fbpx

Plan: openbaar luchtvervoer naar Noord-Nederland

(Novum) – Openbaar vervoer door de lucht tussen de Randstad en Noord-Nederland kan een alternatief bieden voor de afgeblazen hogesnelheidslijn (HSL). Dat staat in een plan van het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL).

Een enkeltje van Groningen naar Schiphol zal op de ´Noorderluchtlijn´ 62 euro gaan kosten, waarmee het kaartje volgens het PDL in dezelfde prijsklasse ligt als bij de voorgenomen HSL. Een eersteklas treinkaartje op hetzelfde traject kost nu 45 euro. De vliegkosten zijn gebaseerd op een bezetting van zeventig procent.

Snelle reistijden
De reistijd is volgens het Platform maximaal een uur en een kwartier, terwijl dit met de trein nu rond de tweeënhalf uur ligt. De totale CO2-uitstoot per passagier zou lager liggen dan bij andere vormen van openbaar vervoer. Ook wil de Noorderluchtlijn gaan experimenteren met biobrandstof, waardoor de toestellen CO2-neutraal kunnen vliegen.

De Noorderluchtlijn zou met vijf retourvluchten per dag tussen Groningen en Schiphol acht miljoen euro per jaar kosten. De lijn kan volgens de bedenkers van het plan worden geëxploiteerd door de NS, Connexxion of Arriva.

Kleine risico´s
De risico´s voor het plan zijn volgens het PDL klein omdat er, anders dan bij de HSL, geen investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Ook kan het project volgens de bedenkers op korte termijn van start gaan. Met 350 reizigers per dag zou de lijn al rendabel zijn.

Het project moet volgens PDL vijf tot tien jaar een vaste dienstregeling hebben om naamsbekendheid te krijgen en rendabel te worden. Hiervoor is een subsidie van de overheid nodig. De bedenkers verwachten dat mensen wel zullen moeten wennen aan het idee, omdat luchtvaart nog niet algemeen wordt beschouwd als openbaar vervoer. Hierdoor zou het project vertraging kunnen oplopen.