fbpx
Foto: Noord West Express

Particulier initiatief voor nachttrein Rotterdam – Berlijn

24 sep 2018 11:38

Een à twee keer een nachttrein Rotterdam – Berlijn: in 2019 moet die gaan rijden. Dat is althans het plan van Chris Engelsman van de website Noord West Express. De trein gaat rijden onder de naam Jazz Night Express. De naam is een verwijzing naar het jazzpodium dat de trein zal bieden. Het is de bedoeling dat de eerste trein op vrijdag 28 juni 2019 vertrekt, naar Berlijn. Een dag later zal de trein vanuit de Duitse hoofdstad weer vertrekken naar Nederland. 

Meest logische bestemming

“Er rijdt nu niets, terwijl de nachttreinen altijd vol zaten. Daarom wil ik zelf iets doen”, legt initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl uit. Uit passie voor de nachttrein richtte hij in 2016 noordwestexpress.nl op, een plek vol informatie over nachttreinen in heel Europa. Aanvankelijk dacht Engelsman aan een nachttrein naar Zwitserland. “Maar dat is veel duurder, erg complex en bovendien is de vervoersvraag beperkter. Berlijn is echt een topbestemming met een grote vervoersvraag. Eigenlijk is het net iets te dichtbij voor een nachttrein, maar desondanks de meest logische bestemming”, legt de initiatiefnemer uit.

Dienstregeling

De trein zal in de nacht met een lagere snelheid rijden, zodat de trein op een gunstig tijdstip (circa 7:00 uur) in Berlijn aan komt. De bedoeling is dat de trein rond 20:00 uur uit Rotterdam vertrekt, en een uur later uit Amsterdam. Op de terugreis zal de trein waarschijnlijk om 23:00 uur vertrekken uit de Duitse hoofdstad, om rond zondagmorgen 9:00 uur in Amsterdam aan te komen. Een uur later moet eindbestemming in Rotterdam in beeld komen. De dienstregeling is nog niet definitief. Ondanks dat de trein een langere reistijd zal hebben dan de reguliere intercity is dat volgens Engelsman geen probleem. “Omdat je slaapt terwijl je reist, is de nachttrein nog steeds erg efficiënt.”

Foto: Noord West Express

Jazzliefhebbers

Engelsman mikt met zijn initiatief op dit moment vooral op jazzliefhebbers en treinliefhebbers. “Omdat de trein in 2019 een, twee of misschien drie keer gaat rijden, zal het lastig zijn om mensen te trekken die echt naar Berlijn moeten. Het draait nu vooral om de beleving. Het is echt iets bijzonders”, aldus Engelsman. Engelsman is zelf overigens geen uitgesproken jazzliefhebber, maar hij vond de combinatie van nachttrein en jazz passend. “Jazz en nachttreinen gaan sinds jaar en dag goed samen. De Jazz Night Express blaast nieuw leven in deze combinatie.” Engelsman heeft Gilles de Sitter uit de jazzwereld voor zijn initiatief weten te enthousiasmeren. Samen met Engelsman zal De Sitter zich inzetten om de nachttrein leven in te blazen.

Niet goedkoop

Om de eerste trein daadwerkelijk in juni 2019 te laten rijden, zijn er naar schatting ongeveer 400 reizigers nodig. In januari zal de kaartverkoop starten. Goedkoop wordt het niet. Eén ligplek in een 5-persoons couchette zal circa 140 euro tot 170 euro kosten voor een enkeltje, en ongeveer 230 euro tot 300 euro voor een retourtje.Wie meer comfort wil, kan een plekje reserveren in het slaaprijtuig. Daar zal een enkeltje 230 tot 300 euro kosten, en een retourtje 380 tot 490 euro. Engelsman erkent dat de tarieven vrij hoog zijn. “Dat is een beetje frustrerend, maar we bieden een bijzondere ervaring. We hopen dat het volgend jaar goedkoper kan.”

Foto: Noord West Express

Kick off evenement

Engelsman werkt samen met het Duitse Euro Express, waar hij de trein wil charteren. De bedoeling is dat de trein straks vijftien rijtuigen telt: twee slaaprijtuigen, negen ligrijtuigen, één restauratierijtuig, twee rijtuigen met een Jazz podium en één barrijtuig. Al benadrukt Engelsman dat de samenstelling nog niet definitief is. “We zijn het plan nog aan het uitwerken.” Wie het initiatief een warm hart toedraagt is op 16 november uitgenodigd voor een Kick-off evenement in Rotterdam. Geïnteresseerden kunnen op die dag meedenken met het initiatief. Wie bij het Kick-off evenement aanwezig wil zijn, dient zich vooraf aan te melden via de e-mail ([email protected]).

0 0 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
5 jaren geleden

Elon Musk van de nachttreinen? Zien of Chris Engelsman genoeg reizigers voor kan krijgen. Markt voor nachttreinen is zoal klein. En dit is nog wat specifieker.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Inderdaad mensen staan liever 05:00 op om met het vliegtuig te gaan in plaats van relaxed in de avond op de trein te stappen en ‘s morgens mooi op tijd in München of Berlin te arriveren en om 09:00 fris ter plekke te zijn. In plaats van rond 10:30 uitgeput en getild door de taxichauffeur te arriveren

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Wie met de KLM-vlucht van 7:00 vanaf Schiphol vertrekt, red het met gemak om rond 9:00 op een kantoor te zijn, indien gebruik wordt gemaakt van een taxi. Taxi’s bieden in Duitsland immers een uitstekende aanvulling op het gangbare openbaar vervoer. Ze zijn in elk geval niet duur. Vanaf Tegel is zo ongeveer het hele centrum voor ongeveer 25 euro te bereiken. Als er minder haast is, bieden de buslijnen naar het centrum ook goede, snelle verbindingen vanaf Tegel. Wie ‘s avonds de terugvlucht neemt van 18:50, slaapt dezelfde avond weer in het eigen bed. Dat is alles beter dan het comfort van de sleetse nachttreinen, waarin een ongestoorde nachtrust slechts is weggelegd voor een enkeling. Een frisse aankomst op de bestemming wordt in elk geval niet gegarandeerd door de sanitaire voorzieningen. Voor de meeste reizigers zit een douche er in elk geval niet in.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nachttrein is inderdaad een niche en zal lang niet zoveel reizigers te trekken dan het vliegtuig. Toch ken ik ook best veel mensen die geen treinliefhebber zijn maar wel gecharmeerd zijn van de nachttrein. En een best grote groep die er geen ervaring mee heeft, er niet snel zelf direct op zou komen, maar het ook niet principieel links laat liggen. Denk wel dat mensen vaak enige vorm van privacy willen, bij boeken duidelijk willen weten wat ze kunnen verwachten en een tarief willen betalen dat enigszins in de buurt komt bij de concurrentie. Dat is moeilijk. En zeker met chartertrein. Met dit initiatief en deze tarieven is het een hele specifieke doelgroep, dat zal lastig zijn, maar als betreffende doelgroep het initiatief omarmt zou het hopelijk wel kunnen. De zakenreiziger, zeker die frequent pendelt zal denk ik niet snel voor de nachttrein kiezen, en eerder jouw voorgesteld schema volgen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

In deze verwende mensen tijd zou men inderdaad de wagons beter inrichten met veel meer 1 en 2 persoonscoupe’s. Dit soort trips trekt wellicht ook meer lallend (dronken) hotelschool volk waar ik de laatste keer in een slaaptrein ook geconfronteerd mee moest worden.
NB 7:00 vertrekken levert wel een heel vroege inchecktijd en nog veel vroegere tijd uit de veren op. Dat wordt bijna zeker slapen op Schiphol, tegen zakentarief.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

NB Voor de reiziger met een dikke portemonnee (met geld van anderen erin) maakt men in grote vliegtuigen ook al slaapcabines of zit/slaapstoelen met veel privé ruimte. Het kost natuurlijk drie keer meer.
Ik zag op de Japanse TV ooit een bus met gangpaden aan de buitenkant en in het midden soortgelijke luxe zitplaatsen.
Wellicht dat men in treinen ook zoiets kan toepassen. Leuk voor innotrans 2019 . Het beste zou denk ik zijn om dubbeldekkers te gebruiken zodat er wat meer reizigers in een wagon zullen passen ne de boel wat betaalbaar blijft. Ook leuk voor de Thalys die wat verder gaat dan drie uurtjes.
Een probleem blijft natuurlijk dat de reizigers door de armoe van een station moeten komen. Maar ja, op een vliegveld heb je ook allerlei pluimage rondlopen.

Michel
5 jaren geleden

Ik hoop voor deze meneer dat hij genoeg reizigers weet te vervoeren, maar denk dat het gedoemd is te mislukken. In ieder geval wens ik hem veel succes!!!

Spoorder
5 jaren geleden

Geweldig initiatief,DB heeft het nachttreinnet laten doodbloeden,net zoals ooit de verbinding Enschede-Gronau.Gelukkig tegenwoordig weer een prima verbinding.
Succes gewenst!

dries molenaar
5 jaren geleden

Leuk maar moeten er per se Amsterdammers mee?

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Kun je ook mee zonder kick-off event? En is dit zonder Amsterdammers?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Je kunt mee zonder kick off evenement, maar er zal vast niet gediscussieerd worden op woonplaats of afkomst. De trein start in de juiste stad in elk geval.

henk
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

wel zonder kick off feest,maar met amsterdammers.

piet
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dies molenaar.
uiteraard moeten dr amsterdammers mee.
Anders kan die trein beter niet ryden,dan volstaat een touringcar

Floris Wagenaar
5 jaren geleden

Zelf ben ik Rotterdammer, treinliefhebber, jazzliefhebber en Berlijnliefhebber. Ik speel oa jazz als drummer, ik verhandel modeltreinen en ben twaalf keer in de Duitse hoofdstad geweest. En ik kan de beoogde ticketprijs ook nog prima betalen. Dan zou ik toch jullie ideale klant zijn zou je toch zeggen. Toch haak ik af. In mijn beleving zit ik in de oude Euro Express rijtuigen als ik voor betaalbare bedragen naar wintersport oorden reis. Of met veel jonge twintigers en dertigers in een sleets barrijtuig tot diep in de nacht sta te dansen. Dat mag ook gerust naar Berlijn. Maar niet voor de mijn inziens te hoge ticketprijzen, ook als zijn die nodig om uit de kosten te komen.
Zoek meer investeerders en startkapitaal en bied vanaf dag één (in het begin met verlies) een betaalbare reis aan. Compenseer die lagere prijs met een lekkere baromzet. Mijn beleving van een jazztrein is dat die – net als de betere jazzpodia in Rotterdam en Berlijn – ook toeganklijk is voor jongeren. DIe hebben geen 230-300 euro beschikbaar of over voor een retourtje. Maar met een beetje geluk zijn ze dat wel kwijt als ze tot diep in de nacht in zich volgieten in het barrijtuig. Ik moedig jullie initiatief zeer zeker aan en denk graag met jullie mee.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Floris Wagenaar

Hoezo vanaf het begin begin? Hij rijdt één keer.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De bedoeling is uiteindelijk vaker, daar heb ik weinig aandacht aan geschonken, omdat de eerste trein(en) denk ik al uitdagend genoeg zijn. Als dat lukt, is het een mooi vervolg item wat de verdere toekomstplannen zijn 🙂

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Floris Wagenaar

De ticketprijzen zijn inderdaad vrij hoog, en dat zorgt ook bij mij voor enige twijfel. Ik ben geen jazz fan, dus ik hoef geen jazz podium in de trein. Ik heb er ook geen problemen mee. Maar als de ticketprijs daardoor hoger uitkomt, dan haak ik mogelijk wel sneller af. Verder ben ik wel groot fan van nachttreinen. Persoonlijk kies ik vaak voor een 2 persoonns slaapcabine, dan kost een dagje berlijn met z’n tweeën hier 750 a 1.000 euro. Dat is voor mij ook teveel. Tegelijkertijd snap ik wel dat de trein rendabel moet zijn. En met drank wordt dat wel lastig. Er zullen misschien een aantal mensen zijn die aardig doordrinken, maar misschien wel evenveel mensen die bijna niets zullen bestellen (dat zal voor mij gelden als ik toch mee zou gaan). Restauratie vind ik persoonlijk vooral leuk als de trein eerder zou vertrekken, of behoorlijk wat later aan zou komen. Ik heb waardering voor de initiatiefnemer. Het zal een behoorlijke opgave zijn (denk ik) om voldoende tickets te verkopen, een spannende uitdaging. Ik denk dat Jazz liefhebbers (jij misschien niet), misschien wel sneller zullen toehappen, omdat het iets unieks is. (Terwijl een nachttrein voor treinliefhebber iets minder uniek is). Ik help het hem hopen dat het lukt, maar de kans is denk ik ook reëel dat het niet haalbaar is.
(Tot zover een tevreden klant van Floris, al is het al wel lang geleden ;-))

dries molenaar
5 jaren geleden

NB Als de muziek lang genoeg door gaat kun je ook kaartjes verkopen voor een stoel alleen.
Ik ben vroeger eens in drie dagen van Köln naar Athene gereden en er waren toen al genoeg reizigers die alleen een stoel boekten en dus twee nachten op die stoel moesten slapen. Nachtbrakers hoeven dat maar een paar uurtjes. Een eitje.

Jes.
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat is nou een goede opmerking. Daar dacht ik ook aan, toen ik dit stukje uit het artikel las “Jazz en nachttreinen gaan sinds jaar en dag goed samen”. Dat gaat goed samen, omdat jazzmuzikanten, dan wel -liefhebbers vaak nachtbrakers zijn. Slapen kan veel beter in een normaal bed, na de reis. De hele dag, tot dat de zon weer onder is gegaan.
Eigenlijk zou de huur van hotelkamers ook niet meer vanaf de middag tot de ochtend moeten gaan, maar per uur, zodat nachtreizigers gelijk na aankomst in hotel kunnen gaan slapen.
Binnenkort neem ik ‘s nachts gewoon de intercity vanuit Berlijn. Genoeg te lezen mee, lekker eten in de tas. En bij de späti achter het Ostbahnhof haal ik vlak voor vertrek nog een paar flessen Club Mate om de nacht mee door te komen.

Chris - Noord West Express
5 jaren geleden

Beste Floris en anderen, dank voor de opmerkingen en suggesties! Wij hebben ook zeker het doel om de ticketprijzen zo laag mogelijk te krijgen. We denken daarbij ook aan sponsoring enzo. Hebben jullie nog concrete suggesties? Heel graag! Kan ook op de mail natuurlijk. Overigens zijn de Euro Express rijtuigen best wel goed op orde tegenwoordig. Couchette vijf rijtuigen vielen mij erg mee. Vriendelijke groet, Chris

SRB
5 jaren geleden

Als deze trein een succes wordt, aub ook een Musica Popular Brasilieira-trein inleggen. Bij voorbaat dank.

dries molenaar
5 jaren geleden

Het is niet echt het drukste onderwerp op de website geworden.
Het is nog ver weg en het belangrijkste is toch om straks in de steden onder het muziekminnende publiek te werven.

Dennis
5 jaren geleden

Alhoewel ik erg graag met de trein zou reizen, ben ik laast met Easyjet naar Berlijn gevlogen. Vertrek 9:00 en aankomst half elf. Terug kan ‘s avonds rond 7uur. Retour kost 130 euro. Wanneer je een nachtje in Berlijn blijft slapen, heb je bijna twee volle werkdagen, avond in berlijn en eigen hotelkamer. Blijft toch lastig om hiermee te concureren. Mocht de trein in 4uur kunnen reizen, zou het mischien een alternatief worden.

Andre
5 jaren geleden

Ze moeten op vliegreizen ook eerlijke belasting heffen.

Treingraag
5 jaren geleden
Antwoord aan  Andre

Juist, ruig belasten die brandstof en al die onzin-trips zoals wandelen op Lombok!?!

Shirley
4 jaren geleden

Wat een goed initiatief! Met name met het oog op het verkleinen van uitstootgassen zijn treinen een veel groener alternatief dan het vliegtuig. Het opdoeken van het nachttreinnetwerk lijkt daarom een krom besluit. Laten we inderdaad met z’n allen dit soort initiatieven ondersteunen en promoten! 🙂