Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek gisteren tijdens de vergadering van de Tweede Kamercommissie Spoor. Eerder deze week lekte uit dat de geplande stijging van 12 procent wellicht wordt verlaagd naar 6 procent.

Tariefsverhoging

Volgens het uitgelekte akkoord over de prijsstijging dragen NS en het Rijk ieder 40 miljoen euro bij aan het terugbrengen van de stijging van 12 naar 6 procent. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer en milieu wilde het akkoord gisteren bevestigen noch ontkennen. Wel gaf hij toe dat er een akkoord is waarover de ministerraad vrijdag beslist en dat dinsdag tijdens Prinsjesdag wordt gepresenteerd.

Jansen gaf ook aan dat er momenteel alleen een oplossing is om de tariefsverhoging voor 2025 te beperken. In een vorige week verstuurde brief aan de Kamer schreef hij nog een structurele oplossing te willen voor de prijs van de treinkaartjes. Jansen kondigt nu aan dat hij pas bij de voorjaarsnota, uiterlijk 1 juni, een plan kan presenteren voor een oplossing voor de volgende jaren.

Voor het eerst sinds zijn aantreden verscheen Jansen gisteren voor de Tweede Kamercommissie Spoor. Dat was na een roerige zomer waarin de NS eerst aankondigde de prijzen voor treinkaartjes te moeten verhogen en later waarschuwde voor vertragingen in het najaar.

’Waanzin’

De gisteren aanwezige fracties van PVV, VVD, GroenLinks-PvdA, NSC, Denk en Volt noemden de tariefsverhoging allemaal onaanvaardbaar. ’Totale waanzin’, noemde PVV’er Hidde Heutink het zelfs. Voor de PVV is nul het uitgangspunt, aldus Heutink. ,,Als er bij de NS zo makkelijk 40 miljoen is gevonden, dan kan er vast meer.’’

De nu gevonden verdeling komt er volgens Hester Veltman-Kamp van de VVD op neer dat tweederde van de tariefsverhoging ’bij de belastingbetaler terecht komt’. Want die draait op voor de 6 procent verhoging en de 40 miljoen die het Rijk moet betalen. GroenLinks-PvdA, Denk en Volt maken zich zorgen dat de trein voor veel mensen te duur wordt en groepen Nederlanders zo steeds meer worden uitgesloten.

Salaris Koolmees ter discussie

In de politiek is er onvrede over het salaris van NS-topman Wouter Koolmees. Het salaris van Koolmees ligt op een half miljoen euro terwijl de balkenendenorm, het maximale salaris voor bestuurders in de publieke en semi-publieke sector, momenteel op 233.000 euro ligt.

De PVV en Denk vinden het salaris van Koolmees allebei te hoog. Ismail el Albassi van Denk noemt het salaris ’belachelijk’ en volgens Hidde Heutink van de PVV is het een ’vorstelijk salaris voor een wanprestatie’. Staatssecretaris Jansen wilde gisteren tijdens de Kamercommissie Spoor eerst niet inhoudelijk op het salaris van Koolmees ingaan omdat niet hij maar de minister van financiën daarover gaat. Maar uitgedaagd door El Albassi liet Jansen zich toch ontvallen de zorgen over het hoge salaris te delen. “Als persoon zeg ik, vind ik de balkenendenorm een prima norm.’’

This post was last modified on 16 september 2024 21:52

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

1 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

9 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug