Politiek aarzelt over financiële steun voor treinkaartje

Het eenmalige bedrag van 120 miljoen euro dat de Tweede Kamer vorig jaar voor de NS vrijmaakte, moet jaarlijks terugkeren. Dat is de wens van NS-topman Wouter Koolmees, zei hij dinsdag in een hoorzitting. Koolmees werd samen met vertegenwoordigers van spoorbeheerder ProRail en reizigersorganisatie Rover naar de Kamer geroepen toen bleek dat kaartjes volgend jaar mogelijk 10 procent duurder worden.

Penny wise, pound foolish

Het kabinet maakte de 120 miljoen euro vrij om te voorkomen dat treinkaartjes dit jaar duurder worden. Regionale vervoerders kregen om dezelfde reden 300 miljoen euro, maar dat bedrag komt wel jaarlijks terug. Koolmees is “verbaasd” door dat verschil, zei hij. “Ik wil graag in overleg met de politiek kijken of we daar iets aan kunnen doen.”

De Kamer was minder toeschietelijk dan Koolmees leek te hopen. Meerdere parlementariërs vroegen de NS-directeur of hij zelf niet meer kon doen om kosten te besparen, bijvoorbeeld door buitenlandse activiteiten af te stoten of af te zien van investeringen in nieuwe treinen. “Penny wise, pound foolish”, reageerde Koolmees op dat laatste idee.

Garanties

Hidde Heutink (PVV) wilde garanties dat structureel geld ook betekent dat treinen op tijd komen, en dat reizigers kunnen zitten. Die kon Koolmees niet geven. “U kunt de garantie krijgen dat wij ons stinkende best doen om het beter te doen, maar de realiteit de komende jaren is dat veel situaties buiten onze invloedssfeer liggen die niet zomaar opgelost zijn.”

Koolmees noemde onder meer tekorten aan monteurs en materieel als redenen voor tegenvallende prestaties. “Met name na de zomer zijn we een beetje door het ijs gezakt”, zei hij. In het hele jaar was gemiddeld meer dan een op de tien treinen minstens vijf minuten te laat.

Extra streng toezicht

Reizigersvereniging Rover steunt het pleidooi van NS om 120 miljoen per jaar vrij te maken om een verdere prijsstijging van het treinkaartje te voorkomen. Maar de vereniging is tegelijkertijd uiterst kritisch op ProRail en NS. Rover pleitte er tijdens de hoorzitting voor om NS en ProRail onder streng toezicht te plaatsen.

Volgens Rover houden de NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin is opgenomen dat treinen op tijd moeten rijden en er zo min mogelijk verstoringen zijn. “Maar de prestaties gaan achteruit”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenoemd programma onder concessie dat aan NS en ProRail kan worden opgelegd. “Dat is een verbeterprogramma, met een verscherpt plan van aanpak over het oplossen van de problemen.”

Donderdag

Donderdag praat de Tweede Kamer verder over het spoor. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop pleit in dat debat voor blijvend geld voor de NS, maakte hij dinsdag duidelijk.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 maart 2024 09:16

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug