal NS samen met de andere vervoerders in het Nationaal OV Beraad (NOVB) beslissen hoe de langeafstandskorting in de toekomst blijft bestaan. 

Keuzedagkaarten
In 2014 worden Keuzedagkaarten voor senioren met 75 procent duurder. Daar staat tegenover dat deze kaartjes voortaan ook op maandagen en vrijdagen gebruikt mogen worden. Consumentenorganisaties vonden de stijging buiten propotioneel, maar NS blijft bij de stijging. Het bedrijf wijst erop dat de Keuzedagkaarten de afgelopen jaren nooit in prijs zijn verhoogd en dat een bedrag van € 3,50 voor een dagkaart nog steeds erg voordelig is. Maatschappij voor Beter OV gaf eerder aan zich niet te kunnen vinden in die verklaring. "De inflatie tussen 2006-2013 bedraagt slechts 16%. Dit is een exorbitante prijsstijgingen", reageerde Rikus Spithorst eerder.

Share
Tags: Treinprijzen

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

3 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug